Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Designerbilen skuffer

Instrumenteringen er godt bygget, og den store skærm er standard. Det samme er nødbremse.

Designerbilen skuffer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Test. Den nye Nissan Micra ser godt ud og lokker med sporty køreegenskaber. Men der er ringe plads på bagsædet, og så mangler bilen motorkraft.

»Man kan ikke være venner med alle.« Sådan lød sloganet engang for et nu hedengangent dansk dagblad.

Samme mantra viser sig hurtigt at gøre sig gældende for den nye Nissan Micra, der mest synes skabt til singler eller par uden børn, som interesserer sig for design, for bilen ser blændende godt ud, men derudover er det så som så med talenterne. Det eneste, den har til fælles med den triste forgænger, er ellers navnet.

Nu er en Nissan Micra baseret på teknikken fra Renault Clio, altså med samme undervogn og motor, og endda fremstillet på den samme fabrik, og Micra siger goddag til dynamisk formgivning og masser af muligheder for at gøre bilen individuel - tag bare testbilens tofarvede kulør.

Skuffelsen er dog mærkbar, da vi konstaterer, at der nærmest ingen plads er i bilen. Foran går det jo altid fint nok i en minibil, men Micra er ikke rummelig på bagsædet, hvor voksne må krybe sammen og tilmed med meget ringe udsyn, og selv om børnene vil have bedre plads heromme, vil de hade, at de ikke kan se ud ad de små sideruder. Noget, der i øvrigt kan give køresyge.

Det går ikke bedre i bagagerummet. Og, hov, hvad var det ... Når man lukker bagdørene, lyder det som en blikdåse, det er bare ikke godt nok. Men ret skal være ret: Førerpladsen og instrumenteringen er ret gedigen med gode sæder og pæn plastickvalitet. En udmærket skærm er standard fra udstyrsniveauet N-Connecta og opefter og altså også her i vores testbil, en Micra IGT-T 90 Tekna, altså med 1,0 benzinmotor med tre cylindre og turbo, der har 90 hk og det højeste udstyrsniveau, kaldet Tekna, og som koster 174.461 kr.

Omfattende udstyr

Her er der en liste over standardudrustning så lang som udvalget af sushi-typer. Her finder du bl.a. klimaanlæg, navigation og et godt lydanlæg fra Bose. Kan du undvære de to sidstnævnte detaljer, findes der en glimrende Micra til 163.000 kr., mens Micra generelt fås fra 134.990 kr. med 70 hk benzinmotor og aircondition. Deruover er der også ros til Nissan for at gøre automatisk nødbremse til standardudstyr i alle modeller.

Køreegenskaberne følger med, og det mærker man fra sekundet, første gear lægges ind. Styretøjet er tungt som i en rigtig køreglad bil ved langsom kørsel og direkte og kontant oppe i fart. Samtidig krænger bilen minimalt, men det skyldes især en ret hård affjedring, der ikke hjælpes på vej af de 17 tommer fælge, der sidder på testbilen. På ujævn asfalt har bilen en tilbøjelighed til at virke lidt hoppende og knap så komfortabel.

Motoren kender vi fra Clio, hvor den aldrig har hørt til de bedste i klassen, og det er desværre også tilfældet med Micra. Den mangler kræfter, støjer og er i det hele taget ikke særlig harmonisk.

 

Fakta
Nissan Micra IG-T 90 TeknaPris: 174.461 kr. plus lev. Micra fra: 134.990 kr.

Forbrug: 22,7 km/ l, EU-snit

Motor: 1,0 med tre cylindre og turbo

Hk: 90

Nm: 140

Topfart: 175 km/t.

0-100 km/ t.: 12,1 sek.

2 stjerner ud af 6

Konklusion

Den nye Nissan Micra skuffer. Nok ser den godt ud, har en fin instrumentering og en masse lækkert udstyr. Men der er alt for lidt plads, kvaliteten skuffer, komforten halter, og det samme gør motoren. Kører du mest i byen og lægger vægt på design og udstyr, kan Micra dog sagtens være en bil for dig.