Annonce
Horsens

Trods skeptiske naboer: Ok til plan for 34 nye boliger

Ifølge forslaget til ny lokalplan skal der bygges rækkehuse på arealet. Kortmateriale: Horsens Kommune
Udvalg har sagt ok. Et lokalplanforslag for 34 nye boliger på Torpvej i Østbirk er på vej i høring.

Østbirk: Der er 34 nye boliger på vej på Torpvej i Østbirk.

Plan- og miljøudvalget har godkendt, at et nyt lokalplanforslag for området bliver sendt i høring i fire uger. Det vil ske efter byrådsmødet på mandag.

Forslaget har givet anledning til, at bekymrede naboer har henvendt sig til kommunen.

- Vi har valgt at sende lokalplanen i høring, men vi er meget opmærksomme på, at naboerne har reageret. I sommerferien modtag udvalget en skrivelse fra Rikke Tønder, som var sendt på vegne af naboerne, der har stillet spørgsmål til ændringer i forhold til den eksisterende lokalplan fra 2007. Vi skal se, om vi kan finde en løsning, der falder i spænd med naboernes ønsker, siger formand for plan- og miljøudvalget Martin Ravn (V).

I den oprindelige lokalplan var der lagt op til, at der skulle bygges parcelhuse på grunden, men på grund af efterspørgslen på rækkehuse er en del af området nu udlagt til netop rækkehuse.

Annonce
Vi har valgt at sende lokalplanen i høring, men vi er meget opmærksomme på, at naboerne har reageret.

Martin Ravn (V), udvalgsformand

Modning er startet

Boligerne må opføres i max. én etage og i en maksimal højde på syv meter. Af den gældende lokalplan fremgår det, at boligerne måtte være højst 5,5 meter.

- Det er stadig tale om boliger i én etage, understreger Martin Ravn.

Han vurderer, at det burde være muligt at lave en lokalplan, som også naboerne er trygge ved.

- Det kunne være en mulighed, at man måske kan lave en ændring, så boligerne er lavere over mod eksisterende byggeri. Men det er noget af det, som vi skal se, om vi kan blive enige om. Grunden til, at borgerne er så tidligt ude, er, at entreprenøren allerede er i fuld gang med at grave kloak og rørføring under jorden. Naboerne er selvfølgelig forundrede over, at det kan ske, når lokalplanen ikke er vedtaget. Men det er en risiko, som entreprenøren tager. Det kan være, vi beslutter politisk, at der er nogle ting, der skal ændres i lokalplanen, og så skal det jo laves om, understreger Martin Ravn.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
HIC

HIC klar til pokalfinalen

Leder For abonnenter

Leder: Hovedgård skal vælge mellem turbo eller første gear

Det var lidt af en bombe, borgmester Peter Sørensen lod springe i begyndelsen af januar under en ellers fredelig nytårskur på ældrecentret i Hovedgård. Efter flere år i en mølpose løftede han ønsket om et togstop i den gamle stationsby mellem Horsens og Aarhus ud i det fri. Som bekendt er det hans socialdemokratiske partifæller, der danner regering, og det er formentlig ingen tilfældighed, at emnet lige netop i år var et vigtigt element i talen på Skovly. En af regeringens store uløste opgaver er at indgå et bredt forlig om den fremtidige infrastruktur, både hvad angår vej- og togtrafik. Dansk Folkeparti har for længst meldt sig ud af den gamle togfond-aftale, og det smalle infrastrukturforlig fra foråret 2019, som den daværende borgerlige regering indgik netop med DF, er lagt på is. I stedet har transportminister Benny Engelbrecht meddelt, at han vil gå efter et nyt bredt forlig om infrastrukturen og puste nyt liv i aftalen om togfonden. Ingen af delene står øverst i regeringens arbejdsprogram, men mon ikke Horsens-borgmesteren har vurderet, at det er god timing at starte nu, hvis de lokale kræfter skal mobiliseres og være med til at overbevise folketingspolitikerne om, at Hovedgård skal have et togstop. Derfor er det en vigtig beslutning, de lokale borgere og i første omgang lokalrådet skal træffe: Vil vi helst fortsætte i det nuværende tempo, hvor der stille og roligt bliver bygget nye lejligheder og solgt nogle få byggegrunde - eller vil vi have sat turbo på udviklingen? Der er ingen tvivl om, at Hovedgård vil blive yderst attraktiv som pendlerby i forhold til Horsens og i endnu højere grad Aarhus, hvis der kommer et togstop. I dag begrænser tilbuddet om offentlig trafik sig til busrute 202, og det tager ca. en time at komme til Aarhus og 25 minutter til Horsens. Hovedgård har før vist, at den rummer masser af initiativ og sammenhold. Ellers var der aldrig blevet sat gang i så stort et halbyggeri, som tilfældet er. Nu skal byen bare finde ud af, om den endnu engang er klar til at sætte alt ind for at få et togstop.

Horsens

Borgmester vil diskutere togstop i Hovedgård: Det ligger lige til højrebenet

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];