Annonce
Horsens

Trafikchef: Sti-opgradering kan forhåbentlig blive færdig i år

Trafikchef i Horsens Kommune, Allan Lyng Hansen, siger, at forvaltningen håber, at Husoddestien kan stå færdig i løbet af i år. Arkivfoto: Morten Pape

Husoddestien skal opgraderes med ny stenmelsbelægning og lav belysning, men beslutningsarbejdet er ikke færdigt. Afdelingschef for affald og trafik håber dog, at stien kan stå færdig i år.

Horsens: Husoddestien skal opgraderes, men det sidste beslutningsarbejde mangler fortsat. Horsens Kommunes afdelingschef for affald og trafik Allan Lyng Hansen håber dog, at Husoddestien kan stå færdig i løbet af i år.

- Det er vores forhåbning, at den kan stå færdig i år. Det er vores tidsplan. Nu må vi se, hvor meget det griber om sig, om vi kan nå det. Det kunne være dejligt, hvis der var lys på stien til næste efterår, siger han.

Plan- og miljøudvalget besluttede tirsdag, at det ønsker, at stien skal opgraderes med ny stenmelsbelægning, lav belysning, træbrygger, nye bænke og en bredere bro over Sundet.

Forvaltningen arbejder derfor videre med en række spørgsmål fra udvalget. Blandt andet hvad der kan lade sig gøre inden for budgettet på 1,5 millioner kroner.

Annonce

Det er vores forhåbning, at den kan stå færdig i år. Det er vores tidsplan. Nu må vi se, hvor meget det griber om sig, om vi kan nå det. Det kunne være dejligt, hvis der var lys på stien til næste efterår.

Allan Lyng Hansen, afdelingschef for affald og trafik Horsens Kommune

Kort om sagen


  • Kommunen har som erklæret mål at få flere borgere op på cyklen, og det kræver bedre cykelstier og generelle forhold for cyklisterne, mener byrådet.
  • Ifølge tal fra kommunen bruger horsensianerne bilen på mere end hver anden af deres daglige ture på under seks kilometer. Kun 15 procent bruger cykel på samme distance.
  • Derfor blev det besluttet, som en del af Trafik 2030, at Husoddestien skulle opgraderes for at skabe bedre forhold for cyklister.
  • Men en opgradering af Husoddestien har gennem en længere periode skabt debat blandt borgere i Stensballe. Der er dem, der taler imod ny belægning og belysning, for at beskytte det rekreative område, og dem, der taler for, så det bliver lettere at komme rundt i kommunen på cykel.
  • Plan- og miljøudvalget besluttede dog tirsdag, at stien ikke skal have fast belægning, men derimod lav belysning på hele strækningen. Forvaltningen skal nu arbejde videre udvalgets spørgsmål, så sagen endeligt kan behandles i udvalget og senere i byrådet.
  • Politikerne har sat 1,5 millioner kroner af til projektet.

Kilde: Horsens Kommune.

Endelig beslutning til foråret

Allan Lyng Hansen håber, at forvaltningen har svar klar, som udvalget kan tage stilling til på udvalgsmødet i starten af marts eller april. Næste udvalgsmøde er ellers 5. februar, men så hurtigt kan forvaltningen ikke blive færdig med det videre arbejde, fortæller han.

Efter en endelig behandling i udvalget skal sagen behandles i byrådssalen, hvor der er møder 25. marts og 29. april. Når en endelig beslutning er taget, kan arbejdet med opgraderingen begynde.

Allan Lyng Hansen regner med, at kommunen selv kan stå for at lave opgraderingen af selve stien, men opsætning af belysning skal muligvis i udbud.

Han vurderer, at det fulde arbejde med opdateringen vil tage et par måneder, da der ud over nyt stenmel og dræn skal nedgraves et kabel til belysning. Hvis der er penge i budgettet til at opdatere broen over Sundet, skal stien desuden lukkes i en periode.

Samtidig fortæller Allan Lyng Hansen, at snerydning ikke vil være en mulighed på den nye Husoddesti, da den ikke får fast belægning.

