Annonce
Odder

Uffe på udebane på Facebook

Uffe Jensen føler sig ikke hjemme på Facebook. Arkivfoto: Michael Svenningsen

Borgmesteren prioriterer ikke valgkampen på sociale medier, og det er usædvanligt for en siddende borgmester, understreger en forskningschef

Annonce

Odder: Det er utraditionelt, at Odders borgmester Uffe Jensen (V) ikke kører en personlig valgkamp på de sociale medier. Det siger forskningschef - docent i Sociale Medier - fra Danmarks Medie - og Journalisthøjskole Jakob Linaa Jensen.

Jovist, Venstre-borgmesteren har en privat profil på Facebook, men opdateringer er der ikke nogen af, i hvert fald ikke, når man ikke har et Facebook-venskab med Uffe Jensen.

For langt de fleste politikere gør det sig gældende, at de både har en privat profil, hvor de kan være relativt fortrolige med deres venner og sideløbende en offentlig profil, der promoverer de politiske mærkesager. Uffe Jensen bliver promoveret flittigt gennem partiets fællesside på Facebook, men nogen decideret Uffe Jensen-side har ikke set dagens lys.

- Det er ret usædvanligt for en siddende borgmester og profileret politiker som Uffe Jensen, at han ikke gør brug af en personlig side på Facebook. Han har måske skønnet, at han kan føre valgkampen bedre andre steder, og det skal han selvfølgelig have lov til. Det kan også være, han ikke er så fortrolig med sådan et socialt medie. For hvis man ikke kan være der ordentligt, hvorfor så overhovedet være der, siger forskningschefen.

Og det er netop nogle af de ting, der ligger til grund for Venstre-borgmesterens relativt usynlige fremtoning på Facebook. Det afslører Uffe Jensen selv.

- Det hele starter nok med, at min interesse for det er begrænset. Det er et medie, jeg ikke helt har lært at bruge, men som jeg til nøds kan. Jeg vil hellere de personlige møder med mere nærvær. Det er et meget flygtigt og overfladisk medie, hvor min opfattelse er, at man hurtigt er videre til noget nyt hele tiden. Det tiltaler mig ikke. Partiet har givet mig kurser, men jeg er ikke blevet fanget af det. Så det er egentlig et bevidst fravalg, siger borgmesteren.

Sådan fører spidskandidaterne den personlige valgkamp på Facebook

Det er ingen hemmelighed, at de sociale medier i større valgkampe optager både en del tid og plads.

Vi har taget et kig på, hvordan de lokale spidskandidater fører deres personlige valgkamp på Facebook. Partierne har for langt de flestes vedkommende oprettet en fælles side, hvor partiet som helhed kan følges. Her forsøger langt størstedelen af partierne at være helt med på beatet, men hvordan står det egentlig til for de enkelte spidskandidater i kampen for krydset.

Selvom de konservatives Niels Rosenberg ikke er nogen vårhare i lokalpolitikken, er han med på noderne, når det handler om at brande sig selv på de sociale medier.

Her han nemlig oprettet en decideret side, hvor han fører sin personlige valgkamp og ikke bare en privat profil, hvor man skal være ven for at være inde i varmen.

I skrivende stund følger 485 personer de konservatives borgmesterkandidat, og det er et resultat af, at siden er meget aktiv med nyt indhold de fleste dage. Faktisk er Niels Rosenberg førende, når det handler om 'likes' sammenlignet med de andre spidskandidater.

Socialdemokratiets borgmesterkandidat, Lone Jakobi, benytter sig af samme mulighed. Hendes side har dog ikke helt så stort publikum, da antallet af følgere her ligger på 223. Ligesom i tilfældet med Niels Rosenberg er siden opdateret hyppigt, men det helt store folkelige gennembrud kan man ikke tale om.

Borgmester Uffe Jensen (V) bruger ikke meget energi på den personlige branding. Han har ikke valgt at promovere sig selv med en side, og ser man på hans private Facebook-profil, er det udelukkende de opslag, andre har slået op på hans væg, der fortæller, at han også har en personlig valgkamp kørende.

De radikales Kresten Bjerre har ligesom borgmesteren heller ikke valgt at oprette en decideret side til formålet. I stedet er det rent teknisk en personlig Facebook-profil, der er er taget i brug. Modsat Uffe Jensen er den dog særledes aktiv og fremstår på den måde reelt som en side, da det kun er valgtemaer, der fylder væggen.

Liberal Alliances spidskandidat, Henrik Morbjerg, gør også en ihærdig indsats for at nå ud til vælgerne gennem Facebook.

Hans side er ikke så stor med 81 følgere, men til gengæld er det ikke indhold, der mangler. Siden er opdateret med både videoer, billeder og generelle opslag om valgkampen.

Nummer 1 på Enhedslistens partiliste er Ditte Marie Thejsen. Med 319 følgere på Facebook ligger hun i den bedre halvdel, og også her kan der berettes om en side, der er jævnligt opdateret med nyt indhold.

Hos SF stiller Marianne Hundebøll endnu en gang op til kommunalvalget, og hun har også valgt at føre en aktiv kampagne online. 126 personer følger med på hendes side, og de bliver forkælet med stort set dagligt indhold bestående af holdninger, videoer og meget andet.

Jan Jørgensen er eneste opstillede på Jørgensenlisten. Hans Facebook-side bliver fulgt af 84, men modsat de fleste modkandidater er der lidt længere mellem opdateringerne på denne side. Dem finder man til gengæld på hans personlige profil, som har meget nyt indhold.

Dansk Folkepartis John Rosenhøj har valgt samme tilgang som Kresten Bjerre, hvor det rent teknisk er en Facebook-profil og ikke side, der bliver brugt til valgpromoveringen. Den er opdateret med meget nyt indhold, hvor dem, der læser med, ikke sidder tilbage og er i tvivl om borgmesterkandidatens holdninger.

Hos "Nyt Dansk Demokrati - agenda 3 - de uafhængige" er kandidaten Jørn Lykke Stouenberg (U) ikke til stede på de sociale medier af principielle årsager. Han prioriterer at møde vælgerne ansigt til ansigt.

Alternativets Mariann Winther har som bekendt givet udtryk for, at hun ikke ønsker en plads i byrådet alligevel, og derfor er det i stedet nummer to på listen, Simon Fyhn Kristensen, der bliver taget udgangspunkt i. Han har 43 følgere på sin Facebook-side, men her er der relativt langt mellem snapsene. Det samme gør sig gældende på den private profil på det sociale medie, hvor folk, der ikke er venner med ham, i hvert fald ikke falder over meget valgpromovering ud over et profilbillede.

Men både Simon Fyhn og mange af de andre politisk aktive kommer til gengæld til tasterne i en såkaldt Facebook-gruppe. Tidligere hørte den store debat især vælgermøderne til, men de lokale politikere går ikke af vejen for at debattere online. "Odder Politik" hedder gruppen, og her er der heftigt gang i diskussionerne - både internt politikkerne imellem og med borgerne. Alle kan læse med uden at være medlem af den, da den er offentlig.

Alt i alt kan man konkludere, at de fleste spidskandidater forsøger sig ihærdigt på Facebook, men antallet af følgere fortæller også historien om, at det ikke for alvor er lykkes nogen af dem at få fat i et større publikum - endnu.

Annonce

Partimedlemmer ikke imponerede

Men ifølge Jakob Linaa Jensen fra Danmarks Medie - og Journalisthøjskole er det en rigtig god investering at prioritere en del af valgkampen på bl.a. Facebook.

- Der er stemmer at hente på sociale medier og flere, end der er på valgplakater. Spørgsmålet er for nogle, hvad det så koster rent økonomisk, men valgplakater er jo heller ikke gratis. I det lange løb, som det udvikler sig i øjeblikket, har politikerne ikke råd til ikke at være på de sociale medier, for det er en platform ligesom f.eks. en avis er det for dem, siger Jakob Linaa Jensen.

- Det har han nok belæg for at sige. Jeg er godt klar over, at det spiller en stor rolle. Det er også derfor, jeg bakker op om, at vi som parti gør noget sammen. Men fra min egen side halter det pænt sagt, og jeg er ikke stærk i at bruge det. Det er blevet lidt bedre, men de andre i gruppen er ikke imponerede for at sige det lige ud, lyder det fra Uffe Jensen med et grin.

- Det kan godt være, jeg måske undervurderer værdien. For fire år siden var jeg nærmest heller ikke eksisterende derinde - så det kan godt lade sig gøre alligevel, siger borgmester Uffe Jensen, der dengang havde et godt personligt valg.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Horsens

Næste runde starter: Beboere på to plejecentre får andet stik i denne uge

Danmark

Partier afviser regeringens forslag om krav om mundbind i det offentlige rum: - Det kom som en tyv om natten

Annonce