Annonce
Horsens

Venstre foreslår: Fem-seks nye p-huse skal få bilerne ud af midtbyen

Der skal være færre biler i midtbyen, mener Martin Ravn (V), formand for plan- og miljøudvalget. På Åboulevarden nederst i billedet ser Martin Ravn gerne, at der helt lukkes af for biltrafik. Arkivfoto
Martin Ravn (V), formand for plan- og miljøudvalget, vil have færre biler i midtbyen. Det skal fremover ikke være muligt at parkere langs vejene, og borgerne må acceptere at gå lidt længere.

Horsens: Bilerne skal så vidt muligt ud af midtbyen, og fem-seks parkeringshuse strategisk placereret på kanten af centrum er en vigtig nøgle til at indfri det mål.

Det skriver Venstres viceborgmester og formand for plan- og miljøudvalget, Martin Ravn, i et læserbrev torsdag i Folkebladet.

P-husene vil kunne løse de ifølge Ravn stigende problemer med at finde en parkeringsplads i det centrale Horsens. Og ikke mindst vil de bidrage til en ifølge samme Ravn tiltrængt fredeliggørelse af midtbyen.

Hvor p-husene konkret skal placeres, har udvalgsformanden ikke noget bud på, men hans vision er, at bilisterne parkerer i p-huse på kanten af midtbyen og går, cykler eller måske kører på løbehjul resten af vejen. De parkerede biler langs vejene skal væk og ind i p-husene, mener Martin Ravn.

- Det kan vi ikke realisere i dag, for bilerne skal jo parkeres et sted, men det kan vi, når vi får skabt alternativer med p-husene, siger han.

I byen skal horsensianerne kunne gå "en tur gennem områder, hvor parkeringspladser og brede veje er afløst af grønne rekreative rum, pladser med caféliv og butikker", som Martin Ravn skriver i læserbrevet.

Annonce
Man må gerne allerede nu vide, at hvis man i midtbyen insisterer på at kunne parkere lige foran butikken, så skal man ikke stemme på mig ved næste valg.

Martin Ravn (V), formand for plan- og miljøudvalget

Åboulevarden uden biler

Til Folkebladet uddyber Ravn, at et bud kunne være, at Åboulevarden helt friholdes for biler i forbindelse med planerne om at føre åen ind til midtbyen.

- Jeg kan ikke sige, om det er muligt, for vi afventer en masterplan for å-kvarteret, men det er et ønske fra mig. Jeg får mere og mere respekt for, at der i en by skal være rum, hvor man kan koble af. At der skal være steder i en by, hvor bilerne ikke har førsteretten. Man må gerne allerede nu vide, at hvis man i midtbyen insisterer på at kunne parkere lige foran butikken, så skal man ikke stemme på mig ved næste valg, siger han.

P-husene skal ifølge Ravn finansieres i et samarbejde med private investorer. Dropper kommunen den omkring 240 millioner kroner dyre investering i en ringvej, vil der også være mulighed for, at kommunen kan skyde økonomi i projektet, vurderer Martin Ravn.

Ringvej løser ingen problemer

Netop ringvejen fylder en del i læserbrevet, det fjerde i rækken denne sommer, hvor Ravn med forskellige vinkler redegør for sin og partiets modstand mod forlængelsen af Ringvej Syd til havnen. Vejen går et flertal i byrådet uden om Venstre og Enhedslisten ind for.

Martin Ravn tror på, at en udbygning af krydset ved Strandkærvej/Bollervej/Bjerrevej med svingbaner og tunnel til skolebørn kombineret med en opgradering af Høegh Guldbergs Gade er et billigere og mere effektivt svar på trængselsproblemerne i Sydbyen og ruten langs Høegh Guldbergs Gade til Bilka og Strandpromenaden.

- Det er her, vores helt store problem er. Ringvejen løser jo ikke problemet med, at der fortsat vil være kø-problemer i krydset ved Bilka. Det har jeg ikke set nogen løsning på, konstaterer han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Tak for oplevelserne til en dansk verdensstjerne

Der er altid risiko for at få tastaturkrigere på nakken, når man hylder en sportsstjerne som den største i Danmark nogensinde, så lad mig i internetfredens tegn konstatere, at det var en af de største, der fredag morgen sagde "goodbye" til en hel tennisverden. Uanset placeringen på den rød-hvide evighedsskala: Caroline Wozniacki fortjener al den hyldest, der ruller hendes vej. Hun har været en strålende repræsentant for Danmark på alle parametre, og selv om jeg er en af dem, der har nået kvalmegrænsen, når det gælder hyldestvideoer, taler det sit eget tydelige sprog, når tennislegender som Federer, Djokovic, Nadal og Serena Williams afleverer personlige hilsner til "Caro". Som danskere kan vi ærgre os en smule over, at hendes sidste tre kampe blev spillet på umulige tidspunkter midt om natten, men der er på især to punkter noget smukt i, at det hele sluttede i Australian Open. Punkt 1: Det var her, hun 27. januar 2018 endelig fik den Grand Slam-titel, hun manglede i en fornem karriere. Jeg var en af dem, der kneb en tåre, da hun efter en forrygende finale kunne hæve trofæet. Punkt 2: Wozniacki har været en perfekt ambassadør for Danmark i hele verden. Og længere væk end Melbourne kommer vi ikke, når det gælder de største turneringer. Hun har på WTA Tour'en aldrig været spilleren begavet med det største talent, men hun har altid været i superform og ofte slidt en modstander op. 71 uger som nummer et på verdensranglisten, to finaler i US Open, en sejr i den prestigefyldte sæsonfinale og en lang række turneringssejre er beviser på en fornem karriere. Og så er hun vellidt: - Hun er en person, der er fantastisk uden for banen. Så det bliver et stort tab for kvindetennis, især for mig, siger veninden Serena Williams. Det må varme hos "Wozzy". Vi får nok aldrig én som hende igen, men for tennisfans er det da rart at tænke på, at vi har et par af verdens stærkeste juniorer i Clara Tauson og Holger Rune. I har noget at leve op til. Tak for oplevelserne, Caroline!

Annonce