Annonce
Debat

Vi har et uudnyttet potentiale, når det kommer til at få tænkt cyklismen sammen med de øvrige transportmuligheder

"Vi besluttede, at Region Midtjylland nu støtter og indgår i samarbejdet om et fælles supercykelsti-sekretariat i regionen, hvor Skanderborg Kommune har taget teten og 10 andre midt- og østjyske kommuner er med", skriver Jørgen Nørby, Flemming Knudsen og Hanne Roed. Foto: Michael Bager
Annonce

Læserbrev: I regionsrådet havde vi onsdag 25. november supercykelstier på dagsordenen. En "lille" sag økonomisk set i Region Midtjyllands milliard-budget, men det kan være begyndelsen til noget stort for en grønnere og sundere mobilitet.

Vi besluttede, at Region Midtjylland nu støtter og indgår i samarbejdet om et fælles supercykelsti-sekretariat i regionen, hvor Skanderborg Kommune har taget teten og 10 andre midt- og østjyske kommuner er med.

Det gjorde vi, fordi der er behov for bedre sammenhæng for de tusinder af midt- og østjyder, der bruger cyklen som et effektivt og tilmed supersundt alternativ til at tage bilen og som et supplement til den kollektive trafik.

Derfor skal det være let at skifte til og fra cyklen til og fra tog, bus eller letbane.

For nylig har en national cyklistundersøgelse fra Det Kommunale Cykelfagråd vist, at cyklisternes tilfredshed er faldet markant, når det handler om at kombinere cykel og offentlig transport - fra 71 pct. tilfredshed i 2018 til bare 62 pct. i 2020. Det kræver handling.

I hovedstadsområdet har de allerede et supercykelstisamarbejde mellem regionen og 30 kommuner. Det har givet cyklisterne mange cykelstier, der er tænkt sammen på tværs af kommunegrænser.

Vi har et uudnyttet potentiale, når det kommer til at få tænkt cyklismen sammen med de øvrige transportmuligheder.

I Region Midtjyllands regionale udviklingsbudget bruger vi fortsat en meget stor del af budgettet på at køre dieselbusser for at forbinde de større byer på tværs af regionen.

I Østjylland har vi heldigvis fået den el-drevne letbane, der sparer flere tusind tons CO2 om året i forholdt til de tidligere busser og dieseltog, og i Vestjylland arbejder vi for batteritog på Lemvigbanen.

Men vi skal hele tiden tænke i nye muligheder, og supercykelstier er bestemt en af dem. Det er sundt og sparer CO2 og på alle måder en bæredygtig transportform.


Vi glæder os til at få supercykelstierne højere på dagsordenen sammen med kommunerne.

Jørgen Nørby, Flemming Knudsen og Hanne Roed


Vi glæder os til at få supercykelstierne højere på dagsordenen sammen med kommunerne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Horsens

Snart skal der igen prikkes på plejecentrene: Beboere på to plejecentre får andet stik i denne uge

Danmark

Ny viden om supersmitsom mutation giver håb om tidligere genåbning: - Jeg er vildt meget mere optimistisk

Horsens

Gammel og mangelfuld gadebelysning i Horsens: - Man burde udskifte det hele i et hug

Annonce