Lille firkantet Fiat blev Årets Bil i 1970

Interiøret var simpelt, men der var virkelig god plads i kabinen. Foto: Fiat

Lille firkantet Fiat blev Årets Bil i 1970

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vi snupper lige en tur i tidsmaskinen og kører en tur tilbage til 1970, da Fiat 128 blev Årets Bil i Danmark.

Det er med gamle biler som med gamle venner: Nogle har man et lidt tættere forhold til end andre. Sådan har jeg det med Fiat 128, der blev Årets Bil i Danmark i 1970. I dag er den næsten lige så sjælden som den store gevinst i lotto, men i begyndelse af 1970'erne var den et oplagt valg for mine forældre.

I forbindelse med vores nye serie om Årets Bil gennem 50 år går rejsen tilbage til dengang, Anker Jørgensen var statsminister, brunt tapet var knæhøj karse, og jeg drømte om at blive gammel nok til at styre familiens solgule Fiat 128 - den første bil, som jeg rigtig kan huske.

Jeg erindrer bl.a. en tur gennem Tyskland, og målet er Østrig. Min far sidder bag rattet, tror faktisk, han ryger en del cigaretter under kørslen, mor ved siden af prøver muligvis at samle sig om strikketøjet, og omme bagi tumler min lillebror og jeg rundt. Her er der naturligvis ingen sikkerhedsseler, så vi slås, og far truer af og til med at sætte os af.

Bilen er læsset med kufferter, og den 1100 ccm motor med 55 hk kan knap nok trække den firkantede italiener over Kassel-bakkerne. Farten er nede på omkring 100 km/t., men senere sniger den sig op på de 138 km/t., der var topfarten.

Fiat 128 kom på markedet i 1970 som afløseren til Fiat 1100 og var Fiats første forhjulstrukne bil.

Fakta
Til næste år er det 50 år siden, den første Årets Bil blev kåret i Danmark.Den første vinderbil var Ford Capri. Fiat 128 blev den anden bil i Danmark, der fik titlen Årets Bil i Danmark. Det skete i 1970.

Fiat 128 var den første moderne familie-Fiat med forhjulstræk, og den var verdens første forhjulstrækker med gearkassen ved siden af motoren. Den kunne fås med 1,1 eller 1,3 liters motor på henholdsvis 55 og 73 hk.

1,1 liters motoren klarede de 0-100 km/t. på 16,5 sekunder, og topfarten var 138 km/t.

Nyprisen for en Fiat 128 startede ved 23.057 kr. i 1970 og blev produceret i årene 1969-1985.

Motoren var signeret Aurelio Lampredi og havde sine egne innovationer, blandt andet en avanceret tandremstrukket knastaksel og topstykke i aluminium. Den var i brug helt til 1999 i biler som Fiat X1/9, Lancia Delta og Fiat Punto.
Fiat 128 blev Årets Bil i Danmark i 1970 takket være god plads, fine køreegenskaber og ganske avanceret teknik. Foto: Fiat
Fiat 128 blev Årets Bil i Danmark i 1970 takket være god plads, fine køreegenskaber og ganske avanceret teknik. Foto: Fiat

Rummelig

Den var nærmest firkantet, hvorfor der var fin plads, og med en højde på 142 cm og ingen skrå bagender var der også god lofthøjde inde i bilen. Især i Italien blev bilen meget populær som taxa på grund af sine gode pladsforhold.

Min far købte Fiaten i juni 1973 hos Fiat-forhandleren i Odder, Børge Mortensen, og gav en Ford Taunus 12M fra 1967 i bytte, så han skulle hoste op med godt 20.000 kr. i byttesum. Mine forældre havde købt hus i Egå ved Aarhus i 1971, så pengene var små, og her passede den italienske folkevogn perfekt. Den var ret billig og som nævnt ganske rummelig.

Foto: Fiat
Foto: Fiat

Det varme plasticindtræk

Desværre havde de gode italienere dog forsynet vores bil med sort nappaindtræk, der på en sommerdag kunne blive omtrent 70 grader varmt. Jeg husker tydeligt fornemmelsen af brændte baller, når vi havde været på stranden, hvor Fiaten notorisk var parkeret i solen. Min far siger, at den havde virkelig gode køreegenskaber, og jeg husker da også, at jeg altid bad ham køre frisk til i svingene, så min bror og jeg lige kunne høre dækkene fløjte lidt. Vognen løb dog ikke af med nogen, for der gik 16,5 sekunder, før vi nåede 100 km/t.

Når far trådte på speederen, skete der ingenting. FDM beskrev dog motoren som en perle, der var livlig og energisk ved såvel høje som lave omdrejninger. Vi drømte alligevel om den store Fiat 131, der var datidens store Fiat, og far lånte engang en 131'er et par dage, mens vores egen var på værksted. Det var stort. Fiat 128 var både retnings- og sidevindsstabil og desuden absolut styrefølsom med stor præcision, skriver FDM. Styringen var neutral, men slap man gassen ved lidt vel høj hastighed i et sving, kom der en hjælpsom overstyring.

Støjniveauet var lavt op til 80 km/t., men steg så ret mærkbart uden dog at blive unormalt. Der var nu heller ingen radio i vores bil, og den havde vi heller ikke kunnet høre alligevel. I 1979 får min far 10.000 kr. for den solgule skønhed og køber en Chrysler Simca 1307 - selvfølgelig også i gul, ikke solgul, snarere karrygul, vil jeg sige. Og så gik turen endnu engang til syden, vist helt til Gardasøen, tror jeg.

Her ses min mor, Alice, og jeg selv. Tøjet er nøje afstemt til den solgule Fiat 128. Foto: Privat
Her ses min mor, Alice, og jeg selv. Tøjet er nøje afstemt til den solgule Fiat 128. Foto: Privat

Lille firkantet Fiat blev Årets Bil i 1970

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce