Annonce
Gear

Vi tester: Stivbenet økoracer virker overflødig

Skoda forsøger sig med en sportslig Octavia med plug-in-hybrid-teknik. Resultatet skuffer dog. Foto: Jens Høy
Biler til stikkontakten bliver revet ned fra hylderne. Hos Skoda kan den populære Octavia også leveres som sportsmodel med batteri. Den er dog svær at se sig rigtig glad på, for den støjer og er for stivbenet.
Annonce

Det er dejligt at køre plug-in-hybrid, så længe der er strøm på batteriet, for oplevelsen er næsten lydløs og helt i tråd med tidsånden.

Grundlæggende er den nye Octavia en af klassens bedste biler, og den imponerer med lækker finish og alle muligheder for udstyr.

Som opladningshybrid benytter bilen samme teknologi, som VW har forfinet de seneste år, og som også trækker både VW Passat og VW Golf, for blot at nævne et par biler, der i nogle sammenhænge opfattes som et lidt finere produkt end en Octavia.

Denne forudfattede mening om en Octavia vil dog blive gjort til skamme, hvis folk, der rynker næsen en anelse over Skoda, satte sig ind i bilen og for et øjeblik glemte deres fordomme. Så ville de opleve et produkt, der på masser af områder er et nøk foran VW.

Prisen for hybriden starter ved meget rimelige 299.997 kroner, mens stationcaren koster 20.000 kroner oveni.

Octavia RS kan genkendes på sorte detaljer og markante fælge. Foto: Jens Høy

Her er den officielle rækkevidde på 69 kilometer. De ekstraveludstyrede plus-versioner har en merpris på 20.000 kroner. Det kan dog undre, at Skoda har tilføjet en RS-udgave af Octavia med PHEV-teknologi, hvilket betyder en rækkevidde efter en tur i laderen på 62-64 kilometer.

I sin inderste sjæl arbejder RS-versionen nemlig mod det lydløse ved en PHEV, for RS-versioner hos Skoda har altid betydet fokus på sound og sport. Prisen er samtidig kravlet op på 389.990 kroner for stationcar-udgaven, som vi tester her.

Annonce

Kontant og hurtig

De almindelige plug-in-hybrider må trække 1500 kg, hvilket svarer til en mellemklasse-campingvogn. Vælger du RS, må du dog ikke trække noget som helst.

Ulempen i forhold til en konventionel benzin- eller dieseldrevet Octavia er også et bagagerum, der savner lidt plads under gulvet, og så slæber Octavia PHEV rundt på samme grundlæggende ulempe, som alle biler til stikkontakten døjer med: vægt. Typisk vejer batteriet ekstra omkring 200-250 kg, og det medfører, at bilen fjedrer dårligere end en konventionel bil.

Interiøret med blandt andet sportssæder skuffer bestemt ikke, og man sidder fremragende Foto: Jens Høy

Sådan er det også i ugens testbil, hvor det er meget udtalt, hvilket skyldes, at RS-versionen kører på store 19-tommer-hjul med helt lave profiler. Det ser sportsligt ud, men koster komfort - og en bil, hvor styretøjet søger ujævnhederne som en fugl efter krummer på et tomt foderbræt. Så hjælper det ikke meget, at den standardmonterede sportsundervogn kan indstilles i flere niveauer med og uden kunstig motorlyd. Som standard er en RS monteret med 18-tommer-hjul, men testbilen er opgraderet med 19-tommer-hjul.

Annonce

Mere power

RS-versionen har samme teknik som den almindelige iV, hvilket betyder 1,4-liters benzinmotor, der er bygget sammen med en kombineret 6-trins automatgearkasse og elmotor. Batteriet på 13 kWh brutto ligger under bagsædet og fortsætter ud under gulvet i bagagerummet. I RS er der dog skruet op for effekten, så de normale 204 hk er pumpet op til 245 hk.

Rækkevidden i praksis er omkring 45-50 kilometer. Opladningen tager de sædvanlige mindst 3,5-timer, og derfor giver det ingen mening at forsøge at slatlade på en PHEV, hvis du er inde at handle. Udbyttet ved at fumle med ladekablet står ikke mål med de få kilometer, du kan få på batteriet.

Skoda Octavia Combi iV RS

Pris: 468.091 kroner - som testet.

Skoda Octavia Combi iV RS fra: 389.996 kroner.

Motor: 4 cylindre/1,4-liter.

Ydelse: 245 hk.

0-100 km/t.: 7,3 sekunder.

Forbrug officielt: 83,3 km/l.

Batteri: 13 kW, 10,4 kWh.

Opnået testforbrug (efter tomt batteri): 14,8 km/l.

I det hele taget oplever vi gentagne gange, at diverse PHEV’er har problemer med at kommunikere med ladestandere. Det sker ofte, at man pludselig står og enten ikke kan lade, eller også er der sket en fejl, så man ikke kan få kablet ud af bilen. Sker det, må man ty til den nødudløser, som alle PHEV’er har monteret i umiddelbar nærhed til det fysiske stik på bilen. Her skal man så trække i en mekanisk udløser, der har fysisk forbindelse med den lås, der forhindrer dig i at trække stikket ud af bilen.

På mange biler er det ikke en konstruktion, der lever op til resten af bilens kvalitet. Det gælder også denne Octavia iV, hvor man skal trække meget hårdt i et lille stykke plast, der er svært at få fat i. Her er plads til forbedringer.

Annonce

Sorte detaljer

RS-versionen af Octavia ser rå ud med sorte detaljer overalt udvendigt, blandt andet på kølergrillen og vinduesrammerne, og i det indre er der også dømt sort i sort. RS har som standard store faste sportssæder. De støtter fint, og testbilen havde for 30.000 kroner alcantara med RS-logo, røde syninger og massage-funktion. Om man er vild med denne sædetype, er et spørgsmål om smag og behag, men de store sæder tager en del udsyn skråt bagud.

Rattet har skiftepaler, så man selv kan skifte gear. Foto: Jens Høy

Er du alligevel faldet for bilen, skal du være opmærksom på, at en lignende model udbydes hos Seat, mens Golf godt nok kan leveres som GTE med samme motorkraft, men ej i stationcarversion.

Annonce

Konklusion

PHEV-versionen af Skoda Octavia byder på gennemprøvet teknik. Som RS er bilen for stivbenet og støjende og merprisen på cirka 40.000 kroner gør modellen til en parentes i det ellers fine Octavia-program.

Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Horsens

Hvornår kan jeg blive vaccineret? Hvordan foregår det? Hvad med transport? Få svar på en række spørgsmål om corona-vaccinen

Annonce