Er det her drømmebilen til sommerferien?

Der er som udgangspunkt kun fire siddepladser - resten af pladsen skal bruges i forbindelse med bilens campertilværelse. Foto: VW

Er det her drømmebilen til sommerferien?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

VW California fylder 30 år. Det skal naturligvis fejres, så vi tog til Californien for at prøve seneste version af den legendariske camper

Eftermiddagssolen brænder ind gennem det halvt åbentstående vindue. Radioen spiller "San Francisco", hittet fra slutningen af 1960'erne med The Mamas & The Papas, og vi er på den mest ikoniske vejstrækning i Californien, Pacific Coast Highway, på vej mod Malibu. I sangen synger en kælen kvindestemme, at man skal huske at sætte blomster i håret, hvis man skal til San Francisco, men så langt skal vi ikke, så vi nøjes med solbriller i panden, mens vi betragter livsstilen, som den folder sig ud en forårsdag i Californien.

I vejkanten holder der mange ældre VW California, men ingen nyere. Flere surfer dudes med langt, solbleget hår og senede kroppe er ved at dreje hovederne af led, da de ser flere helt nye VW Californiaer glide forbi - alle nyvaskede og flere i den karakteristiske tofarvede version.

Forbløffelsen hos surferne har en naturlig forklaring. Den moderne VW California 2018 kan slet ikke købes i USA, for den produceres hjemme i Tyskland hos en underleverandør til VW i Wolfsburg og importeres ikke til USA. Nu er 10.000-kroners spørgsmålet så, hvorfor deres udsendte kører rundt i Californien i en California. Årsagen er, at VW fejrer den ikoniske campers 30-årsfødselsdag. Og det kan man naturligvis kun gøre i Californien, hvor landskabet og stemningen skaber den perfekte kulisse for en bil, som mange elsker.

Vi er derfor taget på tre dages road trip, der netop er startet med udgangspunkt i Los Angeles' nedslidte lufthavn. Første stop på turen er Venice Beach, som engang var et sted, hvor surfere hang ud. Nu er den berømte boardwalk ved at gå til i hjemløse, folk på crack og en endeløs strøm af tvivlsomt klædte turister, der har læst, at Venice Beach er noget, som man bør se, hvis man kommer til LA.

Nej, vil man se det rigtige surferliv, skal man vende bilen nordpå og køre op ad kysten mod steder som Zuma Beach og Surfrider Beach. Her hænger surferne ud og venter på den rigtige bølge, der skabes i en kombination af tidevand og vinklen på kysten og dybden. Natten tilbringes ofte i en VW California, men også ganske almindelige trucks med hardtop bruges som beboelse. Det handler ikke om bilen, men om bølgerne og livsstilen med sand under fødderne, håret stift af saltvand og lugten af en våddragt, der tørrer på en varm bildør.

Volkswagen California Ocean 204 hk 7DSG 4Motion
Pris: 642.997 kr.Motor: Diesel på 1.968 cm3

Ydelse: 204 hk v. 4.000 o/min.

Moment: 450 Nm v. 1.400 o/min.

Transmission: 7-trins automatisk dobbeltkobling

0-100 km/t: 10,1 sekunder

Topfart: 195 km/t.

Forbrug: 12,8 km/l.
Foto: VW
Foto: VW

God luft

Vi fortsætter med bølgerne på venstre side op mod Santa Barbara, hvor vi drejer fra for at gøre holdt for natten på en bjergtop med direkte udsigt ned til bølgerne og surferne. Næste morgen er der for alvor mulighed for at prøve den moderne California af på knastørre veje i de frodige dale, som kun et fåtal af turisterne oplever. Her er livsstilen afslappet, og ikke mindst byen Ojai er et besøg værd, hvis man er til flowerpowerstilen og den økologiske, grænsende til veganske, livsstil pakket pittoresk ind i spansk byggestil med masser af frodige, lukkede gårdhaver.

I byen ånder der fred og ro, og livsstilen er totalt afslappet med flere cafeer fulde af folk med ligegyldighed over for traditionelle statussymboler. Selv om man kun er 40 km fra LA, er pulsen en helt anden, og de store fastfoodkæder har ikke en chance hos de lokale, der foretrækker egne grøntsager. Både dem, der spises, og dem, der ryges.

Fødselsdagsturen betyder naturligvis, at vi overnatter i bilerne. VW's danske chef for varebiler er med, og han indrømmer, at han aldrig før selv har sovet i en California! Første nat sover jeg på 1. sal. For at slå taget op skal man lige åbne et lille ''soltag'', og så trykker man på en elektrisk knap, hvis man har bestilt bilen med dette stykke ekstraudstyr. De penge kan man dog godt spare, for taget er uhyre nemt at skubbe op med håndkraft, og det er hurtige end med eldrift.

California
California i billigste version har som standard følgende udstyr:Fire sovepladser; to foroven og to forneden.

Fuldt køkken med 42 liter kompressor køleskab, to gasblus, to køkkenskabe med bestikskuffe.

Garderobeskab med bøjlestang og spejl.

To campingstole og et campingbord. Begge forstole kan drejes.

30 liter ferskvandstank og 30 liter spildevandstank.

Tredelt glasplade som køkkenbordsplade.

California Coast: Aircondition, fartpilot, læderrat, elruder, el-justerbare og opvarmede sidespejle.

California Ocean: 3-zonet automatisk klimaanlæg. Termostatstyret luftfyr til opvarmning. Dobbeltlaminerede ruder. Automatisk åbning og lukning af tag.
Volkswagen California anno 2018 med fire sovepladser, køkken, køleskab og telt på ryggen giver næsten total frihed på familieferien. Foto: VW
Volkswagen California anno 2018 med fire sovepladser, køkken, køleskab og telt på ryggen giver næsten total frihed på familieferien. Foto: VW

Godt indrettet

Natten på 1. sal sker på standardmadrassen, og den er hård. På nat to overnatter jeg i selve camperens kabine på en såkaldt komfortmadras. Den koster 4300 kr. ekstra, og den bør man bestille, hvis der står California på ønskesedlen, for den er markant bedre end standardmadrassen på 1. sal. Efter to overnatninger begynder jeg at få køretøjet ind under huden og forstår de mennesker, der ikke kunne drømme om en anden camper end California. De efterspørger ikke storslået plads, for California er lille, men den rummer det mest nødvendige, og så er den rigtig godt indrettet. Der er små rum overalt, og pengene er brugt på, at detaljerne er i orden. Det betyder små gummilister i skabe, så de ikke rasler/knirker under kørslen, og hver en centimeter er udnyttet i California.

Kigger man direkte på priserne og sammenligner med, hvad man ellers kan få, er California kostbar. Men bilen handler ikke om mest mulig plads for pengene, men om, at størrelsen passer til de fleste, der har et ønske om at kunne komme rundt med bilen, som var det en almindelig personbil. Det kan man med California, der kan komme ned i en snæver parkeringskælder. I det hele taget bliver man ikke stresset i bytrafik over størrelsen. Prisen er høj, men ved den seneste omlægning af afgifterne faldt de danske modeller omkring 50.000 kr. i gennemsnit, hvilket betyder, at man kan få en California, som ikke er skrabet, til omkring 475.000 kr.

California byder på overnatning i flere etager. Vi gik om bord og testede den kompakte campingbus dag og nat. Foto: VW
California byder på overnatning i flere etager. Vi gik om bord og testede den kompakte campingbus dag og nat. Foto: VW

Er det her drømmebilen til sommerferien?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce