Bilfabrikkerne rydder op

VW Beetle er af de modeller, som nu stopper i produktion. Til gengæld genopstår en nyfortolkning af folkevognsrugbrødet som elbil. Foto: VW

Bilfabrikkerne rydder op

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

VW Beetle er kun en blandt en lang række bilmodeller lige fra Opel Karl til BMW 3-serie GT, som nu er på vej ud.

Vi har længe skrevet om de utallige nye modeller og varianter, som især de tyske bilproducenter lancerer i disse år, og som er så omfattende, at selv de bilglade kunder syd for grænsen har svært ved at kende forskel. Men nu bliver der for alvor ryddet op på hylderne.

Det sker, i takt med, at stadig flere bilproducenter lancerer høje modeller og pensionerer de mere utidssvarende af slagsen. Og der er mere på vej, lyder forudsigelsen fra branchebladet Automobil Produktion.

Således har Opel for kort tid siden meddelt, at mikrobilerne Karl og Adam, MPV'en Zafira samt cabrioleten Cascada forsvinder. Hos VW er det nichemodellerne Phaeton, Scirocco og Beetle, der enten er stoppet i produktion eller på vej ud. BMW pensionerer 3-serie GT, mens 2-serie Active Tourer og 2-serie Gran Tourer formentlig samles til én model.

Ford dropper også MPV'erne C-Max og Grand C-Max, mens Audi tidligere sigtede mod at udvikle sportsvognen TT til en hel familie, er den model nu på vej ud, hvilket også gælder supersportsvognen R8.

Model-cyklus
En bilmodel lever typisk seks år med et facelift midtvejs. Med en udviklingstid på måske tre-fem år er det afgørende, at bilfabrikkerne rammer rigtigt. I disse år stiger kravene til blandt andet motorer, sikkerhedsteknologi og infotainment så hurtigt, at det er mere udfordrende for bilfabrikkerne end nogensinde at følge trop.
Det er også snart slut med Opel Karl, der egentlig bygger på Chevrolet Spark. Foto: Opel
Det er også snart slut med Opel Karl, der egentlig bygger på Chevrolet Spark. Foto: Opel

Kan ikke betale sig

Spørgsmålet er så, om stationcar-modellerne er det næste, som står for tur. Selv om de er populære i den nordlige del af Europa, ser det anderledes ud fra helikopterperspektiv. Det er samtidig en udvikling, som tager fart herhjemme i takt med, at flere måske dropper den klassisk stationcar til fordel for en SUV eller crossover. Så det er et spørgsmål om, hvorvidt det kan betale sig at holde en produktion i gang.

Store stykantal er nemlig lig med rentabilitet. Derfor er cabrioleter også lige så stille blevet udfaset hos de store mainstreambilproducenter, mens det hovedsageligt er premium-mærkerne, som holder fast. Det samme gælder MPV'erne, som i dag i stor stil er afløst af de højere SUV'er, der også fås med plads til syv.

Der kan dog være håb forude for visse modeller. Således genopstår det gamle folkevognsrugbrød som elbil hos VW om nogle år, og visse medier tror også, at det kan ske for Beetle med rødder tilbage til folkevognsboblen fra 1930'erne.

Ford C-Max er en af de modeller, som ikke får en afløser. Ford satser ligesom resten af branchen på flere høje biler. Foto: Ford
Ford C-Max er en af de modeller, som ikke får en afløser. Ford satser ligesom resten af branchen på flere høje biler. Foto: Ford

Bilfabrikkerne rydder op

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce