Annonce
Biler

Vi tester Danmarks billigste elbil - Volkswagen e-Up

Den elektriske Volkswagen e-Up ligner sig selv, men der er kommet et nyt og langt kraftigere batteri, så rækkevidden er fordoblet. Foto: Christian Schacht
Den nye Volkswagen e-Up er en sjov bybil, som heller ikke går af vejen for lidt længere stræk. Bilen er dog langt fra at være perfekt.
Annonce

Jeg glemmer aldrig den tur. Den dag i Nordsjælland, hvor jeg var med til at lave rækkeviddetest af den dengang helt nye elektriske Volkswagen e-Up. Det var en vinterdag i januar 2014.

Ideen var at køre fra Københavns Sydhavn, hvor vi ladede den lille elbil helt op og så af sted til Kronborg Slot i Helsingør og tilbage igen. En overkommelig tur på 120 km, men som skulle vise sig at blive en dag, hvor datidens elbilers begrænsninger virkelig skulle vise sig.

Da vi på hjemturen passerede 80 km, stod rækkeviddemåleren på nul, men vi fortsatte alligevel halvanden km, hvorefter bilen simpelthen valgte at lukke ned - heldigvis lige ved en buslomme, hvor vi kunne holde ind og notere en samlet rækkevidde på 82,5 km i en dansk vinter med en temperatur på to grader. Jo, der var ikke noget at sige til, at kun få private bed på og købte elbilen, der endda var Danmarks billigste til en pris på 186.315 kr.

Det historiske tilbageblik er nødvendigt for at forstå, hvor store fremskridt der er sket med elbilerne.

Nu seks år senere sidder jeg igen i en elektrisk Volkswagen Up, men det kunne lige så godt være de lige så nye Seat Mii Electric eller Skoda Citigoe iV. De to sidstnævnte fås kun som elbiler.

Volkswagen E-Up

Tre stjerner

Pris: 162.995 kr.

Grøn ejerafg.: 330 kr. halvårl.

Motor: 61 kW, 83 hk

Batterikapacitet: 32,2 kWh, netto, brugbar

Ladeevne: 7,2 kWh AC, 40 kWh DC

Rækkevidde: 258 km, WLTP

Rækkevidde, målt ved fem grader: 200 km ved bykørsel, 150 km ved motorvejskørsel med 110 km/t.

Topfart: 130 km/t.

0-100 km/t.: 11,9 sek.

Påhængsvægt: 0 kg.

Annonce

Brugbar elbil

Hvor langt er vi så nået med teknologien? Faktum er, at vi faktisk er nået rigtig langt. De små "ellerter" har fået et batteri med en brugbar kapacitet på 32,3 kWh, hvilket i store træk er det dobbelte af forgængeren, og dermed er den officielle rækkevidde på 258 km. Her nåede forgængeren 134 km ifølge de officielle sammenlignelige tal. Om det holder i praksis, vender vi tilbage til.

Ikke overraskende har Seat Mii den laveste pris på 149.990 kr., med Skoda til 154.995 kr., mens VW vil have 162.995 kr. for sin e-Up. Under alle omstændigheder er det landets billigste elbiler, selv om man lige skal notere sig, at der er seks måneders binding til et strømabonnement hos Clever, der så til gengæld installerer en ladestander.

Den er kvik ud af starthullerne. I modsætningen til en almindelig Up med 60 hk er der 61 kW eller 83 hk at gøre godt med her, og det gør, at man kan nå 100 km/t. på lige knap 12 sek., men især fra stilstand til omkring 60 km/t. virker den dediceret kvik. Elbilen kan let rende ind i fartbøder, for der er næsten ingen motorstøj til at advare føreren om, at nu går det altså stærkt.

Køreoplevelsen er nærmest en Up-tur i forhold til de almindelige benzinversioner. Den lydløse fremfærd tilfører et strejf af luksus til den lille vogn.

Annonce

Rækkevidde

Da jeg har ladet op til 100 pct., er der 197 km i rækkevidde, og det viser sig at holde stik, hvis man holder sig til bykørsel, og det er vel at mærke under testens fire-seks graders varme.

Der er desværre ikke nogen varmepumpe om bord, så al varme skal skabes elektrisk, og det trækker på samme batteri, som også skal drive motoren. Det betyder, at jo mere energi man bruger på at varme bilen op, desto færre kilometer kan man køre. På motorvejen falder rækkevidden til 150 km ved almindelig hastighed på 110 km/t., så her skal man være indstillet på, at der skal lades undervejs.

Seat, Skoda eller VW

De tre biler er teknisk helt ens.

Seat er billigst til 149.990 kr., med Skoda til 154.995 kr., mens VW vil have 162.995 kr.

Seat er den eneste, der har hurtigladning (DC) som standard, mens det koster godt 4.000 kr. i de to øvrige.

Skoda leveres med servicekontrakt inklusiv gældende i tre år.

Seat har 16 tommer alufælge, mens de to andre leveres med stålfælge.

Tjek også hjemmesiderne, for der er flere andre udstyrsmæssige forskelle.

Annonce

Hurtigladning

Her er der så en anden god nyhed, for bilen kan nemlig leveres med moderne CCS-stik, og dermed kan den tilsluttes hurtigladere. Desværre er ladeeffekten kun 40 kW, og i praksis viste vores test, at det typisk kun er 20-30 kW, man får, i hvert fald om vinteren, hvor batteriet ofte er koldt og dermed er dårligere til at tage imod strøm.

Under normale forhold om vinteren tager en fuld opladning dermed op mod halvanden time.

Det er længe at vente ved en hurtiglader, og så er det upraktisk, at ladestikket sidder i bagskærmen, så du ofte skal bakke ind til ladestanderen. Muligheden for hurtigladning koster 4.295 kr. ekstra i både e-Up og Skoda Citigo, men er standardudstyr i Seat.

Til gengæld overrasker den lille folkevogn positivt, når det gælder hjemmeladning eller ved en af de mange 11 kW-ladere, ofte kaldet offentlige ladestandere. Her oplader bilen på to faser, hvilket giver 7,4 kW, og så kan man rulle ledningen sammen efter cirka fem timer. Her er der flere elbiler, der fortsat kun lader på en fase og dermed bruger dobbelt så lang tid.

Uforståeligt nok er der ingen præcise angivelser for, hvor meget strøm der er på batteriet, for her genbruger VW bare tankmåleren fra den almindelige model, så her skal man holde øje med app'en på telefonen, og vi savner også en mulighed for at se, hvor meget effekt bilen lader med.

Pladsen er stort set upåvirket af batteriet, idet Volkswagen fra modellens lancering har planlagt plads til batteriet. Kun ved bagsædets fodrum er der en lille forhøjning under forsæderne. Pladsen på bagsædet er som i alle andre Up-modeller ganske fornuftig, men der er som sædvanlig kun plads til to personer deromme.

På flere punkter mærker man alderen i e-Up, ikke mindst i kraft af ganske ringe sikkerhed. Bagagerummet er godkendt, selv om ladekablet fylder. Foto: Christian Schacht
Annonce

Dårlig sikkerhed

Der er også nogle ting, som trækker ned. I forbindelse med relanceringen af Up er den automatiske nødbremse blevet sparet væk i alle modeller, også hos Seat og Skoda. Og selv om det ikke var markedets mest avancerede, er det alt for tarveligt.

Faktisk pinligt. I stedet hævder man, at lane assist, der kan holde bilen i sporet, er et skridt den anden vej, men systemet irriterer konstant med unødvendige styreindgreb, så det ville jeg hellere være fri for. I det hele taget lever bilens sikkerhed ikke op til dagens standard længere, for nyeste crashtest gav kun tre stjerner.

Den kører heldigvis frisk og frejdigt, men selvfølgelig kan man godt mærke, at den elektriske folkevogn er 300 kg tungere takket være især batteriet.

Og det er først og fremmest, når man drejer skarpt, hvor modellens bevægelser hen over asfalten er noget sløve. Affjedringen er relativt stram, men alligevel komfortabel, og med hjulene i hjørnerne styrer den godt.

Inde i kabinen kan man især mærke, at konstruktionen stammer helt tilbage fra 2011. Der er ingen storskærm, snarere markedets mindste skærm med et i store træk ubrugeligt bakkamera.

Man kan så sætte sin smartphone op i en klips og få lidt køreinformationer etc. via en app, men så er det altså også om at huske at få telefonen med igen, når man forlader bilen. Nå ja, rattet kan heller ikke justeres ind og ud, så alle vil ikke kunne finde sig en optimal kørestilling, ligesom adaptiv fartpilot er en by i det gamle Østtyskland.

Generelt virker den nye model alligevel veludstyret. Der er således bl.a. aircondition, fartpilot, parkeringssensor bag, bakkamera og almindelig fartpilot. Husk at bestille et nødkabel, også kaldet mormorkabel, der kan gå i en almindelig stikkontakt, til 1.398 kr., men brug det kun, hvis du stoler på, at installationen kan klare det.

Man sidder glimrende, men interiøret er virkelig gammeldags, og man savner basale informationer i displayet om batteristatus og ladeeffekt. Foto: Christian Schacht
Annonce

Konklusion

Til dem, der går og tænker, de gerne vil med på elbilvognen, så er VW e-Up et godt bud til en forholdsvis beskeden pris med velfungerende teknik og brugbar rækkevidde. Om man mere er til Seat eller Skoda, er smag og behag. Ulemperne står dog også i kø, og de største er den dårlige evne til at hurtiglade, når det er koldt, sammen med det gammeldags sikkerhedsniveau. At bilernes konstruktioner stammer fra 2011, kan de heller ikke løbe fra, men det må man leve med, hvis man ikke hellere vil investere 230.000 kr. i eksempelvis den nye Peugeot 208 Electric.

Fuldt opladet kan man regne med ca. 200 km i rækkevidde ved bykørsel, når det er vinter og omkring fem grader. Foto: Christian Schacht
Foto: Christian Schacht
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce