Annonce
Debat

Vi har ikke brug for skattestop - men styr på skatten

Velfærd: Valgkampen raser og det er de store løfters tid. Heldigvis har flere partier meldt sig på banen i kampen for at styrke vores fælles velfærd. Stoler man på valgløfterne og de seneste ugers meningsmålinger, vil et flertal i folketinget efter valget kunne garantere danskerne, at velfærden ikke vil blive forringet de kommende år. Eller som det så mundret hedder: Lade velfærden følge det demografiske træk. Det glæder mig, at partier på tværs af den politiske skala trods alt kan blive enige om, at vores fælles velfærd ikke skal forringes.

For det halter med vores fælles velfærd, og intentionen om at rette op på det forsømte er et valgkampens store temaer. Alene i valgkampens første uge er danskerne blevet stillet en ekstra milliard til ældre og minimumsnormeringer i daginstitutionerne i udsigt. Inden valgkampen er omme, er der sikkert kommet endnu flere løfter. Det lyder alt sammen godt. Der er bare ét problem. Hvor skal pengene komme fra?

Hvis velfærden skal følge det demografiske træk, så kræver det, at vi investerer stort set hele det økonomiske råderum i velfærd. Så de politikere, der forsøger at blide danskerne ind, at vi både har råd til styrket velfærd og et skattestop –ja, sågar måske skattelettelser, de skylder i samme sætning at forklare hvordan.

Et skattestop vil betyde, at der ikke bliver råd til at udvikle velfærden. Selvom det er valgkamp, kan man mig bekendt stadig ikke både kan blæse og have mel i munden. Skal vi sikre en værdig tilbagetrækning, bedre ældrepleje og flere pædagoger, så har vi ikke råd til skattelettelser!

Dét vi virkelig har brug for er et skatte-snyds-stop! Staten går hvert år glip af 14 milliarder, fordi virksomhederne betaler for lidt i skat. 14 milliarder, som kunne være brugt på flere pædagoger, flere sygeplejersker, flere lærer, mere velfærd. I fagbevægelsen har vi derfor foreslået politikerne at ansætte 1000 flere medarbejdere i Skat.

Beregninger viser, at det vil kunne forbedre de offentlige finanser med over fem mia. kr. frem mod 2025. Penge som kan anvendes direkte til velfærd.

Det nager mig at tænke på, at hvis regeringen havde haft lige så meget fokus på at håndhæve et skatte-snyds-stop som på skattelettelser og skattestop, så kunne vi i dag haft et langt stærkere velfærdssamfund. Et samfund, hvor de bærende institutioner ikke er ved at knække midt over. Lad os bruge næste valgperiode på at løfte velfærden. Det kræver et skatte-snyds-stop. Ikke et skattedrop eller skattestop.

Lizette Risgaard
Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Læserbrev

Transportminister svarer igen: Hvorfor sænker du ikke sigtekornet, Troels Lund Poulsen?

Læserbrev: Troels Lund Poulsen (V) påstår her i avisen, at jeg løber fra et løfte om at ville udbygge E45 (læserbrevet "Tillykke. Nu skylder de røde en ny motorvej" 13. september, red.). Inden han skyder os for mange såkaldte "løftebrud" i skoene, vil jeg ganske stilfærdigt oplyse, hvad vi rent faktisk lovede før valget. For som vi sagde, så ønsker vi - i modsætning til hvad den tidligere regering leverede - at indgå en bred infrastrukturaftale til gavn for hele Danmark, som kan holde uanset, om regeringsmagten skulle skifte. Jeg synes derfor, at Troels Lund Poulsen skal sænke sigtekornet og lytte til opfordringen fra dele af erhvervslivet, som gør opmærksom på, at investeringer i infrastruktur er for vigtige til at være en årlig tilbagevendende politisk kampplads. Jeg kan naturligvis ikke svare på, hvorfor den tidligere regering valgte at indgå en så smal infrastrukturaftale kort før lukketid inden folketingsvalget. Men jeg kan konstatere, at hvis det havde været magtpåliggende for den tidligere regering, at dens investeringsplan skulle overleve efter et valg, så havde de nok brugt energien bedre på at sikre et bredt flertal. Og her - få måneder efter valget - så har Venstre allerede selv har trukket stikket på den tidligere regerings investeringsplan ved at melde ud, at partiet ikke længere vil prioritere Ring 5-motorvejen. Situationen er altså den, at der ikke længere er flertal for planen. Og det er den risiko, man løber, når man indgår smalle politiske aftaler. Det er også derfor, jeg ønsker at indgå en så bred infrastrukturaftale som muligt, hvilket også var formålet med vores eget trafikudspil fra før valget. Og i den forbindelse vil det være naturligt, at vi også drøfter trængselsudfordringerne på E45. Jeg ser meget frem til de kommende forhandlinger om en ny infrastrukturaftale og glæder mig over den konstruktive tilgang, som jeg har bemærket fra Venstres transportordfører, der på et samråd har udtalt: "Nu er valget overstået, og nu skal vi så se, om vi kan finde hinanden i en bred aftale, og det er vi da opsat på fra Venstres side." Det, synes jeg, er meget positivt. Og det synes jeg, at Troels Lund Poulsen bør lytte til. For vores fælles infrastruktur bør ikke være en politisk kampplads. Det er erhvervslivet, pendlerne og alle andre trafikanter, der hver dag sidder fast i trafikken, altså for vigtige til.

Odder

Digt, drama og dokumentar på Egmont Højskolen: Kunst kan lære unge at blive hørt

Annonce