Annonce
Horsens

Forberedelserne til weekendens musikfestival er i gang: Wall of Sound klar med nyt oplevelsesområde

Festivalleder René Clausen vurderer, at udenomsoplevelserne lå for spredt rundt om på pladsen ved sidste års Wall of Sound. I år er størstedelen samlet ét sted. Foto: Thomas Trondal
Med en samling af aktiviterne, der ikke er musik, håber arrangørerne at kunne favne bredere og give publikum flere udenomsoplevelser til weekendens Wall of Sound.

Horsens: Knap var den sidste fakkel slukket til årets middelalderfestival, før gøglere, skønmøer og riddere til hesteryg måtte vige pladsen til fordel for det 21. århundrede og de lifte og gravemaskiner, der i disse dage drøner rundt på pladsen foran Fængslet i Horsens - i fuld gang med at preparere området før weekendens musikfestival.

Det er anden gang, Wall of Sound løber af stablen, og festivalleder René Clausen fortæller, at forberedelserne går planmæssigt - omend den står på enkelte forandringer i år.

Den mest iøjenfaldende er et nyt, samlet oplevelsesområde, hvor festivalsgæsterne kan sætte musikken på pause for i stedet at stimulere andre sanser - eller simpelthen bare flade ud.

- Vi spurgte os selv: Hvordan får vi gæsterne til rent faktisk at stoppe op og benytte området? Sidste år oplevede vi, at mange blev hængende foran scenen eller passerede over til den anden med det samme, siger festivallederen og fortæller, at der i år er blevet lagt et længere slip ind mellem alle koncerter på Forest og Freedom Scenen.

Svaret er blevet et specialdesignet tårn, der - med fire vinger - inddeler oplevelsesområdet i stationer, hvor blandt andet Det Gule Pakhus, Ghana Venskab og Julie Due fra GRUS kommer til at husere.

Annonce

Den ældre del af publikummet er til gengæld med til at facilitere noget netværk. Det er især vigtigt for en nystartet festival som vores, at man kan række en hånd ud til lokale virksomheder med akutte eller aparte opgaver. Se bare vores tårn derovre. Det fandtes først, da det stod der.

René Clausen, festivalleder

Skal favne alle aldersgrupper

Mens Forest Scenen så småt står klar, skal Freedom Scenen, navngivet efter placeringen - akkurat uden for fængselsmurene - først til at tage form. Scenefolkene slæber elementer, og i den anden ende af pladsen, er der netop blevet lagt sidste hånd på et børneområde, hvor de mindste kan klatre og kravle.

Det er afgørende, at festivalen kan favne alle aldersgrupper - omend det er festivalens målgruppe, de 16-25-årige, der skal bære Wall of Sound ud i fremtiden.

- Den ældre del af publikummet er til gengæld med til at facilitere noget netværk. Det er især vigtigt for en nystartet festival som vores, at man kan række en hånd ud til lokale virksomheder med akutte eller aparte opgaver. Se bare vores tårn derovre. Det fandtes først, da det stod der, siger René Clausen.

Wall of Sound finder sted 6-7. september, og arrangørerne håber på op mod 3000 betalende gæster.

De sidste forberedelser er i gang, og scenerne på vej op. Fredag åbner Wall of Sound dørene for dette års musikfestival i Fængslet. Foto: Thomas Trondal
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

DR er stadig rigeligt stort

Vi har et enormt stærkt Danmarks Radio, der har rigeligt med ressourcer. Statsradiofonien har ganske vist fra årsskiftet gennemført en række programlukninger som en konsekvens af det seneste medieforlig, men tag ikke fejl: DR er fortsat en stor og velpolstret maskine. Fra at have lidt over fire milliarder licenskroner til rådighed hvert år til at drive den vidt og på nogle områder vildt forgrenede koncern, skal DR fremover klare sig med knap fire milliarder kroner årligt. Det er uanset synsvinkel fortsat et kæmpestort beløb og sikrer DR og dermed staten en meget dominerende medieposition i Danmark. Der er blevet fyret chefer, der er blevet fyret medarbejdere, der er blevet lukket programmer og såmænd også kanaler. Signalet til DR var fra politikernes side klart. Public service er vigtigt, fokuser på kerneopgaven. Public service kan være svært at få greb om. Men det er i hvert fald noget andet end det, markedskræfterne bærer frem. DR skal fokusere på det, andre medieaktører ikke allerede laver. DR skal ikke bare være mere af det samme, men et reelt alternativ til gavn for demokrati, sammenhængskraft og mangfoldighed. Derfor må man undre sig. DR er nærmest gået reality-amok. Danske Damer i Dubai. Øen. Familien Asbæk. Og "Fars Pige" - lad os holde fast i den. En problemstilling om unge og forældre er bestemt relevant i public service-perspektiv. Men en serie om et forskruet københavnsk familieforhold er en udstilling af ekstremer. Det er ikke dokumentar, det er et freakshow. Det samme kan man sige om serien ”Cougarjagt”. Det kan være public service at kigge ind i parforhold, i kærlighed og samliv. Også på tværs af generationer. Men så er det ikke rendyrket reality-tv om en førtidspensionist, der har sex med unge mænd. Det er godt tv. Det er underholdning. Men det er altså tv, der produceres i store mængder på de kommercielle tv-kanaler, alle TV3-varianterne og kanal 4, 5, 6 og så videre. Det er ikke derfor, vi har DR. DR må gerne samle et stort publikum. Men det skal ikke være på at kopiere det private marked. DR får en enorm statsstøtte for at levere noget andet. Kan koncernen ikke det, er der bestemt basis for endnu en nedjustering af DR.

Erhverv

Frygt for corona-virus: Horsens-virksomhed aflyser messebesøg og indfører besøgs-karantæne på Kometvej

Annonce