Annonce
Debat

Venstre om ny tilslutning: Hvorfor bruge ni mio. kr. mere end nødvendigt?

"Forvaltningen har allerede indarbejdet en tilslutning til Ny Silkeborgvej i den eksisterende lokalplan for området. Intet ekstra forvaltningsarbejde, planen er klar", skriver Martin Ravn og Jørgen Korshøj. Arkivfoto: Morten Pape
Annonce

Læserbrev: 4000 færre biler på Silkeborgvej. Det bliver en realitet, når afkørsel Horsens C på E45 bliver forbundet til Ny Silkeborgvej gennem erhvervsområdet ved Lund.

En meget vigtig og effektiv udbygning af infrastrukturen, som vil komme rigtig mange mennesker til gode i lokalområdet samt de mange daglige brugere af Silkeborgvej.

Viceborgmester Martin Ravn (V) stopper som pressefotograf i Jysk Fynske Medier. Foto: Morten Pape
Byrådsmedlem Jørgen Korshøj (V). Arkivfoto: Peter Hald

Det er en helt oplagt trafikløsning, som Venstre har bragt på dagsordenen, så tilslutningen kan gennemføres, mens DSV udbygger.

Derfor er det også med stor glæde, at byrådet 26. oktober vedtager, at der skal arbejdes videre med en tilslutning til Ny Silkeborgvej.

Men ingen blomster i haven uden en enkelt tidsel.

Der er to mulige tilslutninger til Ny Silkeborgvej i forvaltningens sagsfremstilling. Den ene ved rundkørslen ved Nr. Snedevej og den anden på selve Ny Silkeborgvej. Begge løsninger vil, ifølge forvaltningen, være effektive og aflaste Silkeborgvej meget.

V er tilhænger af en tilslutning på selve Ny Silkeborgvej, og argumenterne er helt åbenlyse.

Tilslutningen er ni mio. kr. billigere end tilslutningen til rundkørslen.

Hele det gamle mejeri skal nedrives og dermed eksproprieres for at gøre plads til en enorm rundkørsel, hvis rundkørslen skal være fembenet.

Et tilslutning til rundkørslen vil gå gennem et område med nedgravet asbest.

En fembenet rundkørsel har aldrig tidligere været forvaltningens anbefaling. En rundkørsel er trafiksikkerhedsmæssig god, men afvikler selve trafikken dårligt på befærdede strækninger.

Forvaltningen har allerede indarbejdet en tilslutning til Ny Silkeborgvej i den eksisterende lokalplan for området. Intet ekstra forvaltningsarbejde, planen er klar.

V er et økonomisk ansvarligt parti. Derfor stemte vi også imod en skattestigning, og derfor er vi selvfølgelig også for den billigste tilslutning.

Hvorfor bruge 14,8 mio. kr., når man kan nøjes med seks mio. kr. til en løsning med et lyskryds og en åben højresvingsbane, der vil være mindst lige så effektiv?

Hvis vi endelig er så formuende i kommunen, så vil V langt hellere bruge de ekstra ni mio. kr. på andre projekter, som kunne gøre en stor forskel i oplandet.

Det kunne være en ny rundkørsel ved Sønder Vissingvejen ved Brædstrup eller ved indfaldsvejen ved Hovedgård syd, en cykelstrækning mellem Østbirk og Yding eller en cykel-/gangsti mellem Kørup og Lund, Vegastien.


De ni mio. kr. kunne også bruges til at gennemføre områdefornyelse i oplandet.

Martin Ravn og Jørgen Korshøj


Men de ni mio. kr. kunne også bruges til at gennemføre områdefornyelse i oplandet.

Stationspladsens omdannelse til en kulturplads i Hovedgård, renovering af Gedved Seminarium, et naturcenter ved Slaggård Banke eller en områdefornyelse i Lund efter lokalrådets flotte oplæg, er nogle af de spændende ansøgninger, oplandsudvalget har modtaget, men som mangler finansiering.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Fem biler i harmonikasammenstød: Eftermiddagstrafik på E45 ved Horsens var lammet i en halv time

Annonce