Lille Toyota med jættekræfter

Sænket undervogn og en sportsudstødning, der løber ud under midten, er med til at skærpe raceregenskaberne. Foto: Jens Overgaard

Lille Toyota med jættekræfter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den hårdtpumpede Toyota Yaris GRMN med 212 hk er en rendyrket racerbil, der både er medrivende og upoleret.

- Skulle vi ikke lade en hjemmehjælper teste bilen og høre vurderingen?

Spørgsmålet svæver i luften, da redaktionen holder møde, efter at vi har modtaget den lille raket af en Toyota Yaris GRMN med stram sportsopsætning og hele 212 hk. Kontrasten kunne næsten ikke være større.

Fornuftige Yaris'er med økonomiske hybridmotorer på 100 hk har nemlig fundet vej som trofaste slidere hos hjemmeplejen i mange kommuner landet over, og det ville formentlig give en ekstra dimension at lade hjemmehjælperne komme brølende gennem gaderne på vej hen mod dagens dont til bassen fra bazooka-løbet af en centerudstødning. Både for hjemmehjælperne og for testen.

Toyota Yaris GRMN
Pris: 457.183 kroner.Forbrug: 13,3 km/l (NEDC).

Grøn ejerafgift: 1770 kroner halvårligt.

Motor: Firecylindret motor på 1,8 liter med kompressor.

Ydelse: 212 hk.

Moment: 250 Nm/5000 omdr.

Topfart: 230 km/t.

0-100 km/t.: 6,4 sekunder.

L/B/H: 395/170/151 cm.
Den muskuløse Toyota Yaris GRMN kan kendes på de store spoilere og de rød-hvide farver fra mærkets Gazoo-motorsportsafdeling. Foto: Jens Overgaard
Den muskuløse Toyota Yaris GRMN kan kendes på de store spoilere og de rød-hvide farver fra mærkets Gazoo-motorsportsafdeling. Foto: Jens Overgaard

Lotus-tuning

Det blev dog ved tanken, for oplevelsen med Yaris GRMN, der beløber sig til den nette sum af 457.000 kroner - eller mere end to en halv gange prisen for en basis Yaris Hybrid - taler for sig selv. Lad os lige tage et kig på den tredørs Yaris GRMN, som med sin hvide lakering, sorte og røde farver fra Gazoo Racing, kropslave frihøjde, store 17-tommer BBS-fælge med brede dæk og et surfbræt af en bagspoiler skaber en direkte tråd til rallybilen WRC.

Den kompakte miniklasseracer kan da heller ikke løbe fra, at det er en bil ud over det sædvanlige. Donorbilen har nemlig været en tur forbi ingeniørerne fra Gazoo Racing, der er Toyotas motorsportsafdeling, som blandt andet står bag mærkets Le Mans-sejr, og de har taget godt fat i testcentret, der ligger ved den berømte Nürburgring med den krævende Nordschleife, hvilket også forklarer navnet GRMN, der er en forkortelse for Gazoo Racing Meisters of Nürburgring.

Hjertet er den firecylindrede 1,8-liter motor med kompressor, der er fintunet sammen med motorsportseksperterne fra Lotus i England. Det har resulteret i en lille hidsigprop, der klarer 0-100 kilometer i timen på 6,4 sekunder - og distancen 0-400 meter - en såkaldt quartermile - på 14,2 sekunder. Resultatet er en bil, der på alle måder er et kompromisløst valg. Her er hverken adaptiv undervogn eller elektroniske køreprogrammer, som du finder i mange selv halv-hårdtpumpede biler i dag.

Yaris GRMN er klart en sportslig sag, som mest føler sig godt hjemme på en bane, men til daglig brug er en hård nyser. Til gengæld leverer den uforfalskede urkræfter.

Bag om Yaris
GRMN Bygger bro mellem den almindelige Yaris og rallybilen WRC. Udvikling af køreegenskaberne er sket ved og på Nürburgring i Tyskland. Bilen håndbygges på Toyota-fabrikken i Valenciennes, Frankrig.Drives af en 1,8-liters kompressormotor på 212 hk, som er udviklet sammen med Lotus.

Altid tredørs, hvidlakeret med sort tag samt de røde og sorte Toyota Gazoo Racing-farver.

Produceres kun i 400 nummererede eksemplarer til Europa og 200 til Japan. De kunne kun købes over nettet og er alle udsolgt. To styk er solgt i Danmark.
Indendørs ligner Yaris sig selv. Men et tykt sportsrat, dybe racersæder og detaljer fra Gazoo Racing er med til at adskille modellen fra de mere almindelige Yaris-modeller. Foto: Jens Overgaard
Indendørs ligner Yaris sig selv. Men et tykt sportsrat, dybe racersæder og detaljer fra Gazoo Racing er med til at adskille modellen fra de mere almindelige Yaris-modeller. Foto: Jens Overgaard

Hurtigt afsat

De takter har formentlig været lokkende for de mest dedikerede Yaris-fans - eller motorsportsentusiaster. Yaris GRMN, der kun er produceret i 400 nummererede eksemplarer, blev nemlig udsolgt på bare 72 timer, hvor to eksemplarer gik til danske købere.

Vi hopper om bord i bilen, der har en sænket undervogn og en frihøjde, som er 24 millimeter lavere end en normal Yaris, hvilket betyder, at der er et stykke længere ned end normalt. Bag det tykke sportslæderrat sidder du i et bjørnegreb godt forsænket i de dybe og skålformede racersæder med alcantara-betræk, som er hentet fra det anerkendte datterselskab Toyota Boshoku.

Mens de var i gang, har de professionelle petrolheads også monteret en forstærket og sænket undervogn med sportsstøddæmpere og -fjedre, mens bilen har fået den store tur med Gazoo-styling inde og ude. Den omfatter blandt andet spoilere og diffusere, inklusive surfbrættet agterude, samt en kabine med aluminiumsdetaljer. Og så af sted.

Her er ingen tvivl om, at Yaris GRMN er en rendyrket racerbil. Et let tryk på speederen, og der er omgående respons fra kompressoren, der leverer trækkraft uden tøven fra den vrælende maskine, hvor momentet på de 250 Nm topper ved 5000 omdrejninger.

Vejgrebet er direkte, hvor vi med små vrik på rattet følger sving, som var der lagt velcro ud på asfalten.

Den 1,8 liters motor med kompressor er fintunet sammen med Lotus. Den er et lille superkraftværk. Foto: Jens Overgaard
Den 1,8 liters motor med kompressor er fintunet sammen med Lotus. Den er et lille superkraftværk. Foto: Jens Overgaard

Image tæller

Det er en bil, som er langt sjovere at køre, end man kunne tro om en Toyota, og den mest medrivende fra mærket, som vi endnu har kørt på dansk vej. Det er med andre ord en bil, der leverer varen. Hvis du altså er i markedet for en racer.

Som mange andre GTI-biler er Yaris GRMN nemlig ikke en bil, du kan bruge til hverdagsbrug sådan bare lige. Undervognen er hård og sender småhuller direkte op i rygsøjlen som maskinpistolsalver, mens du skal leve med konstant motor- og vindstøj samt ikke mindst små fine resonanser fra undervogn og styretøj, som er anstrengende i længden.

Det er der på sin vis ikke noget galt i, for det er en del af bilens racer-DNA. Det er et friskt initiativ fra Toyota at sende sådan en model som Yaris GRMN på markedet. Sigtet er dog også klart: I en tid, hvor alle bilfabrikker opruster og rendyrker deciderede sportsafdelinger, vil Toyota også være med.

Forbilledet er premium-mærkerne, hvor blandt andet Mercedes har AMG- og BMW M-modellerne, mens mere mainstream-mærker som Opel byder på OPC- og Ford RS-modellerne. Vi ser nu også, at mærker som Hyundai/Kia i højere grad markedsfører de sportslige N-modeller med BMWM-ikonet Albert Biermann i front, og her er altså den mere hardcore Yaris GRMN et bud fra Toyota, som nok over en kam købes af mange, der også vil bruge en sådan bil til for eksempel trackdays.

Det hele handler om image. Spørgsmålet er så, hvor meget det flytter for Yaris' ry som det mere end snusfornuftige valg? I alle tilfælde kan vi se, at Toyota kan, når mærkets folk vil. Og der er mere på vej.

Angiveligt vil vi se den kommende Supra-sportsvogn i en række versioner og med fingeraftryk fra folkene i Gazoo-afdelingen. Det bliver ikke kedeligt, og det forhindrer ikke de gode folk fra hjemmeplejen i måske at drømme om lidt stjernedrys fra sportsverdenen.

Konklusion

Toyota Yaris GRMN er en brutal racer, som du skal ville. Prisen og den beskedne produktion sætter sine helt naturlige begrænsninger. Den er sjov, men også klart kompromisløs.

Lille Toyota med jættekræfter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce