Annonce
Horsens

Trængsel på E45: Trafikken på motorvejen stiger kritisk ved Horsens

Trafikken på E45 ved Horsens er steget med 29 procent over de sidste ti år, men i fremtiden kommer der ifølge Vejdirektoratets nye rapport mange flere biler på vejen. I 2030 vil belastningen på strækningen være kritisk høj. Arkivfoto: Søren E. Alwan

Trafikken på E45 ved Horsens er steget med 29 procent på 10 år. En ny rapport fra Vejdirektoratet forudsiger en kritisk høj belastning på Østjyske Motorvej.

Horsens: Der er mange biler på motorvej E45, men i fremtiden bliver der endnu flere.

Det forudsiger en ny rapport fra Vejdirektoratet.

I dag kører der i gennemsnit 54.751 biler i døgnet på E45 ved Horsens. For 10 år siden passerede i gennemsnit 42.343 biler hvert døgn på strækningen. Det svarer til en stigning på 29 procent.

Men i fremtiden vil trafikken forøges markant, viser den nye rapport. I 2030 vurderer Vejdirektoratets fremskrivninger, at belastningen på strækningen vil være kritisk høj i forhold til motorvejens kapacitet, hvor den i dag er kategoriseret som moderat belastet.

- Denne udvikling er vi naturligvis opmærksomme på, og vi arbejder med mulige løsninger på den trængsel, som ser ud til at komme. Udbygningen af vejene og anlæg af nye veje har stor effekt, men vi kan ikke forvente, at udbygninger alene kan løse alle udfordringerne med den stigende trafikvækst. Vi skal også finde bedre måder at afvikle trafikken på - for eksempel ved kørsel i nødspor eller i samklang med de muligheder, ny teknologi og den stigende automatisering af bilerne giver os. Vi leder hele tiden efter effektive svar på udfordringerne, siger Niels Tørsløv, trafikdirektør i Vejdirektoratet.

Den kritiske belastning i 2030 vil være gældende for hele strækningen fra Kolding til Skanderborg, hvor der i dag er er en udvidelse i gang af motorvejen frem til Aarhus.

Trafikken vokser på E45

Den nye rapport fra Vejdirektoratet viser, at trængslen på E45 er forværret over de seneste år.Her er det antal biler, som i gennemsnit kører på E45 over et døgn.

Horsens: 42.343 (2007) - 54.751 (2017)

Stilling: 51.264 (2007) - 66.185 (2017)

Vejlefjordbroen: 63.865 (2007) - 85.852 (2017)

Hårdt pres i myldretiden

Presset i dag er allerede massivt i myldretiden. Her viser Vejdirektoratets opgørelser, at trafikken nogle steder er steget med 40-50 procent over de seneste 10 år. - Vi kører kampagner med råd om afrejsetidspunkter, og vi forsøger os med bedre og hurtigere håndtering af hændelser på vejnettet. Desuden prøver vi gennem en aktiv og præcis trafikinformation at guide trafikanterne bedst muligt gennem tiderne med spidsbelastninger på motorvejene, siger Niels Tørsløv.

Også lastbiltrafikken er kraftigt forøget. Her viser den nye rapport, at der er massivt pres på rastepladserne og særligt motorvejs-parkeringen for lastbiler langs østjyske motorvej.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Leder: Tirsdag morgen går alting lidt hurtigere på hsfo.dk

Nye briller, ny frisure eller et slips, der matcher efterårets farver - de fleste af os trænger til at få vores "look", som det hedder på nydansk, forfrisket en gang imellem. Og det gælder såmænd også Horsens Folkeblads hjemmeside, www.hsfo.dk, som tusindvis af horsensianere - flere og flere - klikker ind på hver dag. Den tekniske stab, der designer hjemmesiden, har arbejdet længe og målrettet med en opdatering, og i morgen tidlig, tirsdag klokken 4, går det nye hsfo.dk så i luften. Helt synligt vil det være, at hjemmesiden har fået nyt design og nye skrifter - men opdateringen indeholder også en række tekniske forbedringer, som vil komme læserne til gavn. Først og fremmest er den nye hjemmeside endnu hurtigere med nyhederne end den nuværende. Nyhederne kommer hurtigere ud i verden, når vi på redaktionen trykker "offentliggør" - og hjemmesiden reagerer mere tjept, når du som læser klikker på artikler og/eller billeder. Det nye design gør det samtidig muligt for os at præsentere flere nyheder ad gangen, især for dem, der følger med på en pc. Den nye hjemmeside er naturligvis også tilpasset iPads og mobiltelefoner, men her sætter skærmstørrelsen en begrænsning for antallet af overskrifter. Det bliver nemmere at finde frem til dagens e-avis, hvor man kan bladre gennem siderne ligesom i den trykte avis. E-avisen får simpelthen en fast kasse på forsiden. Som noget nyt er det muligt at få en digital assistent - "hun" hedder Athena - til at læse nyhederne op. Det kan både være en fordel for dem, der måtte have svært ved at læse, og for dem, der for eksempel vil høre nyt, mens de kører bil. Endelig bliver det nemmere for læserne at udnytte og tilpasse vores nyhedsbreve, hvor man hver dag får en e-mail med de vigtigste overskrifter. Vi ved, at mange af jer, der læser den trykte avis, også følger med på nettet. Og vi håber og tror, at I vil synes godt om det nye hsfo.dk. Skulle der vise sig børnesygdomme - så tøv ikke med at kontakte redaktionen eller avisens Kundeservice. God fornøjelse i morgen klokken 4.

Odder

Digt, drama og dokumentar på Egmont Højskolen: Kunst kan lære unge at blive hørt

Annonce