Annonce
Horsens

Rapport om udbygning af E45: Horsens-området er hårdt belastet

Der er store trængselsproblemer på motorvejen ved Horsens. Og de bliver kun større de kommende år, forudser en vvm-redegørelse, som Vejdirektoratet netop har offentliggjort. Arkivfoto: Søren E. Alwan
Vejdirektoratet har i en vvm-redegørelse regnet på forskellige muligheder for en udvidelse af motorvejen omkring Horsens. Nu er redegørelsen sendt i høring.
Annonce

Horsens: Hvis ikke der kan findes penge til at udbygge hele motorvejsstrækningen mellem Skanderborg og Vejle fra to til tre spor, så er det vigtigst at udbygge strækningen rundt om Horsens, hvor de trafikale problemer er størst.

Sådan lyder en af konklusionerne i den vvm-redegørelse, som Vejdirektoratet netop har sendt i høring.

I alt vil det koste i omegnen af 3,6 milliarder kroner at udbygge de 37,5 km østjysk motorvej fra Vejle til Skanderborg, mens udbygningen omkring Horsens kan klares for omkring 1,3 milliarder kroner.

Seniorprojektleder i Vejdirektoratet Jacob Pryds Winkel understreger, at Vejdirektoratet ikke peger på nogen af løsningerne - det er en politisk beslutning, hvad der skal ske med motorvejen.

- Men vi har regnet på de forskellige muligheder, hvad angår bl.a. økonomi, natur og trafikmængder, og det er den viden, vi lægger frem. Så er det op til politikerne at prioritere og eventuelt finde penge til en udbygning, siger han.

Annonce

Trængselsproblemer vil stige

I dag benytter omkring 60.000 bilister den lokale motorvej hvert eneste døgn. Det tal vil ifølge beregninger fra Vejdirektoratet stige til op mod 75.000 i løbet af de kommende 10 år, og det vil forværre trængselsproblemerne på den i forvejen belastede motorvej betragteligt, lyder konklusionen.

- Derfor lægger vi selvfølgelig op til at gøre noget. Men vi er med på, at det ikke er sikkert, der er penge til den fulde løsning - nemlig en udbygning hele vejen fra Skanderborg til Vejle. Derfor har vi også regnet på forskellige delprojekter. Den mindst indgribende - og billigste - omgang er, at vi nøjes med at udbygge de fire tilslutningsanlæg ved Horsens. Dem skal vi have gang i, for de skaber det, vi kalder kritisk trængsel, og det skaber jævnligt køproblemer helt ned på motorvejen, at afkørslerne ikke fungerer optimalt, siger Jacob Pryds Winkel.

Han oplyser, at Vejdirektoratet peger på, at Horsens C-afkørslen, som kun er få år gammel, fungerer, som den skal. Ved de tre andre afkørsler skal der omfattende ombygninger til for at lette trængselsproblemerne. Det drejer sig bl.a. om signalanlæg og nye tilkørselsramper, lige som flere motorvejsbroer skal udvides.

- Vi planlægger at give de tre afkørsler den store tur snarest, så de er klar til en eventuel senere udbygning af motorvejen, siger Jacob Pryds Winkel.

Annonce

Bruger E45 som ringvej

Rapporten beretter om, at der på strækningen i dag er "stor belastning på motorvejen og en del ulykker og hændelser, og trafikken afvikles derfor med reduceret hastighed i flere timer både i morgen- og eftermiddagsmyldretiden. Der opleves også trængsel i myldretiden omkring tilslutningsanlæggene ved de større byer, især ved Horsens."

Og netop trængslen kan der gøres noget ved, hvis motorvejen udbygges, konkluderer rapporten, der dog også slår fast, at bilisterne kun i gennemsnit forventes at kunne spare omkring seks minutter på køreturen mellem Skanderborg og Vejle i myldretiden efter en udbygning.

- En af udfordringerne omkring Horsens er, at vi kan se, at mange horsensianere nærmest benytter motorvejen som en form for ringvej rundt om Horsens. Der er rigtig mange trafikanter, der kører på ved Horsens S og af igen ved Horsens N eller omvendt. Det skaber ekstra trængsel og også udfordringer på indfaldsvejene. Det tager simpelthen alt for lang tid at komme til og fra motorvejen ved Horsens, siger Jacob Pryds Winkel.

VVM-redegørelsen er nu sendt i høring frem til 27. september. Efter sommerferien bliver der afholdt borgermøder, og herefter skal Vejdirektoratet behandle høringssvarene og lave en indstilling, som skal politisk behandles.

Fra projektet i givet fald bliver politisk besluttet, vil der gå omkring fem år, før bilisterne ved Horsens har seks motorvejsspor at boltre sig på.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

HFS rystede topholdet

Annonce