Annonce
Horsens

Venstres transportordfører: Det er et uforpligtende S-trafikudspil uden prioritering

Kristian Pihl Lorentzen. Arkivfoto

Læserbrev: Der er stort behov for, at vi får trafikale investeringer langt højere op på den politiske dagsorden.

Det er allerede opnået hos Venstre, der ønsker dette som et af hovedtemaerne i den forestående valgkamp.

Derfor hilser jeg det velkomment, at Socialdemokratiet nu er kommet med et udspil om trafikinvesteringer. Ros for det.

Men desværre bliver man hurtigt skuffet, når man læser udspillet igennem. For S kommer ikke med en prioriteret masterplan med håndfaste løfter om gennemførelse af bestemte projekter rundt i landet.

I stedet har partiet snedigt oplistet en alenlang række af eksempler på projekter, man kan vælge at gennemføre inden for den nævnte ramme på 70 mia. kr.

Problemet er bare, at den samlede pris for den lange ønskeseddel, hvor stort set samtlige mulige projekter i Danmark er medtaget, langt overstiger 70 mia. kr.

Dermed har S ikke gjort sig uvenner med nogen, alle lever i håbet om, at S efter valget vil prioritere lige netop deres lokale projekt.

Og mange vil i sagens natur blive dybt skuffede, men altså for sent.

Konklusion: Ros for initiativet. Ris til indholdet, der er totalt luftigt og uforpligtende.

Pengene kan kun bruges én gang.

Annonce

Problemet er bare, at den samlede pris for den lange ønskeseddel, hvor stort set samtlige mulige projekter i Danmark er medtaget, langt overstiger 70 mia. kr. Dermed har S ikke gjort sig uvenner med nogen, alle lever i håbet om, at S efter valget vil prioritere lige netop deres lokale projekt.

Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Nu burde det være forbudt at nøjes med at lave korte uddannelsesaftaler

Læserbrev: Når man har fået en læreplads og klaret prøvetiden, får man en uddannelse, hvis man da ikke dummer sig gevaldigt undervejs eller dumper til svendeprøven. Sådan var det altid i de gode gamle dage, da en mester var en mester og tog ansvar for, at unge mennesker blev uddannet i byggefagene. Den slags mestre findes der heldigvis stadig en stor del af. Men der er altså også mange af de andre. Det er især dem med de større og større biler, der råber op om, at lærlinge er alt for dyre. Det er de samme mestre, der klynker over, at de ikke kan få folk nok og derfor må sige nej til opgaver. At de to synspunkter i den grad strider mod hinanden, er åbenbart ikke gået op for dem. Men uden nye svende i fremtiden bliver det jo endnu sværere at skaffe arbejdskraft nok. Alligevel er det den slags mestre, der tager en lærling på en kort lærekontrakt for så at skifte ham/hende ud med en anden, når praktikperioden er gået. Det kan være forståeligt i perioder med lav beskæftigelse, at mestre kan føle sig presset til at tage en lærling, som der måske ikke rigtig er plads til i virksomheden. Men lige nu, midt i en højkonjunktur med noget nær fuld beskæftigelse, gang i alle hjul og sorte tal på langt de fleste bundlinjer, burde det være forbudt at nøjes med at lave korte uddannelsesaftaler. En undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut har påvist, at de korte praktikaftaler skaber usikkerhed hos lærlingen og kan betyde en noget diffus uddannelse, fordi det langtfra er altid, praktiksted nummer to helt ved, hvad praktiksted nummer et har uddannet det unge menneske i. Selv i de tilfælde, hvor en kort praktikaftale virker som en forlænget prøvetid, og praktikken udvides til at omfatte hele forløbet i samme virksomhed, kan den korte uddannelsesaftale have negative følger, fordi den skaber usikkerhed. Nogle gange så stor, at lærlingen helt opgiver uddannelsen, når det nu er så svært at få en rigtig læreplads. Også derfor mener vi, de korte uddannelsesaftaler bør afskaffes. Tre måneders prøvetid må være nok til at finde ud af, om et ansættelsesforhold er rigtigt eller forkert. Indfør til gengæld gerne en uddannelsesbonus i vores næste overenskomst - altså en præmie til mestre for at uddanne til faget. Men kun for et helt og fuldt uddannelsesforløb. Vel vidende at en bonus måske ikke er nok, kunne det være fint, om man på alle uddannelser siger, som det allerede nu er tilfældet inden for malerfaget: En enkelt kort praktikaftale er maksimum - derefter er det fast arbejde resten af uddannelsen. For en uddannelse stykket sammen udelukkende af korte uddannelsesaftaler har sjældent samme kvalitet som et helt sammenhængende uddannelsesforløb.

Annonce