Annonce
Horsens

Grønt lys fra byrådet: Nu kommer den sydlige ringvej i høring

I lokalplanforslaget kan man se den planlagte linjeføring for ringvejens anden og tredje etape. Høringsperioden og vvm-rapporten, der ventes senere på året, kan dog potentielt rykke på linjeføringen. Kort: Horsens Kommune
Et lokalplanforslag med tilhørende miljørapport giver bud på, hvordan Ringvej Syds etape to og tre tilpasser sig omgivelserne på en fornuftig måde. Venstre og Enhedslisten stemte imod at sende lokalplanforslaget i høring.
Annonce

Horsens: På byrådsmødet mandag aften sendte Horsens-politikerne lokalplanforslaget for anden og tredje etape af Ringvej Syd i offentlig høring.

Etableringen af den cirka seks kilometer lange strækning fra Bjerrevej via Bollervej til Ove Jensens Allé på Sydhavnen er allerede vedtaget af et stort flertal i byrådet og indgår i kommunens trafikplan, Trafik 2030, men nu får borgerne altså mulighed for at give deres holdning til kende.

Vejen skal efter planen lede trafikken uden om de i dag stærkt trafikerede Bjerrevej og Høegh Guldbergs Gade, og lokalplanforslaget skal sikre, at vejen tilpasser sig omgivelserne på en fornuftig måde.

Lokalplanforslaget med tilhørende kommuneplantillæg og en miljørapport forfattet af kommunen skildrer konsekvenserne ved etableringen af vejen, blandt andet at to ejendomme på Nordrevej med høj bevaringsværdi skal rives ned.

Miljørapporten indeholder bud på tiltag, der skal lette generne for dyr, natur og mennesker i området. Det er blandt andet støjskærme, sikring af vandløb og faunapassager.

På byrådsmødet understregede Martin Ravn (V), at der endnu ikke foreligger en vvm-rapport for vejanlægget. Den vil ligge klar til efteråret/nytår, lød det umiddelbart efter fra borgmester Peter Sørensen (S).

Linjeføringen ligger fast, understregede borgmesteren, dog med det forbehold, at lokalplanen og vvm-redegørelsen kan rykke den "marginalt", som han udtrykte det.

Annonce

Plusser og minusser

Paw Amdisen (SF) var en af de politikere, der på byrådsmødet talte for et ja til lokalplanforslaget.

- Det er ikke en sag, hvor der er en god løsning på alle parametre, men det er den mindst ringe løsning. Der er bygninger med høj bevaringsværdi, der rives ned, og der er nogle miljømæssige konsekvenser ved vejens placering. Til gengæld får vi klimasikring via broer, der fungerer som en dæmning, og vi får en aflastning af trafikken i sydbyen med mindre udstødning til boligerne, sagde han.

Jakob Bille (LA) var mere fuldtonet i sin opbakning til vejprojektet.

- Paw Amdisen siger, at der er et lille overskud af plusser. Jeg synes, at der er et kæmpe overskud af plusser. Vi slår to fluer med et smæk: Vi får en god forbindelse til midtbyen, og vi får klimasikring, sagde han.

Annonce

V og EL stemte imod

Venstre og Enhedslisten, der hele tiden har været imod forlængelsen af Ringvej Syd, stemte også imod at sende sagen i høring.

-  Normalt har vi ikke noget imod at sende lokalplanforslag i høring; det er en del af den demokratiske proces. Men lige i det her tilfælde indgår det, at der er bygninger, der kan rives ned, når vi realiserer planlægningen, så derfor siger vi nej allerede nu, sagde Lisbeth Torfing (EL).

Gruppeformand Martin Ravn (V) leverede en række argumenter for Venstres nej, blandt andet at klimasikring nok er en afledt effekt af vejen, men at man godt kan klimasikre uden at anlægge vejen.

- De to ting har intet med hinanden at gøre, konstaterede gruppeformanden, der også såede tvivl om mængden af trafik på den kommende vej.

- Fremtiden er jo elbiler, så udstødningen, der bliver snakket om, forsvinder ganske automatisk. Erfaringerne fra corona-tiden viser også, at flere kan arbejde hjemmefra, og det kan på sigt betyde, at trafikken mindskes lokalt, lød det fra Martin Ravn.

- Det er også et meget dyrt projekt til mellem 250 og 300 millioner, som er mest til gavn for borgere på Juelsminde-halvøen. For de fleste horsensianere er vejen ikke en ringvej, men en omvej, sagde han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
CORONAVIRUS

Live: Statsministeriet indkalder til pressemøde om corona

Hedensted For abonnenter

Polakker fik 45 kroner i timen: Byggefirma erklæret konkurs efter strid om underbetaling

Annonce