Annonce
Biler

Vi tester: Her er hvalen Volvo

B5 betyder mild hybrid. Tank den endelig ikke med benzin - det er nemlig en diesel. Foto: Ebbe Sommerlund
Hvis du drømmer om en svensk kæmpe på fire hjul, så er Volvo XC90 svaret.
Annonce

- Kunne du ikke have valgt en større bil? spurgte en mor uden for børnehaven.

- Næh, ikke hvis det skal være en Volvo, svarede jeg.

Den næsten fem meter lange og 180 centimeter høje Volvo XC90 er noget af en skude, når den kommer rullende. Heldigvis går den i knæ, når du stopper den, så den er til at træde ind i igen. Hvis du altså har krydset af i feltet med luftaffjedring og Four-C-undervogn til 46.543 kroner.

Som hos konkurrenterne Audi Q7, Mercedes-Benz GLS og BMW X7 er mulighederne på ekstraudstyrslisten næsten uudtømmelige. Men krydserne koster, og testbilen lander lige under 1,4 millioner kroner.

Heldigvis er Volvo kendt for at give en fornuftig rabat på sine nye biler, kunne man læse i FDM Motor for nylig.

VOLVO XC90 B5 INSCRIPTION

Motor: Firecylindret diesel på 2,0 liter.

Ydelse: 235 hk v/4000 omdr./min.

Maks. moment: 480 Nm v/1750 omdr./min.

Gearkasse: Ottetrins automatgearkasse.

Brændstofforbrug: 14,9-13,9 km/l ved blandet kørsel.

CO2: 175-187 g/km.

Tophastighed: 220 km/t.

0-100 km/t.: 7,6 sekunder.

Køreklar vægt: 2120 kg.

Totalvægt: 2679 kg.

Anhængervægt med/uden bremser: 2700 kg/750 kg.

Annonce

Lækkert design og interiør

Volvo har siden sin genfødsel med kinesiske ejere fået enormt meget ros for sit design og lækre interiør. Det holder sådan set stadig.

Svensk-kineseren er langt mere venlig og indbydende i sit udtryk - især hvis du vælger nogle af de lysere læder- og trævarianter. Sæderne er, som vi kender det fra Volvo, ret lækre, men de er knap så gode til store mennesker som for 10 år siden, da Volvo stadig var ejet af Ford.

Kabinen i XC90 levner fin plads til syv personer eller seks, hvis den er konfigureret som testbilen.

Tredje sæderække er fint brugbar for personer op til cirka 170 centimeter, og der er stadig 265 liter bagagerum tilbage, når alle sæder er i brug.

Annonce

B5 - hvad er det for en fisk?

Et kig på bagklappen afslører emblemet B5.

Hvis man kender lidt til Volvo, er bogstavet motortypen T for turbobenzin og D for diesel. Tallet angiver, hvor motoren befinder sig i ydelseshierarkiet.

Men B er noget nyt, og det er faktisk lidt forvirrende. Man kunne tro, at det var B for benzin, men brændstoffyret, der går i gang på kolde morgener, afslører, at en optankning med den grønne eller røde pistol kunne få katastrofale følger for motoren.

Bilen lugter som en Mercedes-taxa fra 1980'erne - så det er en diesel. Men faktisk kan en B-motor også være en benzinmotor - bare for at gøre forvirringen total. B betyder bare, at dette er en mild hybrid med et 48-volt-batteri, der opsamler energi ved nedbremsning og bruger det igen under acceleration.

Det foregår fuldstændig umærkeligt, men skulle hjælpe med at spare på brændstof og bremsebelægning. Det store frontareal kombineret med en vægt på over to ton koster naturligvis brændstof, og testbilen havde haft et snit omkring de 10 kilometer literen de seneste 2000 kilometer. Men en tur fra Aarhus til København og tilbage igen returnerede et fornuftigt tal på 14,5 km/l.

Alle Volvos motorer er firecylindrede, og mens det burde give lidt bedre brændstoføkonomi, halter B5 lidt på motorstøjen, der ikke er særlig premium.

Det er Harman Kardon-højttalerne derimod - lyden er virkelig god. En måde, man nemt kan vurdere lydkvaliteten på, er, om man får lyst til at skrue op eller ned, når der kommer en god sang.

Selv med alle sæder oppe er der stadig nogenlunde bagageplads. For de fleste giver det mere mening med syv sæder, som også er en mulighed. Foto: Ebbe Sommerlund
Annonce

Irriterende detaljer

I XC90 bliver der hurtigt fest - det er en sand fornøjelse. Men også et kryds, der koster 20.403 kroner. Og har du lyst til noget af det ypperste i billyd, kan der krydses af ved B&W til 80.363 kroner.

Som i alle nye biler kræver betjeningen af infotainmentsystemet tilvænning - det gælder også i Volvo XC90.

Det meste vænner man sig til, men selv efter en uge i bilen synes klimaanlægget at leve sit eget liv. Det er, som om larm og effektivitet ikke helt går hånd i hånd, og at blæserstyrken ikke modsvarer, hvad der kommer ud af dyserne.

Men det værste er næsten, at rattet i testbilen knirker fra samlingen under den venstre rateger. Lettere irriterende er også Drive Mode-knappen, der kan skifte mellem Eco, Normal, Dynamic og Offroad - det er en glat rulleknap, som fingeren glider på.

Volvo var i en årrække ejet af Ford, og mens det økonomisk ikke var nogen kæmpesucces, var Fords passion for dynamiske køreegenskaber en gave til Volvo - især i de mindre versioner. Enhver, der har prøvet en Volvo 240, ved, hvad jeg snakker om. Den var lige så retningsstabil som en indkøbsvogn.

XC90 er skabt til det amerikanske marked, og der er man ikke forvænt med dynamik, og det er fint, for XC90 besidder den ikke. Den er komfortabel og sikker i sin fremfærd, men der kommer ikke smil på læben. Den er en luksusflyder. En praktisk luksusflyder med god plads og en venlig attitude, som ikke støder nogen. Ingen tænker på janteloven, selv om vi er i en SUV til over en million - det er jo bare en Volvo.

Og tak for det.

Interiøret er hyggeligere end i de tyske konkurrenter. Foto: Ebbe Sommerlund

Brødtekst

Den venlige kæmpe. Selv om XC90 er fem meter lang, så udsender den kun gode vibrationer. Foto: Ebbe Sommerlund
Foto: Ebbe Sommerlund
Foto: Ebbe Sommerlund
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Udsigt til brandslukning resten af aftenen: Vi skal ind fra ydersiden, og det tager tid

Annonce