Annonce
Læserbrev

V fortsætter kampen mod ringvejen: Invester millionerne på en mere effektiv, visionær og grøn måde

Derudover skal der opføres fem-seks centralt beliggende p-huse i samarbejde med private investorer eller pensionskasser. P-husene vil have en stor og betydningsfuld effekt nu og i fremtiden.

Læserbrev: En ineffektiv ringvej til 240 mio. kr. er en dårlig investering, som hverken løser de nuværende logistiske problemer eller fremtidssikrer byen til de ændringer, bilister og kommunen som byplanlægger står overfor.

Derfor burde man investere millionerne på en mere effektiv, visionær og grøn måde.

Først af alt skal krydset ved Strandkærvej/Bollervej/Bjerrevej udbygges med svingbaner og tunnel til skolebørn og fodgængere.

Desuden skal Høegh Guldbergs Gade opgraderes.

En ringvej langs Klokkedal til havnen vil ikke løse de trafikale problemer i de to områder.

Derudover skal der opføres fem-seks centralt beliggende p-huse i samarbejde med private investorer eller pensionskasser. P-husene vil have en stor og betydningsfuld effekt.

Manglende p-pladser er et voksende problem i Horsens midtby. Det bliver ikke mindre med udbygningen af Kvicklygrunden, havnen, campus og den fremadrettede byfortætning. Det problem vil P-husene løse.

På længere sigt skifter vi størstedelen af benzin- og dieselbilerne ud med elbiler. Det bliver ikke et problem for bilister i parcelhuskvartererne, hvor elstik til bilen let kan installeres. Men hvad med bilister, som bor i bymidten? Hvor og hvordan skal deres biler lades op?

Derfor skal P-husene opføres og dimensioneres, så der er effektive elstik på alle pladser. Så kan beboernes biler oplade om natten, og pendlere, som arbejder i midtbyen, kan oplade deres biler om dagen.

Hvis fremtiden er deleordninger og selvkørende biler, er P-husene også den rigtige løsning. Det vil primært være store private virksomheder, der udbyder kørselstjenester, men de kræver centrale stationer, hvor bilerne returneres og oplades, når de ikke er i brug. Den udfordring vil P-husene kunne løse.

P-husene vil også give andre fordele. En fredeliggørelse af bymidten er en helt oplagt mulighed og vil give ekstra mening, når åen igen slynger sig gennem bymidten, og campus står færdigt.

Bilen parkeres i et af P-husene, hvorfra du kan vælge at gå, låne et friskopladet el-løbehjul eller en el-cykel for at komme frem til dit endelige mål. En tur gennem områder, hvor parkeringspladser og brede veje er afløst af grønne rekreative rum, pladser med caféliv og butikker.

P-husene vil på den måde blive centrale knudepunkter, så det er naturligt at indtænke andre former for relevant service og funktioner.

Streetsport, som har trænge kår i Horsens, kan f.eks blive en del af P-husene. Tagdækket kan bruges til basket og fodbold på et par af husene. Parkour, fitness eller skaterfaciliteter på andre.

Mulighederne er mange og kan være med til at sikre, at P-husene ikke bliver "døde" bygninger, men understøtter "Bevæg dig for livet"-visionen. (Forkortet, red.)

Martin Ravn. Arkivfoto: Morten Pape
Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Leder: En ambitiøs pakke tobak med ét stort skod

13.600 danskere dør hvert år som følge af rygning, og for første gang i 20 år er der en stigning i antallet af voksne danskere, der ryger. Det er særligt unge mellem 16 og 24 år, der er blevet faste rygere. Udviklingen er alarmerende, og det er positivt, regeringen tager udviklingen så alvorligt, at den nu har fremlagt en meget omfattende handlingsplan i 10 punkter. Regeringen fortjener ros for både at være ambitiøs og for at tænke i helheder. Det er ikke bare ét enkelt sted, der sættes ind, men en bred palet af initiativer, som skal vende udviklingen: Tobakken skal blandt andet gemmes væk i butikkerne, indpakningen skal være mere neutral, og der indføres rygeforbud på uddannelsesinstitutioner. På ét punkt er regeringens plan dog aldeles uambitiøs. Og det på trods af, at alle eksperter og alle undersøgelser igen og igen har slået fast, at prisen på tobak er den uden sammenligning mest udslagsgivende faktor, når det gælder rygning eller ej. Her vil regeringen hæve prisen på en pakke cigaretter med sølle fem kroner om året de næste to år, så prisen lander på 50 kroner i 2021. Det er på ingen måde den markante prisstigning, som sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke selv kalder det. Prisen skal langt højere op, hvis den skal få både unge og voksne til at ændre adfærd.

Annonce