Annonce
Horsens

Venstre får svar på tiltale: Gammel vin på nye flasker og risiko for en død midtby

En stor del af bilerne ud af midtbyen og i stedet fokus på fem-seks nye p-huse i periferien af Horsens C. Venstres vision får flere hug end roser af de øvrige partier i byrådet. Arkivfoto: Morten Pape
"Ikke meget nyt", "I vil løse et problem, der ikke er der" og "når det bliver konkret, er det alligevel bilismen, der vinder", lyder politiske reaktioner på de drømme om fem-seks parkeringshuse og langt mindre midtbytrafik, som Venstres viceborgmester Martin Ravn lancerede torsdag.

Horsens: Drop ringvej syd, byg fem-seks nye parkeringshuse i periferien af centrum, fjern al parkering på vejene i midtbyen og tænk mere i gå- og sivegader samt grønne områder i Horsens.

Det er essensen af det debatindlæg - krydret med udtalelser til Folkebladet - viceborgmester Martin Ravn (V), formand for plan- og miljøudvalget i Horsens Kommune, lancerede torsdag i Folkebladet.

Venstre er sammen med Enhedslisten i politisk mindretal i modstanden mod ringvej syd, og indlægget var et bud på, hvad de 242 millioner vej-kroner i stedet kunne bruges til i jagten på bedre trafik- og parkeringsforhold i en bymidte, der oplever enorm fortætning i de kommende år. En mulig å tilbage i midtbyen er et andet parameter i planlægningen af fremtidens infrastruktur.

Endelig havde Martin Ravn fokus på fremtidens el- og delebiler, der kan skubbe benzin- og diesel-bilerne ud af markedet i de kommende år. For hvordan får vi ladet bilerne op, når vi bor eller arbejder inde i byen?

Er der så opbakning i byrådet? Ikke rigtig. Enkelte delelementer møder opbakning, andre kalder visionerne gammel vin på nye flasker, mens nogle ideer møder markant modstand.

Her er meldingerne fra de seks øvrige byrådspartier:

Annonce

Andreas Boesen, gruppeformand for Socialdemokratiet:

Andreas Boesen (S). Foto: Morten Pape

- Der er ikke så meget nyt i Venstres forslag. Det er da dejligt, at V er tro mod midtbyplanen, men man kan undre sig over, at formanden for plan og miljøudvalget ikke er bedre orienteret om den. For der er p-huse i planen, også i det antal, Martin Ravn foreslår. De er på vej - med private investorer - på Mælketorvet, banegården, Lilli Gyldenkilde Torv, havnen og i Kattesund. Strategien er netop en ring om midtbyen.

- Men går det så stærkt nok med de p-huse?

- Det kan man da godt diskutere, men mange steder skal der jo bygges først. Jeg står lidt forvirret tilbage, for Venstre var modstander af p-huset på blandt andet Mælketorvet. Parkeringshuse med private investorer kræver desuden, at der betales efter to timers parkering, men Martin Ravn var fortaler for helt gratis parkering. Hvordan hænger det sammen?

- Hvad mener du om en midtby med færre biler?

- Det er da spændende med flere fredelige gader i midtbyen, og det er også med i midtbyplanen, hvor nogle veje skal fredes. Det er en strategi, der har taget lang tid at lave, og det kan have stor effekt at lukke veje. Det er ikke noget, man bare lige gør.

- Hvad med ideen om at fjerne p-pladser på vejene i midtbyen?

- Det går vi ikke ind for.

- Forslaget om opgradering af Høegh Guldbergs Gade er i øvrigt heller ikke nyt. Det ville kræve ekspropriation af 95 ejendomme. Det er en stor indgriben - også menneskeligt.

Esben Hedeager, Konservative:

Esben Hedeager (K). Foto: Morten Pape

- Parkeringshuse løser et problem, der ikke er der. Vi skal i stedet bevare de p-pladser, vi har - og skilte bedre. Vi er i K imod at nedlægge p-pladserne i bybilledet. De er med til at skabe liv på vejene.

- Tanken om færre biler i midtbyen er helt forkert. I takt med, at buslinjer nedlægges, er det endnu vigtigere, at folk kan parkere tæt på butikslivet. Hvorfor har for eksempel Biltema succes? Fordi folk kan parkere udenfor. Vi skal støtte de handlende i Søndergade så meget som muligt. Vi tror, vi kan overflytte infrastrukturen fra København og Aarhus til Horsens - det kan vi ikke.

- Vi er en bilfjendsk kommune, og det er simpelthen en fejl, at der ikke kompenseres nok med p-pladser, når der for eksempel bygges affaldsstationer rundt om i byen. Der ryger op til seks pladser ad gangen på det. Når der bygges lejligheder på Torvet, og 102 pladser forvinder fra Torvekarreen, hvad så? Hvor skal man parkere, når man skal til for eksempel tandlægen?

- Hvordan løses fremtidens trafikudfordringer?

- Fire spor fra Sønderbro Kirke til Dyrskuepladsen er så vigtig som noget. Vi har fået den på budgettet, og den bør analyseres og undersøges i en fart, så vi kan få biler fra banegårdsarealet, Campus og Kvickly-grunden ud til omfartsvejen.

Paw Amdisen, SF:

Paw Amdisen (SF). Foto: Søren E. Alwan

- Det er i princippet en god idé med færre biler i midtbyen. Men hvordan det rent praktisk kan lade sig gøre, er en udfordring. Beboerne i midtbyen har stadig et p-behov, og de skal også kunne have en bil og pendle til job.

- Er der overhovedet mangel på p-pladser i dag?

- Jeg synes altid, at jeg kan finde en plads et sted, men måske kommer jeg på de forkerte tidspunkter. Jeg har ikke set tal, der fortæller om mangel.

- Meget af problemet i midtbyen er luftforureningen, og det vil løse sig med elbilteknologi i stedet for benzin- og dieselbiler, men vi skal ikke regne med færre biler. Vi kommer ikke uden om behovet for dem, hvis vi skal være realistiske.

- Vi vil gerne have fokus på Horsens som cykelby. Cyklen er på alle møder et godt alternativ til den bytætte trafik, så det handler om en infrastruktur, hvor vi også tør sende vores unge mennesker mod byen på cykel.

- Den kollektive trafik er et andet alternativ, og her handler det om pris og en ordentlig køreplan. Det særlige pensionistkort til busserne er godt - måske vi skal have noget lignende til studerende.

Jakob Bille, Liberal Alliance:

Jakob Bille (LA). Foto: Søren E. Alwan

- Vi får ikke en bilfri midtby - og det skal vi heller ikke. Den idé kan jeg slet ikke følge. Parkering langs vejene gør ingenting - det giver let adgang til byhuse, detailhandel, et nyt bibliotek og så videre.

- Vi har truffet beslutning om p-huse i midtbyplanen, og dem bakker jeg 100 procent op om. De skal ikke længere ud af byen.

- Og så klinger det lidt hult, når V samtidig med det her vil tromle den tunge trafik ned igennem sydbyen - forbi blandt andet en skole. Men respekt til Martin Ravn for at sige, at man ikke skal stemme på ham, hvis man vil køre helt ind til midtbyen. Det kræver mod...

- Går det stærkt nok med at få lavet p-huse?

- Man banker ikke et p-hus op på 14 dage. Vi skal sikre os, at de kommer, selvfølgelig, og det må vi holde hinanden op på. Men for eksempel på havnen er lejlighederne jo ikke færdige endnu.

- Kan du forestille dig flere gå- eller sivegader i Horsens?

- Vi har snakket meget om sivegader, og dem er jeg kritisk over for. Lad os åbne for korttidsparkering i for eksempel Hestedamsgade og Hospitalsgade. De butiksdrivende, jeg har talt med, vil gerne.

Lisbeth Torfing, Enhedslisten:

Lisbeth Torfing (EL). Foto: Morten Pape

- Vil vil gerne have færre biler i midtbyen. Det kræver et valg at nedprioritere dem, og det er vi ikke bange for. Mange partier er forbeholdne, for selv om p-huse bygges et stykke ude, giver de som udgangspunkt ikke færre biler. Når du laver gode parkeringsforhold, får du altså flere biler ud af det.

- Ideen om de grønne områder (fra V, red.) lyder til at være parkering uden om et område for gående. Er formålet at skabe en bymidte, der skal være hyggelig at gå i, eller mindre biltrafik i byen overordnet? Bedre cykelstier og offentlig trafik er det, der kan erstatte de mange biler. Vi har i en trafikplan foreslået lukning og ensretning af veje i midtbyen, så man gør det besværligt for bilisterne.

