Annonce
forside

Unge kan se frem til høj pensionsalder trods S-udspil

Socialdemokratiets formand Mette Frederiksen præsenterer udspillet "De mest nedslidte fortjener også en værdig pension" på et pressemøde på Plejecenter Sølund i København.

Velfærdsforliget fra 2006 drypper malurt i bægeret for ny Socialdemokratisk pensionsplan, mener Enhedslisten.

Socialdemokratiet og formand Mette Frederiksen fremlagde tirsdag et pensionsudspil, der blandt andet skal sende borgere, der er kommet tidligt ud på arbejdsmarkedet, tidligere på pension.

- Alle har ret til en værdig tilbagetrækning fra arbejdslivet, sagde Mette Frederiksen på pressemødet tirsdag.

Men nu påpeger flere, herunder Enhedslisten, at udspillet ikke er videre hjælpsomt for unge faglærte og ufaglærte.

Ifølge partiets politiske ordfører, Pernille Skipper, vil pensionsalderen stadig være alt for høj.

- Jeg tror, at der er en del, der bliver skuffede, når de finder ud af, hvad der gemmer sig bag overskrifterne.

- Som jeg forstår Socialdemokratiets model, så er der jo ikke tale om reelt at sikre de mest nedslidte, siger hun.

Hun henviser til, at pensionsalderen i de kommende år vil stige i takt med levealderen. Mekanismen stammer fra velfærdsforliget, der blev skabt af VK-regeringen i 2006.

Socialdemokratiet var selv med til at indføre det, og partiet agter ikke at ændre på det i det nye udspil.

Det betyder i princippet, at en 30-årig murer vil skulle arbejde til han er over 70 år på trods af det nye pensionsudspil.

- Vi ender jo med verdens højeste pensionsalder, og det rokker Socialdemokratiets forslag ikke ved.

- De bør opsige velfærdsforliget, hvis vi sammen skal kunne levere en reel løsning til de mange mennesker, der knokler og som fortjener muligheden for et godt seniorliv, siger Pernille Skipper.

Mette Frederiksen forklarede ellers tirsdag, at udspillet er et forsøg på at rette op på de skævheder, som opstod på pensionsområdet som følge af blandt andet den stigende pensionsalder, der blev vedtaget i velfærdsforliget.

En måned før forliget blev vedtaget i 2006, var der ifølge Aarhus Universitet mellem 65.000 og 110.00 på gaden for at demonstrere. En stor del af dem var unge borgere.

Socialdemokratiet regner med, at forslaget vil koste tre milliarder kroner. De penge skal findes via højere skat på især virksomheder.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Vi er nødt til at snakke om, hvad borgerne i Horsens reelt kan forvente af en ringvej

Læserbrev: 12. juni 2019 lød forsideteksten på Horsens Folkeblad: "Ringvej skal give naturen et løft" Hvad vil det sige at give naturen et løft med en ringvej? På arealerne langs vejen vil kommunen fremme biodiversiteten f.eks. via afgræsning. Det kan helt sikkert lade sig gøre at øge biodiversiteten på arealerne langs med vejen og på den måde give naturen et løft, men naturoplevelsen vil være påvirket af trafikstøj fra den nye vej. Allerede i dag er der områder, der bliver afgræsset i området langs Bollerstien, på det stræk hvor ringvejen skal passere. At prøve at "sælge" ringvejen som et naturprojekt er ikke reelt overfor borgerne. Vi er nødt til at snakke om, hvad borgerne i Horsens reelt kan forvente af en ringvej, f.eks. hvordan vejen vil påvirke oplevelsen af at være i naturen, og hvordan de landskabelige værdier i området vil ændres. Med hensyn til landskabelige interesser er det vigtigt for borgerne at få gjort rede for, hvordan udsigterne i området omkring ringvejen vil ændres. Hvis vejen skal ligge på et nyetableret dige (på flere meter) nede ved fjorden, er det vigtigt at få belyst, hvilke arealer der mister udsyn til fjorden, hvilket sikkert er et pænt stort areal langs med Bollerstien. I beskrivelsen af omfartsvejen fremgår det også, at adgangsforholdene til naturen ved inderfjorden og Bollerstien vil forbedres med omfartsveje. I det regnestykke skal man huske, at der i mange år allerede har været planer om at lave stiforbindelser over deponiet og ud til området ved inderfjorden og Bollerstien, når deponiet var opfyldt. Der har altså i forvejen foreligget en plan om at forbedre adgangsforholdene til naturen - dog ikke for biler. Det nævnte er i håb om, at debatten må dreje sig om det, vi reelt får: en ringvej med trafikstøj og påvirkning af landskabelige værdier ved inderfjorden. Inderfjorden er det største bynære natur- og friluftsaktiv, som Horsens by har, og jeg håber, det bliver forvaltet med den allerstørste respekt. At trafikveje støjer, har Miljøstyrelsen dokumenteret i forbindelse med E45-motorvejen. Horsens Kommune har foretaget en visualisering af køreturen på den nye ringvej. Det fremgår af visualiseringen, at vejen skal graves ned på det øverste stykke ved Klokkedal, men på strækningen ved fjorden er den oppe i terræn. Hvor vejen ligger ved fjorden, er der i visualiseringen ikke nogen form for støjværn. Gad vide, hvordan trafikstøjen vil opleves, når ringvejen kommer til at ligge ud til inderfjorden? Vil der komme trafikstøj ud over inderfjorden, og vil støjen bevæge sig langt over fjorden og kunne høres også på Stensballe-siden?

Annonce