Annonce
Horsens

Virksomheder kritiserer nye regler for lastbiler: Kommunen står fast

Lokale virksomheder er utilfredse med, at der er standsningsforbud for køretøjer i industriområderne i dagtimerne, men kommunen har ikke i sinde at ændre reglerne: Arkivfoto: Claus Skovholm
Nye regler for standsning i industriområderne har ført til, at chauffører har modtaget bøder, mens de har af- og pålæsset last. Derfor vil lokale virksomheder have ændret reglerne, men kommunen siger nej.

Horsens: Ændr parkeringsreglerne i industriområderne, for de nuværende reglerne er uhensigtsmæssige.

Sådan lyder budskabet i en række henvendelser, som Horsens Kommune har modtaget fra virksomheder i kommunens industriområder.

Disse anfægter de nye parkeringsregler i industriområderne, der blev indført ved årsskiftet, som betyder, at der er standsningsforbud for alle køretøjer ved de offentlige veje i Horsens' industriområder i tidsrummet fra klokken 6 til 18.

En regel, der skal forebygge langtidsparkerede lastbiler, men som også betyder, at chauffører, der stopper sin lastbil kortvarigt for at af- eller pålæsse last fra en lokal virksomhed, får udstedt en bøde, hvis en parkeringsvagt kommer forbi. Derfor opfordrer virksomhederne til, at standsningsforbuddet bliver ændret til et parkeringsforbud, så chaufførerne kan løse deres af- og pålæsningsopgaver uden at være i fare for at få en bøde.

Det beretter Allan Lyng Hansen, afdelingschef for affald og trafik i Horsens Kommune, der samtidig påpeger, at det har væsentlig indflydelse på parkeringskontrollens effektivitet, om der er standsningsforbud eller parkeringsforbud.

- Med standsningsforbud kan vi udstede en bøde, så snart vi observerer køretøjet. Med parkeringsforbud vil der være en observationstid på fire minutter. Og denne starter forfra, hver eneste gang der bliver foretaget noget ved bilen i forbindelse med af- eller pålæsning, for eksempel hvis en bagklap bliver åbnet, siger Allan Lyng Hansen.

- Det betyder, at en parkeringsvagt kan bruge rigtig lang tid på ét køretøj, og så får man ikke en særlig effektiv kontrol. Så vil man have en effektiv kontrol, er man nødt til at have standsningsforbud, siger Allan Lyng Hansen.

Annonce

Standsningsforbud i industrien

  • I sommeren 2018 kom der politisk fokus på langtidsparkerede lastbiler i Horsens' industrikvarterer.
  • Som et led i forebyggelsen af problemet besluttede kommunens plan- og miljøudvalg at indføre nye regler i industriområderne ved årskiftet.
  • De nye regler betyder, at der i udgangspunktet er standsningsforbud for alle køretøjer ved de offentlige veje i Horsens' industriområder i tidsrummet fra klokken 6 til klokken 18.
  • Til gengæld er det lovligt at parkere i områderne fra klokken 18 til klokken 6.
  • Et halvt år efter de nye regler blev indført, er det plan- og miljøudvalgsformand Martin Ravns vurdering, at de nye regler har virket efter hensigten ved at mindske antallet af langtidsparkerede lastbiler i industriområderne.

Risiko for tilbagefald

Af samme årsag har medlemmerne af kommunens plan- og miljøudvalg besluttet at fastholde standsningsforbuddet.

- Vi ændrer ikke på noget. For hvis man vil opretholde den effektivitet, som parkeringskontrollen har i dag, skal man fortsætte med at have standsningsforbud, siger Martin Ravn (V), formand for plan- og miljøudvalget, og slår samtidig fast, at mange virksomheder er glade for effekterne af de nye regler, der skal modgå langtidsparkerede lastbiler.

- Hvis man ændrer reglerne, er der risiko for, at der kommer et tilbagefald for de problemstillinger, der var førhen, siger han.

Skal foregå på egen grund

Martin Ravn pointerer samtidig, at virksomhederne ikke har hjemmel til at foretage af- og pålæsning ved offentlig vej.

- Af- og pålæsning skal foregå inde på virksomhedens egen grund. Det lægger loven op til, siger han.

Det bekræfter Allan Lyng Hansen.

- Der er et eller andet sted en adfærdsregulering i det. Det er også det, der er ønsket med at have reglerne på den måde, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Når lærerne må holde fri - så må børnene vel også?

Avisen har de seneste dage skrevet om tendensen til, at forældre tager deres børn ud af skolerne uden for de normale ferieperioder. Det er et forkert signal, mener både politikere og skoleledere. Det er bedst, når alle i skole. Det kan ingen være i tvivl om, men det gælder så sandelig også lærerne, for ingen taler om, at det selvfølgelig også går ud over kvaliteten i undervisningen og styrken i fællesskabet, når læreren holder fri. Lad os slå fast med det samme, at det er alle læreres ret at holde ferie uden for skolernes traditionelle ferie. Det siger deres overenskomst, så ingen skal skyde efter folkeskolelærere, når de en uge om året holder fri uden for de traditionelle ferieuger hen over skoleåret. Men det betyder også, at det klinger en anelse hult, når skoleledere og politikere taler om det forkerte i, at børnene tages ud af undervisningen, når de ansatte har muligheden for at gøre det samme. Det kommer til at lyde som mig selv, når børneopdragelsen har været til diskussionen derhjemme, og jeg har trukket trumfkortet og slået fast, at de skal gøre, som jeg siger, og ikke som jeg selv gør..... Det var noget andet i gamle dage, vil nogle nok mene, men dengang måtte lærerne heller ikke holde fri ud over de almindelige ferieuger. Dengang gav det god mening at slå fast, at eleverne ikke bare kunne få fri uden særlig grund. Nu er tiden en anden, og selv om det går ud over fællesskabet og kvaliteten i undervisningen, når enten elever eller lærere mangler, så er det sådan, virkeligheden ser ud. Vi må alle bestræbe os på at holde fraværet på et minimum og gøre det så attraktivt at gå i skole, at der skal noget ekstraordinært til, hvis man vil gå glip af en uges undervisning. Det er en kamp, vi alle kan bidrage positivt til at vinde. Kampen for at undgå fravær er desværre tabt.

Annonce