BMW med et nært forhold til sin chauffør

Instrumenteringen er typisk BMW, den store skærm her, som også er trykfølsom, er ekstraudstyr. Foto: Christian Schacht

BMW med et nært forhold til sin chauffør

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

BMW X2 er lav, bred og den mest sportslige i den lille klasse af luksus-SUV'er netop nu.

I en tid, hvor klassen af små SUV'er med tæft for storbyjunglen eksploderer, er det oplagt at søsætte en model som BMW X2. En bil, der placerer sig størrelsesmæssigt mellem X1 og X3 og samtidig har koncernens historiske rødder og designhints med i bagagen.

Designet ligger ellers lysår fra den klassiske udstråling i X1 og X3. BMW X2 kunne lige så godt være en del af inventaret på en trendy technoklub i Berlin, men der er også historiske hints: Tag bare BMW-logoet på C-stolpen, hentet fra ældre BMW'er som 2000 CS og BMW 3,0 CSL.

BMW X2 er markant lavere end X1, så glem alt om den klassiske høje siddeposition, for man har nok klassens laveste siddestilling.

Bagsædepladsen er også en anelse kneben, mens bagagerummet, der på trods af, at det er krympet i forhold til X1, dog er rimeligt. Til gengæld er udsynet fra bagsædet, ligesom i en Jaguar E-Pace, usædvanligt ringe. Man sidder dybt, men godt, i sæderne foran og har udsigt til et mere eller mindre klassisk BMW-instrumentbord.

X2 opleves også som en af de bedst byggede biler i klassen.

BMW X2 xDrive 20d aut.
4 STJERNERPris: 576.208 kroner.BMW X2 fra: 428.408 kroner.

Forbrug: 20,4 km/l.

CO2 pr. km: 124 gram.

Grøn ejerafgift, halvårlig: 2560 kroner.

Motor: 2,0 diesel.

Hk: 190/4000 o/min.

Nm: 400/1750 o/min.

Topfart: 221 km/t.

0-100 km/t.: 7,7 sekunder.
Designet er noget af det mest flabede fra BMW og tager afsæt i en taglinje, der ligner en coupé. Foto: Christian Schacht
Designet er noget af det mest flabede fra BMW og tager afsæt i en taglinje, der ligner en coupé. Foto: Christian Schacht

Beskedent udstyr

Som i alle de øvrige premiumbiler er standardudstyret forholdsvis beskedent, og selv om automatisk bagklap, parkeringssensor bag, fartpilot og LED-forlygter er standard, ryger der hurtigt et par hundrede tusinde kroner på, hvis man sætter nogle krydser på listen over ekstraudstyr.

BMW X2 har således en mindre farveskærm, der ikke er berøringsfølsom, som standard.

Testbilens M-sport-pakke står til godt 80.000 kroner. Teknikken kommer fra X1, den første forhjulstrukne SUV fra BMW. Platformen stammer oprindeligt fra Mini, og det borger for køreegenskaberne, der er decideret fremragende.

BMW X2 er ikke en rummelig familiebil, men en køremaskine med et nært forhold til sin chauffør - med præcise gearskift fra den otte-trins automatgearkasse, som er standard i alle modeller undtagen basisversionen, skarp styring og en undervogn, der er med på den værste. Selv de vaskebrætter af snoede veje, der ligger i det midtvestjyske.

Man mærker, at de tyske diplomingeniører har gjort deres hjemmearbejde. Hverken huller, revner eller buler på størrelse med muldvarpeskud bringer for alvor de avancerede hjulophæng ud af fatning. Tværtimod glatter de vejen ud, så man næsten bliver fartblind, og bilen er ganske enkelt sjov at styre.

Man må give tyskerne, at det i høj grad er lykkedes dem at få den nye bil til at føles som en vaskeægte BMW.

BMW X2 er usædvanlig lav af en SUV at være, og dermed har man ikke den høje siddeposition som i konkurrenterne. Til gengæld kører den fremragende. Foto: Christian Schacht
BMW X2 er usædvanlig lav af en SUV at være, og dermed har man ikke den høje siddeposition som i konkurrenterne. Til gengæld kører den fremragende. Foto: Christian Schacht

Lynhurtig og støjsvag

Prisen på en X2 starter ved 428.408 kroner for en X2 sDrive18i, der har forhjulstræk, en trecylindret benzinmotor på 1,5 liter med 140 hk og som nævnt manuelt gear. Samme version med automatgear koster 32.000 kroner ekstra. Vi har kørt bilen med 192 hk benzinmotor, der koster fra 489.214 kroner og har træk på forhjulene. Det er en ganske fremragende maskine, der gør vognen lynhurtig, er støjsvag og lyder godt.

Et alternativ er dieselversionen med 190 hk, der nok ikke er den mest lydsvage i klassen, men yderst kvik og økonomisk.

Ulempen er, at den indtil videre kun fås med træk på alle fire hjul og dermed koster hele 576.208 kroner. På den anden side ligger bilen lunt i svinget, når det gælder beskatningsgrundlag ved erhvervsleasing, og for eksempel står versionen med 192 hk benzinmotor til 414.000 kroner.

Konklusion

BMW X2 er et lidt egoistisk valg, som tilfældet er med Jaguar E-Pace, for den er ikke specielt rummelig eller praktisk. Til gengæld ser den bragende godt ud og kører godt. Man skal dog være opmærksom på, at prisen lynhurtigt ryger i vejret.

BMW med et nært forhold til sin chauffør

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce