Annonce
Østjylland

Ugens loppefund: Kählervasen var ikke en Kähler - husk at kigge efter stemplet

Den buttede blå vase har et tydeligt stempel i bunden og er en ægte Kälervase. Foto: Flemming Krogh
Gamle vaser, skåle og fade fra Kählers værksteder er eftertragtede, men ægtheden kan være en udfordring. Det oplevede avisens udsendte, da han tog en blå gulvvase med hjem fra et loppemarked.
Annonce

AARHUS: For et utrænet øje kan det virke uoverskueligt, når man dumper ind i et loppemarked. Men søger man noget særligt, gør det jagten nemmere.

Som ung fik jeg foræret en vase fra fabrikken Kähler med et blomstret mønster i mørkeblå og brunlige nuancer. Giveren var min mor – hvem forærer ellers en ung mand en vase i gave. Igennem årene er min interesse for keramiske vaser og fade fra de hedengangne værksteder i Næstved langsomt vokset.

Der findes talrige serier fra Kähler, som eksisterede i det forrige århundrede (Kählerfabrikken lukkede i 1975, men blev senere opkøbt af den århusianske arkitekt Frantz Longhi, som producerede vaser, stel og andre produkter under navnet indtil det blev overtaget af firmaet Rosendahl Design Group i 2018 red.). I 70’erne lavede man serier med et industrielt og enkelt udtryk. Tidligere, i en lang periode før 2. verdenskrig, fremstillede de dygtige kunsthåndværkere på Kähler de smukkeste brugsting i hånden med en særlig teknik: I stedet for at bruge en pensel til at dekorere med, fyldte man farve i kohorn, som man påførte i de fineste, originale mønstre.

Det er brugstingene fra netop dén periode, som jeg især leder efter, når jeg besøger lokale loppemarkeder. Dengang blev der fremstillet mange fine vaser på værkstederne i Næstved, og da der er bevaret mange af dem, er priserne som regel ikke voldsomme.

I de gamle vaser og skåle fra Kähler er initialerne HAK præget ind i bunden. Det er en forkortelse for Herman A. Kähler, som grundlagde keramikværkstederne i Næstved. Foto: Flemming Krogh
Annonce

Uægte uden værdi

Ofte hænger pris og størrelse sammen. Gulvvaserne er de dyreste og mest sjældne. Og dem har jeg ingen af i min lille samling derhjemme. Derfor blev jeg naturligvis glad, da jeg stødte på en slank gulvvase i blå nuancer på et marked i Risskov i sommer. Med et par glasurafslag og en reparation i toppen, var prisen sat til 100 kroner.

Kigger man i bunden af vaser eller fade, vil man ofte kunne afgøre, om det er en ægte Kähler, da der er stemplet HAK i bunden. Det kan dog være noget utydeligt, og den blå krukke havde da heller ikke et tydeligt stempel med HAK.

Ved et visit hos et lokalt vurderingsfirma fik jeg en nedslående besked. Selvom vasen er dekoreret på samme måde som de gamle Kählervaser, er den ikke original. Og med de skavanker, den har, er den nærmest værdiløs, lød beskeden fra vurderingsmanden.

Annonce

Stempel trækker op

En mindre vase i en smuk, nærmest lidt buttet facon, købte jeg for nylig på Godsbanen i Aarhus for 700 kroner. Den fik en bedre vurdering. Med et tydeligt stempel i bunden blev vasen i en dybblå glasur med blomster i en rødlig farve vurderet til 1.000 kroner, da den havde en minimal glasurskade i bunden. En skønhedsfejl, jeg ikke selv havde opdaget, og som naturligvis trækker fra i prisen.

At tingene har små fejl, lever jeg fint med. Det føles godt, når man fornemmer, at en ting har haft et liv. Den blå gulvvase, som formentlig ikke er en Kähler, får lov til at blive stående. Indtil jeg får held til at finde en ægte Kähler i en stor størrelse, der kan bruges som gulvvase.

Fire små, intakte Kählervaser blev købt på sommerens loppemarked på Tangkrogen. De kostede omkring 225 kroner stykket, men det samlede køb endte på 600 kroner. Foto: Flemming Krogh
landsbylandsbyerkan selvildsjæleudviklingnex
Den blå gulvvase får lov til at blive stående i stuen, indtil en ægte Kähler dukker op engang. Foto: Flemming Krogh
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce