Annonce
Horsens

Vejdirektoratet om beboer-bekymring: Der bliver masser af støjdæmpning ved Hatting

Motorvej E45 står - om et politisk flertal vil - foran udvidelse til seks spor omkring Horsens og Hedensted. I blandt andet Hatting giver det bekymring for mere trafikstøj tæt på boliger. Vi har tænkt støjdæmpning ind, lyder det fra Vejdirektoratet. Arkivfoto: Michael Svenningsen
Sammenhængende bysamfund tæt på motorvejen får skærm eller vold tæt på for at dæmpe trafikken, lyder det fra Vejdirektoratet i halen på E45-bekymringer i særligt Hatting.
Annonce

Horsens: Bor man i Hatting by, bør man være ånde lettet op over de udspil til støjdæmpning, der er del af vvm-undersøgelsen.

Det siger senior projektleder Jacob Pryds Winkel fra Vejdirektoratet som en kommentar til Folkebladets artikel i sidste uge om indsigelser mod udvidelsen af motorvej E45 til seks spor.

Ved Hatting foreslår direktoratet en støjvold på cirka 12 meter i højden over en strækning på 1,2 kilometer og 1,0 km støjskærm i seks meters højde - nærmest i forlængelse af hinanden. Der kan dog blive justeret på det, når vi nærmer os en udvidelse. Den ligger en del år ude i fremtiden og er i øvrigt ikke politisk blåstemplet af den siddende regering.

Jacob Pryds Winkel har netop læst alle de hidtidige indsigelser om strækningen Vejle N-Skanderborg S, og han siger, at han er lidt ked af, at mange i Hatting tilsyneladende ikke har opdaget, at der er både en skærm og en vold med i planerne.

- Skærm og vold giver lige god dæmpning. Det er mest noget teknisk, om det bliver det ene eller det andet, siger han.

Vejdirektoratet kigger især på sammenhængende boligområder med mindst fem huse. Støjdæmpning har klart størst effekt lige bag en vold eller en skærm, så langt de fleste beboere i Hatting, der ligger meget tæt på motorvejen mellem afkørsel S og C, vil kunne mærke foranstaltningerne.

- Men der kan være gårde eller parceller, der ikke får så meget gavn af det, siger Jacob Pryds Winkel.

Annonce

Støj er det hotteste emne

Drejer indsigelser vedrørende motorveje sig ofte om støjgener?

- Ja. Hvis det er en ny motorvej, handler det meget om placeringen af den. Ved en udbygning, er der ikke så meget at diskutere: Så er det støj, støj, støj, Sådan var det i den indledende høring (i 2018, red.), og sådan er det også generelt.

Jacob Pryds Winkel og Vejdirektoratet laver det ingeniørmæssigt bedste bud på en løsning. Det er i sidste ende politikerne, der skal nikke ja til at investere milliarder af kroner.

Følger politikerne normalt jeres indstillinger?

- Der plejer at komme støjdæmpning, hvor vi foreslår det. Man finder ikke mange politikere, der for eksempel siger: "Det er sparet væk i Hatting". Men vi ser også på hvor mange kroner, der bruges. Hvis to huse har megameget støj, vil det være meget at bruge 12 millioner kroner på støjdæmpning netop dér.


Møderne bliver afholdt på den ene eller måde, og der skal være mindst en uge tilbage af høringsfasen efter sidste møde.

Jacob Pryds Winkel, Vejdirektoratet


Støjreduktion er en bekostelig affære.

- Vi taler om millioner, men støj kan også være til stor gene. Får 100 boliger en kraftig støjreduktion, er pengene måske godt givet ud, siger Jacob Pryds Winkel.

Annonce

Det skal også se pænt ud

Det visuelle spiller også en rolle, når der skal fartdæmpes:

- Motorvejen blev i 70'erne og 80'erne lagt, hvor den ligger, for at give smuk køreoplevelse for bilisterne. Siden er der kommet tung industri til tæt på motorvejen, så den tanke er lidt ødelagt. Men vi tænker på køreoplevelsen og for eksempel det flotte kig op mod Ejer Bavnehøj, og så tænker vi på beboerne, der skal se på det hele tiden, siger Jacob Pryds Winkel.

Støj på motorvejen

Vejdirektoratet har regnet på trafikken på strækningen Vejle N-Skanderborg S frem mod 2040, og det står fast, at mindst dobbelt så mange boliger som i dag (2018-tal) vil blive støjbelastet fra E45, hvis man hverken laver udvidelsen til seks spor eller støjvolde/skærme.

En udbygget motorvej - Vejdirektoratets støjdæmpende forslag indebefattet - vil betyde lidt flere støjbelastede boliger end i dag: 1268 mod 1120.

Senior projektleder Jacob Pryds Winkel foreslår borgere i Hatting og andre steder tæt på motorvej E45 at taste deres adresse ind her: https://www.vd.dk/vvm/miljo/stoj

Så får man beregninger på støjbelastningen.

Trælameller bruges for at blandt andet at undgå graffiti, men senior projektlederen siger, at det kan se helt anderledes ud om 15 år, så han vil helst ikke nærmere ind på de eksakte materialer.

- Støjvolde kan blive 12 meter høje og 25 meter brede. I gamle dage såede vi græs, men det er ikke godt for biodiversiteten. Det skal helst være næringsfattig jord, siger Jacob Pryds Winkel om de seneste naturerfaringer.

Annonce

Afventer Mette F.-melding

Høringsfasen kører frem til 27. september - som minimum. Forbeholdet handler om muligheden for at holde tre borgermøder i september. Her afventer Jacob Pryds Winkel næste coronamelding fra statsminister Mette Frederiksen.

- Spørgsmålet er stadig: Hvordan skal vi gennemføre møderne? Normalt dukker man bare op, men er der så folk, vi ikke kan lukke ind, hvis der kommer mange? Møderne bliver holdt på den ene eller måde, og der skal være mindst en uge tilbage af høringsfasen efter sidste møde, så folk efterfølgende kan nå at mødes i grundejerforeninger og lignende, siger Jacob Pryds Winkel.

Derfor kan høringsfasen blive forlænget, hvis coronaen fortsat driller.

Annonce

Regnet på behovet alle steder

Seniorprojektlederen slår fast, at der er regnet på behovet for støjdæmpning ved alle bysamfund på strækningen Vejle N-Skanderborg S, og har borgerne spørgsmål om for eksempel Egebjerg, som også er nævnt i et par indsigelser, kan direktoratet gå ind og vise på et kort, om man hjælper syv, ni, 11 eller flere huse ved støjværn på en strækning.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
CORONAVIRUS

Live: Smittetilfælde kan spores til minkfarme - over en million mink skal aflives

Annonce