Horsens: En genfødsel af markeds- og torvedage. To årlige weekender med et hav af events i midtbyen. Udvidet åbningstid i sommermånederne. Modeshow på Horsens Ny Teater. Og måske en city-skov.
Det er bare nogle af de tiltag, som skal gøre Horsens' handelsliv mere levende de kommende år, og de tiltag blev onsdag formiddag præsenteret på Café Gran til de forretningsdrivende fra cityforeningen, som har været med til at udarbejde strategien.
Mette Frost, indehaver af Femina Lingeri og formand for detailhandelsudvalget, har stået i spidsen for strategien, og det var også hende, der præsenterede den for de godt 35 fremmødte, der havde fundet en lille pause i den travle juleperiode. Overskriften for strategien er "Levende handelsby - ambitiøs, modig og stolt."
- Jeg er ret vild med de tre ord, for det er netop sådan, vi skal komme i mål, fortalte Mette Frost, da ordene dukkede op i præsentationen.
Strategiens fem spor
Heri indgår blandt andet at lave torve- og markedsaktiviteter, fortælle de personlige historier om butiksejerne og aktivere de tomme og ikke-udlejede butikslokaler. At gøre mere ved sidegaderne er også en del af planen.
2. Øget sammenhold og fællesskab
Samarbejde på tværs af butikker har været fremhævet flere gange i udviklingen af strategien, og det skal blandt andet munde ud i events og bedre service. Det er også herunder, der skal arbejdes for udvidede åbningstider.
3. Værtskab fra ankomst til afgang
Kan vi gøre noget med parkeringsmulighederne? Kan vi få kunderne til at besøge flere butikker, når de handler? Kan vi lære dem om alle de særlige og hemmelige steder i byen? Det er tre kernespørgsmål under dette punkt.
4. Klimavenlig handelsby
Bedre affaldssortering på gågaden er allerede på vej, men der tænkes her også på at lave varelevering via elbiler og plantning af træer på baggrund af byens omsætning.
5. Fokus på digitale muligheder
Bedre hjemmeside, mere samarbejde med for eksempel Mærk Byen og Visit Horsens, skarpere markedsføring, bedre brug af infoskærmene langs indfaldsvejene og etablering af nye infoskærme i midtbyen.
Modige planer
Stolthed over sin by giver lidt sig selv, og det skal blandt andet vises ved, at cityforeningen fortæller mere om de personer, der hver dag knokler for, at byen har et aktivt handelsliv. Hvilke historier gemmer butiksejerne på?
Ordene ambitiøs og modig læner sig en smule op ad hinanden. Der skal laves tiltag, og i den forbindelse skal byen tør tage chancer.
Blandt de tiltag, som er kommet med i strategien, springer blandt andet en city-skov og udvidede åbningstider i øjnene som de mere modige.
Nu skal den udføres
Med udgangspunkt i, at Horsens Kommune lige har meldt ud, at den vil plante yderligere 200.000 træer i Rugballegård Skov, forklarede Mette Frost ideen om, at cityforeningen skal plante træer på baggrund af omsætningen i butikkerne. En måde at vise Horsens frem som en klimavenlig by i disse klimatider.
Og dernæst gjaldt det de udvidede åbningstider, som skal indfinde sig i sommeren, når oplandets 7000 sommerhuse fyldes med købelystne turister.
Begge ideer er "kun" på tegnebrættet, og de skal undersøges nærmere. Det er næste skridt i udfoldelsen af detailhandelsstrategien, forklarede citychef Michael Kongsmark.
- Nu skal den ud til forretningsindehaverne, så de kan melde ind, hvad de gerne vil arbejde med, og så kommer jeg til at være facilitator og tovholder på et overordnet plan. Det er jo dem, der har bidraget til strategien, så nu skal de tage ejerskab og hjælpe med at få den ført ud i livet, siger han og tilføjer, at han ikke er i tvivl om, at butikkerne også gerne vil bidrage.
Det arbejde starter for alvor i januar, når strategien også vil blive præsenteret for den brede horsensianske befolkning.