Annonce
Læserbrev

Vestlige forbrugere betaler ufrivilligt en muslimsk skat

Hvor halalafgiften kanaliseres hen, vides ikke. Men pengene bruges formentlig til at fremme den muslimske religion.

Læserbrev: Halal er ikke kun en slagtemetode, men også en muslimsk afgift, som vi alle betaler til.

Halal betyder "tilladt" - tilladt for en muslim at spise eller anvende.

Halal blev tidligere primært brugt om en muslimsk slagtemetode, men betegnelsen har grebet om sig og bruges nu til godkendelse af et utal af produkter: kaffe, drikkevand på flaske, Toblerone-chokolade, kosmetik osv.

For at blive halalcertificeret skal vestlige produkter godkendes af en imam, og producenterne skal betale en årlig afgift til muslimske halal-organisationer.

Hvor meget de vestlige producenter betaler i halalafgift, oplyser de nødigt. Men der er formentlig samlet tale om milliarder.

Hvor halalafgiften kanaliseres hen, vides ikke. Men pengene bruges formentlig til at fremme den muslimske religion.

Halal-produkterne sælges både i den vestlige og muslimske verden.

Et stigende antal produkter i danske supermarkeder er halalcertificerede.

Vestlige forbrugere betaler derved ufrivilligt en muslimsk skat, hver gang de køber f.eks et stykke Toblerone eller andre halalcertificerede produkter.

Marianne Mørk Mathiesen. Arkivfoto: Mette Mørk
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

Corona er en gave til Madam Bach

112

Motorcyklist ramt af bil

Leder

I sommerhus eller ej: Det er ikke forbudt, altså er det tilladt

I sommerhus eller ej i coronapåsken? Man kan kun blive forvirret af at lytte til regering og sundhedsmyndigheder. Det er ikke forbudt, altså er det tilladt. Samtidig er politikere og myndigheder noget lorne ved tanken, fordi det muligvis kan sprede smitte. Selv landets politidirektører bidrager til forvirringen som eksempelvis Jørgen Meyer fra Syd- og Sønderjyllands Politi, som i en pressemeddelelse med overskriften ”Er du helt sikker på, at du skal i sommerhus” opfordrer til, at vi ”tænker grundigt over, om I nu også skal afsted.” Når man ikke kan få et klart svar, må man jo forsøge at tænke selv. Vi ved, at vi bekæmper smitten ved at holde afstand, og nøgternt set er der lige så stor mulighed for det i ferielandet som derhjemme. Faktisk endnu bedre. Der er gennemsnitligt betydeligt længere mellem sommerhusene end mellem parcelhusene i et villakvarter for slet ikke at tale om mellem lejlighederne i et etagebyggeri, hvor man passerer tæt forbi hinanden på trapperne. Og når man skal ud i det skønne påskevejr, vi er blevet lovet, er der i vidtstrakte skove og på kilometerlange strande også bedre muligheder for at undgå et vildtflyvende coronavirus fra en forbipasserende end i byens parker og grønne områder. Derfor må konklusionen være, at det ikke er i strid med god coronaopførsel at tage afsted, når man vel at mærke tager de samme forholdsregler, som vi nu i ugevis har gjort derhjemme. Tag ikke tog eller bus derud - kør i bil. Når man skal handle, så gør det med samme forholdsregler om afstand og håndhygiejne som i supermarkedet derhjemme. Ingen gæster til påskefrokost - selv om det faktisk heller ikke er forbudt, hvis man ikke er flere end 10. Og så videre. Med omtanke er der ikke større risiko for at sprede eller få smitten i sommerhuset end derhjemme. Hvis der var, har vi tiltro til, at myndighederne havde lukket også sommerhusene ned. Ikke desto mindre ville et klart ja eller nej have været rart, så man ikke tager afsted med en tvivl om, hvorvidt det nu også er i orden.

Annonce