Overskuddet fra politikernes salg af Lions julelotteri sedler er gjort op - og fire sociale formål har fået glæde af politikernes indsats.
Odder: Når noget er sket tre gange, så må det være en tradition. Det er i hvert fald håbet fra Lions Odder, der onsdag eftermiddag kunne takke tre politikere for deres indsats med at sælge julelotterisedler i forbindelse med valgkampen, for tredje valgkamp i træk.
Ligesom for fire år siden var det Jan Jørgensen fra Jørgensenlisten, der fik solgt flest lodsedler. De 2450 solgte lodder kunne han mandag eftermiddag omsætte til 15.000 kr. til sociale formål godkendt af Lions.
- Jeg må have haft argumenterne i orden. Det gik knap så godt med at sælge politikken, grinede han, inden han overrakte 5000 kr. til Aktivitetshuset på Ålykkecentret.
Den største portion penge havde Jan Jørgensen valgt at give til DUI.
- Særligt fordi der hos dem også er plads til de lidt mere specielle børn, som han sagde.
Aage Rothmann fra DUI benyttede lejligheden til at revse politikerne for at have skåret dem i tillæg i forbindelse med revideringen af Odder-ordningen.
- Vi kunne jo så vælge at bruge pengene på de forhøjede udgifter til husleje, men vi har nu besluttet, at det nok bliver til nye møbler til vores hyggerum, sagde Aage Rothmann.
Borgmester på anden pladsen
Det lykkedes borgmester Uffe Jensen at sælge 1500 lodder, hvilket rakte til en anden plads i konkurrencen med de andre spidskandidater. Dermed havde borgmesteren 6000 kr. at uddele.
Dem valgte han at give til Frivilligventer Odders selvhjælpsgrupper for sårbare børn og unge.
Grupperne har cirka 50 børn og unge igennem en selvhjælpsgruppe hvert år, og projektleder Sacha Kondrup var glad for pengene, der kan være med til at betale for et godt foredrag for forældrene.
Som rosinen i pølseenden havde Niels Rosenberg for tredje gang sikret sig en plads i top tre med sine 410 solgte lodder.
Det gav ham mulighed for at overrække 4000 kr. til "Vores Netværk". Et netværksskabende sted for psykisk syge og andre, der har brug for et sted at komme og netværke.
Stedets cirka 100 brugere skal være med til at beslutte, hvad pengene skal gå til.
For fire år siden solgte politikerne flere end 4000 lodsedler. I valgkampen 2017 blev politikernes salg lidt højere.