Staten ejer grunden

Størstedelen af det område, som Husoddestien ligger på er ejet af den danske stat og administreres af Naturstyrelsen Søhøjlandet. Den statsejede grund starter efter broen over Sundet og går langs med stien til Husoddevej.

Ifølge en tekst fra 3. april 1968, som Horsens Folkeblad er i besiddelse af, indgik staten og Horsens Kommune samme år en aftale om, at Horsens Kommune for eftertiden skal stå for anlæg og vedligeholdelse af stien. I teksten står der blandt andet:

- Horsens Byråd påtager sig anlæg og vedligeholdelse af en sti på banearealet indtil det punkt øst for Husodde, hvor inderzonen ophører.

- Kommunen udfører vedligeholdelse og renholdelse af det østlige stianlæg efter nærmere aftale med staten mod fuld refusion. En forudsætning for kommunens anlæg og vedligeholdelse af det vestlige stianlæg er, at sædvanlig vejrefusion kan opnås.

Allan Lyng Hansen og stiens administrator, Naturstyrelsen Søhøjlandet, bekræfter over for Folkebladet, at de skal holde et møde om teksten. På mødet skal parterne drøfte vedligeholdelse og drift af stien, samt hvordan de udlægger teksten.

- Det er jo klart, at vi skal have en dialog med dem, inden vi laver noget nyt på stien. Det er jo deres areal, som vi bare vedligeholder. Vi har i mange år haft et godt samarbejde med Naturstyrelsen, og vi har mange af deres stier, som vi har drift og anlæg af. Det er ikke min forventning, at det giver de store problemer, siger Allan Lyng Hansen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Butikstyveri i Lidl udviklede sig til røveri

Leder

Leder: Tag debatten - den er gratis

Er der noget, der kan sætte sindene i kog i Horsens, er det byens udseende. Seneste eksempel er viceborgmester Martin Ravns læserbrev om, at Lilli Gyldenkildes Torv efter hans mening kan blive den næste ghetto i Horsens. Efterfulgt af et læserbrev af Sisse Landert, som græmmes over sin bys udseende. Efterfulgt af to læserbreve fra Andreas Boesen og Susan Gyldenkilde, som forsvarer byggeriet. I avisen og på hsfo.dk har vi gennem flere år dækket både planer, spadestik, beslutninger og kritik tæt og grundigt. Emnet optager vores læsere helt enormt. Det kan vi se både på hsfo.dk og i de kommentarer, vi får til artiklerne via Facebook. Derfor vil vi gøre alt, hvad vi kan, for at afdække udviklingen og på fair og ordentlig vis bringe de forskellige synspunkter videre. Nogle af artiklerne bringer vi gratis på hsfo.dk, mens andre kræver, at man har betalt abonnement. Det får vi jævnligt kritik for af læsere, som mener, at når det er en artikel, der interesserer mange, bør den være gratis. Jeg medgiver, at vi selv har et medansvar for den manglende forståelse, fordi medierne i en periode forærede alt indhold væk på digitale platforme. Men i takt med fyringer af journalister og fotografer verden over er der ved at komme en forståelse for, at ordentlig journalistik koster penge at lave og er en vare, der skal betales for. I debatten om byens udseende tog kritikken en ny drejning, da byrådsmedlem Jakob Bille skrev følgende i en kommentar på Facebook: "Folkebladet kunne nu godt have gjort denne artikel tilgængelig for alle. De har jo valgt at gøre alle de kritiske indlæg tilgængelige for alle." Bare så der ikke er nogen tvivl: Læserbreve er altid gratis indhold på hsfo.dk. Uanset om de er for eller imod, hvad et byråd har besluttet. Fælles for det indhold, det kræver et digitalt abonnement at få adgang til, er derimod, at det er unik og selvstændig journalistik. Tendensen på vores og de fleste andre medier er, at flere og flere artikler bliver låst. På hsfo.dk har vi også det princip, at den daglige leder, som du læser her, er betalt indhold - bare ikke lige i dag, hvor alle kan læse med.

Annonce