Annonce
Erhverv

Voldsom interesse for kommunal erhvervsjord: Vi vil have svært ved at finde jord til et nyt projekt på 500.000 kvm

Gennem de senere år har flere transport- og logistikvirksomheder købt kommunal jord for at udvide deres eksisterende tilstedeværelse i Horsens, herunder DKI Logistics. Foto: Mads Dalegaard
Der har gennem de senere år været stor interesse blandt transport- og logistikvirksomheder i at købe erhvervsjord i Horsens Kommune. I dag er 4000 horsensianere beskæftiget i branchen.

Horsens: Reitan har gjort det. DSV har gjort det. DKI Logistics har gjort det.

Listen af transport- og logistikvirksomheder, som gennem de seneste år har købt kommunal erhvervsjord for at udvide deres tilstedeværelse i Horsens Kommune, bliver fortsat længere.

Et forhold, man glæder sig over på rådhuset, hvor Jeppe Keller, leder af erhvervsudvikling, og Brian Ingvard Christiansen, projektchef for salg af erhvervsjord, blandt andet sidder med ansvar for at tiltrække og fastholde virksomheder i Horsens Kommune.

Faktisk har interessen for kommunal erhvervsjord nær motorvejen været så stor de seneste år, at der snart bliver brug for nye varer på hylderne.

- Hvis der kom et nyt stort projekt ind fra højre, hvor en virksomhed ville købe 500.000 kvadratmeter jord (som det sidste år var tilfældet med DSV, red.), ville det være en udfordrende opgave at finde jord til det, erkender Brian Ingvard Christiansen.

- Derfor har vi fokus på at få flere motorvejsnære erhvervsarealer ind i den nye kommuneplan, siger han.

Den positive udvikling er ifølge Jeppe Keller hjulpet på vej af et godt ry.

- Vores erhvervsimage er gået frem de seneste år, som det også fremgår af brancheforeningernes erhvervsopgørelser. Vi har en god vare, båret af gode referencer, siger han.

Annonce

Beskæftiger 4000

Kigger man på tallene, tyder noget på, at interessen for at rykke til og udvide i Horsens Kommune især er båret af transport- og logistikvirksomheder.

Data fra Horsens Kommune viser, at hver ottende beskæftigede i Horsens Kommune har arbejde inden for transport og logistik. Det er 36 procent højere end transportområdets andel af den private beskæftigelse på landsplan.

I absolutte tal svarer det til, at 4000 horsensianere er beskæftigede med transport og logistik. Det betyder, at Horsens Kommune er blandt de 10 kommuner i Danmark, som har flest arbejdspladser inden for branchen.

Annonce

Relevante uddannelser og tilflytningsvækst

At Horsens står så stærkt på transport og logistik, skyldes ifølge Jeppe Keller flere ting.

- Horsens ligger attraktivt for virksomheder, som skal have flyttet mange varer, og Horsens rummer de relevante uddannelser. Derudover har kommunen tilflytningsvækst, og antallet af unge i kommunen kommer til at stige i de kommende år. Det er noget, virksomhederne kigger på, siger Jeppe Keller.


Med de projekter, som er på vej, er jeg overbevist om, at væksten i antallet af private arbejdspladser vil fortsætte de kommende år.

Jeppe Keller Jensen, leder af erhvervsudvikling


Han ser ingen tegn på, at Horsens Kommune ikke bliver ved med at vokse på erhvervsfronten, herunder transport- og logistikbranchen.

- Med de projekter, som er på vej, er jeg overbevist om, at væksten i antallet af private arbejdspladser vil fortsætte de kommende år, siger Jeppe Keller.

Fuld fart på transport- og logistikbranchen

Transport- og logistikbranchen stortrives i Horsens og Hedensted.

Virksomheder som GLS, Normal og Skive Køletransport har i de senere år fundet vej til området, mens etablerede firmaer som Reitan, Jysk, DSV og DKI Logistics har sat udvidelsesplaner i værk.

Antallet af beskæftigede inden for transport og logistik i Horsens Kommune er på få år steget med 13,6 procent, og i dag rummer branchen hver ottende arbejdsplads i kommunen. En udvikling, som synes at pege i samme retning i Hedensted Kommune.

Men hvad er årsagen til den lokale transport- og logistikopblomstring, hvilke fordele og omkostninger følger med, og hvad siger virksomhederne selv?

I en artikelserie går Folkebladet tæt på en lokal transport- og logistikbranche i vækst.

De første artikler blev bragt 7. og 21. februar.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

Her er der ingen jubel over fremskudt genåbning: - Det var på høje tid

Annonce