Vejle: Når de færreste vejlensere har mulighed for at komme på Vejle Stadion for at se fodbold, må Vejle Boldklub komme til byen.
Og det gør VB onsdag og torsdag, hvor fodboldklubben med de stolte traditioner flytter et lille udsnit af VB-museet fra det gamle Vejle Stadion ned på Nørretorvet.
Det er klubbens bidrag til "black week", som black friday er blevet udvidet til i denne coronatid, hvor den nye tradition med stakkevis af tilbud er blevet endnu vigtigere for byens butikker.
- VB vil gerne være med til at fortælle den gode historie om, at vi sammen skal passe på vores by. Klubben ved godt, hvor vigtig black week er for byens handlende, og derfor vil den gerne være med til at skabe opmærksomhed på ugen ved at etablere et pop-up museum, der kan trække folk ned i byen, fortæller citychef Andreas Kiis Antonsen.
Spillere nærmest isoleret
Det har hele tiden været citychefens mål at skabe fælles aktiviteter sammen med VB i midtbyen, men det kan ikke lade sig gøre at trække spillere til autografskrivning og lignende aktiviteter i denne tid.
Andreas Kiis Antonsen, citychefKlubben ved godt, hvor vigtig black week er for byens handlende, og derfor vil den gerne være med til at skabe opmærksomhed på ugen
- Spillerne må ingenting. De lever nærmest isoleret og bliver testet hele tiden. Derfor kan de i ikke komme ned til os, fortæller Andreas Kiis Antonsen.
I stedet for at møde spillerne må vejlenserne nøjes med at betragte et udpluk af den trøjesamling, som i VB-museet går 50 år tilbage.
Et stort område af Nørretorv beklædes med kunstgræs, og så bliver der stillet montrer op med 15 spillertrøjer fra forskellige perioder. Derudover vil der være lyd med de største øjeblikke i klubbens historie. Man vil blandt andet kunne høre kommentatorsporet op til de sidste mange mål, VB har scoret, og det udløser brølet fra publikum på stadion, som nu vil gjalde ud over torvet.
Kan være speciel spillertrøje
Arrangementet i midtbyen ligger i forlængelse af en ny spillertrøje, VB lancerede til søndagens superligakamp mod Brøndby.
Her stillede spillerne op i en specialdesignet Hummel-trøje, der i sin grundfarve har påtrykt navnene på dem, der har købt plads i den jubilæumsmosaik, der i dag hænger ved indgangen til Vejle Stadion.
Trøjen bliver udbudt til salg fra 1. december og produceres i et begrænset antal, men den udloddes samtidig i en konkurrence, som VB og City Vejle står bag i forbindelse med museet på Nørretorv.