Annonce
Biler

Vi tester: Den moderne cabriolet har det hele

Den ny T-Roc Cabriolet erstatter den klassiske åbne Golf, som stille og roligt forsvandt ud af programmet efter 40 år i produktion. Foto: Jens Høy
Med T-Roc forsøger VW at skabe en bil, der også tiltaler andre end inkarnerede fans af åbne biler.
Annonce

Der er mange, der drømmer om en åben bil, men når underskriften skal på slutsedlen, svigter modet alligevel, for hvor meget vil man egentlig benytte den åbne mulighed i forhold til merprisen og de begrænsninger, en cabriolet har i forhold til samme model med et fast tag?

Med T-Roc afliver Volkswagen en af de store ulemper ved alle andre cabrioleter: højden. Typisk er en åben bil lav, men det gælder ikke T-Roc, som vi her tester med 1,5-liters motor og R-Line-udstyr.

VW T-ROC CABRIOLET R-LINE

Motor: 1,5 liter/150 hk.

Moment: 250 Nm 1500-3500 o./min.

Topfart: 205 km/t.

0-100 km/t.: 9,6 sekunder.

Brændstoføkonomi: 14,9 km/l.

Pris: Fra 459.995 kroner.

Annonce

Bygget i Tyskland

Når man sætter sig ind i T-Roc Cabriolet, er det med samme lette bevægelse som i en almindelig bil, da det stort set er samme højde. Kun med kalechen lukket er der en smule ringere udsyn skråt bagud, specielt hvis man glemmer at lægge windbreakeren, som er monteret over bagsæderne, ned.

Forvandlingen fra lukket til åben tager blot ni sekunder, og det betyder, at man bruger den åbne mulighed ofte. Det kan for eksempel ske efter et stykke motorvejskørsel, hvor du så på afkørslen lige har de nødvendige sekunder til igen at nyde den friske luft.

Den elektriske kaleche kan betjenes op til en hastighed på 30 kilometer i timen. Som helt åben er bilen til at holde ud for træk i nakken op til omkring 110 kilometer i timen, hvis ellers temperaturen ikke er alt for lav på en sommerdag. Ved 130 kilometer i timen skal man være cabriolet-entusiast for at synes, det er fedt, for vindstøjen stiger markant.

Mens den normale T-Roc er bygget i Portugal, er cabrioleten bygget på VW's fabrik i Osnabrück, hvor man har bygget åbne biler i mere end 70 år. Som altid hos VW er samlekvaliteten fornem samt pladedele med ganske smalle samlinger og gummilister, der er perfekt tilpasset.

T-Roc Cabriolet er over 200 kg tungere, og det skyldes de mange afstivninger, som kræves, når man ikke har et tag til at skabe stivhed i karrosseriet.

Annonce

Højere forbrug

Den øgede vægt tilføjer en behagelig tyngde i måden, bilen fjedrer på, og cabrioleten er overraskende komfortabel på vejen. Omvendt er den også noget mindre benzinøkonomisk end T-Roc med fast tag. Den ringere brændstoføkonomi hænger også sammen med dårligere aerodynamik, specielt når du kører åben.

T-Roc Cabriolet er en firepersoners bil, og pladsen på bagsædet er faktisk brugbar til ikke alt for store voksne personer. Adgangen er i sagens natur lidt besværlig med kalechen påmonteret, men det er et af de små minusser, som følger med en cabriolet.

En lidt stejl sæderyg er en anden indbygget svaghed ved en åben bil, for stoftaget skal bruge en del plads, når det er foldet sammen bag sædet.

Selve bagagerummet er regulært i udformningen, og der er mulighed for at fælde bagsæderne frem og dermed skabe plads til lange genstande.

Som cabriolet koster T-Roc i underkanten af 100.000 kroner mere end en normal T-Roc med samme 1,5-liters motor og syvtrins automatgear.

Når taget forsvinder på en bil, skal konstruktionen forstærkes markant, og bilen vejer derfor over 200 kg mere end bilen med ståltag. Foto: Jens Høy
Annonce

Konklusion

T-Roc Cabriolet er det tætteste, du kommer på en cabriolet uden minusser i forhold til en lukket bil. Prisen for en cabriolet er altid højere, og det gælder også T-Roc.

Interiøret er funktionelt, men desværre præget af samme billige materialer som den almindelige T-Roc. Foto: Jens Høy
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Større udvalg, robotstyret dæklager og 40 lifte: Nyt bilhus på 5600 kvadratmeter står klar om et år

CORONAVIRUS

Live: Smittetal sætter kedelig rekord - over 900 nye coronatilfælde i Danmark

Horsens

Horsensianerne på Søndergade: Stramninger er okay. Vi stoler på myndighederne

Annonce