Annonce
Biler

Vi tester: Ny rustik familie-container eller mere helstøbt brugt?

Dacia Lodgy giver stadig meget plads for pengene. Den nye turbobenzinmotor gør mpv’en mere letkørt, men sikkerheden er ringe. Foto: Jens Overgaard
Dacia slår et slag for den opgraderede Lodgy med plads til syv og ny motor for 170.000 kroner. Den er rummelig, men har ringe sikkerhed. Vi holder MPV’en op mod brugte alternativer.
Annonce

Meget plads for pengene og høj slidstyrke. Det har altid været mantraet for den store syv personer store Dacia Lodgy. Til gengæld har benzinmotoren på 1,6 liter og 82 hk været fodslæbende, mens sikkerheden er langt efter dagens standard.

Motordelen blev der rettet op på i fjor, hvor Lodgy fik Renault-koncernens mere moderne 1,4-liters 100 hk TCe turbobenzinmotor, mens den oprindelige discountagtige instrumentering et par år forinden fik en opgradering med et facelift.

Dacia Lodgy Streetway TCe 100 S&S

Pris: 169.990 kroner.

Brændstofforbrug: 14,7 km/l, WLTP.

CO2: 153 g/km.

Grøn ejerafgift: 1190 kroenr, halvårligt.

Motor: Firecylindret motor på 1,4 liter.

Ydelse: 100 hk.

Moment: 200 Nm/1500 omdr.

0-100 km/t.: 11,0 sekunder.

Tophastighed: 177 km/t.

L/B/H: 450/175/168 cm.

Anhængervægt u/m bremse: 650 kg/1400 kg.

Annonce

Spartansk udstyr

Nu slår importøren et nyt slag for den rummelige familiecontainer med tre sæderækker. Den sker med den såkaldte Streetway-version, der har aircondition, radio med bluetooth og ratbetjening samt varme i forsæderne. Men så heller ikke meget andet.

Hvis du skal have fartpilot, højdejusterbart rat samt førersæde og mulighed for skærm med navigation, parkeringssensorer eller bakkamera mv. skal du 25.000 kroner højere op til Stepway-versionen, der dog kun fås med dieselmotor på 95 hk.

Moderne sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse skal du kigge langt efter. Faktisk er den indbyggede sikkerhed så ringe, at bilen allerede ved debuten tilbage i 2012 fik middelmådige tre stjerner ved Euro NCAP-testen, og FDM frarådede at købe bilen.

Alligevel har Dacia Lodgy solgt støt gennem årene herhjemme, hvor der er afsat godt 3000 biler, i fjor blev det dog kun til et par hundrede stykker. Dacia har til gengæld købere, som er ret tilfredse med deres biler, der er både driftssikre og billige at holde kørende.

Annonce

Nyt hjerte

I vores test er der ingen tvivl om, at den nye motor gør MPV’en godt, der opleves mere kvik og letkørt end tidligere, mens brændstofforbruget på 14,7 km/l ikke er urimeligt for så stor en bil.

På den praktiske front er der ros til en tredje sæderække, hvor der i modsætning til konkurrenterne næsten kan være store langlemmede teenagere frem for lilleputter heromme. Og det er let at komme ind og ud. Men både kørestilling, mangel på indstillingsmuligheder og den noget sejlende fremfærd på vejen giver stadigvæk mindelser om en varevogn fra sidste årti. Og så er der lige sikkerheden for dig og din familie.

En hvilken som helst brugt syvpersoners bil, der er under 10 år gammel, vil være mere sikker for dig og din familie. Men hvis du kun kører i nærområdet, vil en stor bil alt andet lige være mere sikker end en lille mikrobil. Nærmeste nye syvpersoners bil på markedet er den aldrende Citroën C4 Grand Picasso, der i dag hedder Grand C4 Space Tourer, har rødder fra 2013 og koster fra 260.000 kroner. Den har langt mere udstyr, men koster altså også pænt meget mere.

Brugte MPV'er for 170.000 kroner

Syvpersoners MPV’ere i prisklassen omkring 170.000 kroner - fundet på Bilbasen:

Renault Grand Scenic III 1,6 16V Expression fra 2013/2014 med 73.000 km på tælleren til 148.000 kroner - gå dog hellere efter 1,2 TCe eller 1,4 TCe turbobenzinerne, som dog er dyrere.

Vi fandt således en Renault Grand Scenic III 1,2 TCe 115 Bose fra 2013 med 113.000 km til 165.000 kroner.

Her var også en C4 Grand Picasso med 1,2 Seduction fra 2016 med 130-hk benzinmotor med 93.000 km til 169.900 kroner.

På VW Caddy-fronten er udvalget med syv sæder begrænset. Vi så en 1,2 Trendline med 84 hk fra 2014 med 127.000 km til 130.000 kroner. Gå efter modeller med lavere kilometertal.

Et alternativ kunne være Ford Grand C-MAX, hvor en 1,0 SCTi 125 Trend fra 2016, der havde kørt 96.000 km, stod til 160.000 kroner. Men de er typisk dyre.

Mulighederne er mange og spænder fra Opel Zafira til Peugeot 5008.

Annonce

Konklusion

De største fordele ved Dacia Lodgy er prisen, rummeligheden, det forholdsvis lave værditab og ditto driftsomkostninger. Ulempen er, at du køber en MPV med ringe sikkerhed, og som kører bedaget.

Den kan måske være en mulighed, hvis du mest ruller rundt i nærområdet. Men hvis du kører uden for bygrænsen, pendler eller overvejer bilferie, så kig på brugte, mindre rustikke og mere sikre alternativer.

Lodgy kom på markedet i 2012, og modellen er stort set uændret siden. Basisversionen Streetway har kun det mest nødvendige. Foto: Jens Overgaard
Instrumenteringen fik et løft for et par år siden. Den er dog stadig rustik, men opleves solid. Foto: Jens Overgaard
Der er god plads til to halvstore teenagere på den tredje sæderække. Foto: Jens Overgaard
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Alarm 112

Efter flugtforsøg fra fængslet: Nu skal Peter Madsen for en dommer

Annonce