Annonce
Biler

Vi tester: Ny motor klæder stilren japansk mellemklassebil

Grundprisen er høj, og det er udstyrsniveauet også i den nye Mazda3. Foto: Jens Overgaard
Flere kræfter og mere harmoni er nøgleordene for den nye grundmotor på 150 hk i Mazda3, der vinder på design og oplevelse, men ikke byder på overvældende meget plads.
Annonce

I en omskiftelig verden, hvor mange bilmærker konstant er i gang med at genopfinde sig selv, er det nærmest befriende at sætte sig bag rattet i en model fra et mærke, som de seneste år har haft en klar kurs.

Vi taler om Mazda, der løbende har finpudset dyder som stilrent design, millimeterpræcis forarbejdning, indbydende materialer og køreegenskaber til den velbalancerede sportslige side.

Det gælder også den markante Mazda3, som kom på markedet i fjor, og som nu har fået en mere kraftig grundmotor, hvor ydelsen i den såkaldte Skyactiv-G-motor stiger fra 122 hk til 150 hk.

Det er ikke mange modeller i mellemklassen, der starter motorprogrammet med hele 150 hk. Prisen for den billigste Sky-udstyrsvariant begynder da også ved ganske bekostelige 275.000 kroner. På den anden side er der meget udstyr med i prisen, og hvis du skal have for eksempel en VW Golf med samme ydelse, løber det op.

Her koster en Golf 1,5 TSI EVO ACT med 150 hk og det rimelige Style-udstyr 318.000 kroner.

Vores testbil er med topudstyret, Cosmo, to udstyrsniveauer over basisversionen og lander på 313.000 kroner. Det virker ikke urimeligt.

Mazda3 Cosmo 2,0 Skyactiv-G M Hybrid

Pris: 313.000 kroner.

Brændstoføkonomi: 16,4 km/l (WLTP).

C02 pr. km: 138 g.

Ejerafgift, halvårlig: 580 kroner.

Motor: Firecylindret motor på 2,0 liter.

Ydelse: 150 hk.

Moment: 213 Nm/4000 omdr.

Topfart: 206 km/t.

0-100 km/t.: 9,1 sekunder.

L/B/H: 446/180/144 cm.

Trækvægt u./m. bremser: 600 kg/1300 kg.

Annonce

Dedikerede ejere

Der er ingen tvivl om, at Mazda-kørere er dedikerede, der er bare ikke så mange af dem. Med et salg på 344 stk. Mazda3 i år til dato mod 2200 VW Golf, som har været gennem et modelskifte, er der et stykke op. Spørgsmålet er, om den nye motor kan hjælpe?

Lad os først se på funktionaliteten i den nærmest coupéafsluttede femdørs hatchback. Der er ingen tvivl om, at bilen er bygget op med føreren i centrum. Du sidder lavt og har en god kørestilling, hvor sæde og rat spiller godt sammen med det centrale drejehjul og den 8,8 tommer store, klare berøringsskærm og Head Up Displayet i forruden, som er standard fra grundniveauet. Så her er en god køreoplevelse bag rattet, hvor det handskebløde læder på instrumenteringen og en finish, som ikke lader Audi noget efter, får plusser herfra.

På bagsædet er der flere udfordringer. Pladsen er ikke overvældende, og de høje vinduesrammer giver en noget klaustrofobisk fornemmelse heromme, mens den gigantiske C-stolpe tager udsynet ved især højresving. Bagagerummet er med sine 351 liter lige i underkanten for klassen.

Annonce

Mere bredde

Skyactiv-G-motoren på 122 hk gjorde det egentlig godt, men den led under at skulle have omdrejninger for at yde noget og virkede lidt tung i forhold til de mere elastiske konkurrenter. Det er der rådet bod på med 150 hk, der også er en mild hybrid, og som opleves mere harmonisk og omdrejningsvillig.

Sammen med et præcist opsat styretøj og ditto undervogn har du et fornemt samspil mellem det sportslige og komfortable.

Mens konkurrenterne længe har budt på forholdsvis lille volumen og højt ydende turbobenzinmotorer, har Mazda sværget til stor volumen på 2,0 liter og høj kompression. Det er især kommet til udtryk i den nye Skyactiv-X med 180 hk med ekstrem høj kompression, og som forener det bedste fra benzin- og dieselmotorer.

Den er i grundversionen 30.000 kroner dyrere end den 150-hk-model, men ligger i Cosmo-versionen kun 15.000 kroner over testbilen. Da brændstoføkonomien på papiret hedder 17,2 km/l i 180 hk-udgaven mod 16,4 km/l i den testede 150-hk-version, burde valget være let i topversionen, mens det i basisversionen falder ud til fordel for den mindste motor.

På udstyrsfronten har basisversionen, Sky, masser af byde på som blandt andet en stor sikkerhedspakke, full LED-forlygter, adaptiv fartpilot og navigationsanlæg. Topversionen, Cosmo, har også elektrisk indstilleligt førersæde, læderindtræk og Bose-højttalere. Desuden kan man blandt andet tilkøbe en træthedsalarm, som også advarer effektivt ved brug af mobiltelefon under kørslen og advarselssystemer for krydsende trafik for og agter.

Mazda3 har helt sin egen stil. Her er fører og forsædepassager i centrum, mens man på bagsædet er mere lukket inde. Foto: Jens Overgaard
Annonce

Konklusion

Mazda3 er klart, hvad den giver sig ud for. Det er en bil, der appellerer til dem, der lægger vægt på køreoplevelse frem for de mere praktiske dyder. Den nye grundmotor er kraftfuld og harmonisk. Grundprisen er høj, men det er udstyrsniveauet også.

Oplevelsen bag rattet byder på god kørestilling samt indbydende og præcist forarbejdede materialer. Foto: Jens Overgaard
Den stilrene Mazda3 er blevet mere helstøbt med den nye og kraftigere grundmotor på 150 hk. Foto: Jens Overgaard
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

HFS rystede topholdet

Livsstil

Piloten landede som præst

Annonce