- For os er det fint af fjerne p-pladserne i vejsiderne, men Venstre ville ved Kattesund ikke være med til at prioritere cyklister over bilister (da man droppede en planlagt cykelsti på strækningen, red.). Man vil gerne lave visioner, men når det bliver konkret, er det bilismen, der vinder.

Michael Nedersøe, Dansk Folkeparti:

Michael Nedersøe (DF). Foto: Søren E. Alwan

- Der er ikke meget at bruge den plan til. Vi får en død midtby, hvis den gøres bilfri. Det er ikke alle, der gider gå langt, og kan man køre til Vejle og parkere helt inde i midtbyen, vil mange gøre det. Dem, der gerne vil gå langt, kan tage til Aarhus, hvor der er flere butikker. Og vi vækster godt nok her, men vi har ikke ambitioner om Aarhus-størrelse.

- Hvad siger du til ideen om at fjerne p-pladserne i gaderne i centrum?

- Det er jeg ikke fortaler for. De bliver brugt i dag - hvorfor så fjerne dem? Jeg bor ikke i Horsens midtby, men som beboer der ville jeg være træt af at skulle gå 500 meter fra min bil til mit eget hus.

- Forslaget virker diffust. Hvor skal p-husene ligge? Jeg har intet imod dem som sådan, men jeg tvivler bare på økonomien i byggerierne, og foranstaltningerne på Høegh Guldbergs Gade vil kræve enorme eksproprieringer. Der kommer en tanke (fra V, red.), og det er fint nok, men jeg hæfter mig ved, at ringvej syd skal droppes, og det sker jo ikke. Ringvejen løser det trafikale kaos hver eneste morgen på strækningen.

Det er da dejligt, at V er tro mod midtbyplanen, men man kan undre sig over, at formanden for plan og miljøudvalget ikke er bedre orienteret om den.

Andreas Boesen (S)

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

30-årig banket med koben af ukendt mand

Leder

Leder: Tag debatten - den er gratis

Er der noget, der kan sætte sindene i kog i Horsens, er det byens udseende. Seneste eksempel er viceborgmester Martin Ravns læserbrev om, at Lilli Gyldenkildes Torv efter hans mening kan blive den næste ghetto i Horsens. Efterfulgt af et læserbrev af Sisse Landert, som græmmes over sin bys udseende. Efterfulgt af to læserbreve fra Andreas Boesen og Susan Gyldenkilde, som forsvarer byggeriet. I avisen og på hsfo.dk har vi gennem flere år dækket både planer, spadestik, beslutninger og kritik tæt og grundigt. Emnet optager vores læsere helt enormt. Det kan vi se både på hsfo.dk og i de kommentarer, vi får til artiklerne via Facebook. Derfor vil vi gøre alt, hvad vi kan, for at afdække udviklingen og på fair og ordentlig vis bringe de forskellige synspunkter videre. Nogle af artiklerne bringer vi gratis på hsfo.dk, mens andre kræver, at man har betalt abonnement. Det får vi jævnligt kritik for af læsere, som mener, at når det er en artikel, der interesserer mange, bør den være gratis. Jeg medgiver, at vi selv har et medansvar for den manglende forståelse, fordi medierne i en periode forærede alt indhold væk på digitale platforme. Men i takt med fyringer af journalister og fotografer verden over er der ved at komme en forståelse for, at ordentlig journalistik koster penge at lave og er en vare, der skal betales for. I debatten om byens udseende tog kritikken en ny drejning, da byrådsmedlem Jakob Bille skrev følgende i en kommentar på Facebook: "Folkebladet kunne nu godt have gjort denne artikel tilgængelig for alle. De har jo valgt at gøre alle de kritiske indlæg tilgængelige for alle." Bare så der ikke er nogen tvivl: Læserbreve er altid gratis indhold på hsfo.dk. Uanset om de er for eller imod, hvad et byråd har besluttet. Fælles for det indhold, det kræver et digitalt abonnement at få adgang til, er derimod, at det er unik og selvstændig journalistik. Tendensen på vores og de fleste andre medier er, at flere og flere artikler bliver låst. På hsfo.dk har vi også det princip, at den daglige leder, som du læser her, er betalt indhold - bare ikke lige i dag, hvor alle kan læse med.

Danmark

Læge har gjort det før: Opdagede tegn på kræft hos fremmed i Bilka-kø

Annonce