Annonce
Horsens

To bulgarere varetægtsfængslet for tricktyverier i blandt andet Horsens og Brædstrup

Et bulgarsk par på 18 og 22 år blev tirsdag varetægtsfængslet ved Retten i Esbjerg. De er sigtet for flere tricktyveri i blandt andet Horsens og Brædstrup. Kvinden har erkendt et enkelt forhold, men nægter resten. I sidste uge blev fire bulgarske statsborgere idømt hver et års ubetinget fængsel for en stribe tricktyverier, som de erkendte. Arkivfoto
Et yngre par blev anholdt søndag aften i Vejen, efter at en patrulje genkendte dem fra videoovervågning af et tidligere tricktyveri.

Vejen: En 18-årig kvinde og en 22-årig mand, begge fra Bulgarien, blev tirsdag varetægtsfængslet i fire uger i et lukket grundlovsforhør ved Retten i Esbjerg.

De to sigtes for flere tilfælde af tricktyverier rettet primært mod ældre mennesker.

Kvinden er sigtet for seks forhold; hun har erkendt et enkelt forhold, men nægter resten.

Den 22-årige mand er sigtet for tre forhold; han nægter det hele, oplyser Syd- og Sønderjyllands Politi i en pressemeddelelse.

Annonce

Genkendt af patrulje

Tricktyverierne, der altså er gået ud over ældre borgere, er ifølge politiets sigtelser sket i Horsens, Brædstrup, Grindsted, Ølgod og Vejen.

De to fængslede blev anholdt i Vejen søndag kl. 21.20.

Her blev de spottet af en patrulje, der genkendte dem fra en overvågningsvideo i forbindelse med et tricktyveri i en butik i Vejen Kommune.

Ifølge pressemeddelelsen har de to bulgarere ikke kæret varetægtsfængslingen.

Fire dømt i sidste uge

Torsdag i sidste uge blev fire andre bulgarere ved Retten i Aarhus idømt hver et års fængsel for en lang stribe af tricktyverier begået i store dele af Jylland og på Fyn.

De fire blev dømt for over 60 forhold, hvor de turnerede i dagligvarebutikker i blandt andet Horsens, Brædstrup, Middelfart, Odense og Otterup.

Her afledte de især ældre kunder, stjal deres punge og tasker og hævede efterfølgende penge på deres dankort.

I alt lykkedes det kvartetten at hæve 77.000 kr. Derudover var der et mislykket forsøg på at hæve 19.000 kr.

I flere tilfælde havde borgerne pinkoderne til deres kreditkort liggende i pungen. Det gjorde det let for tyvene hurtigt at hæve penge.

De dømte erkendte tyverierne og modtog dommen, der også indeholdt indrejseforbud i Danmark i seks år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Hovedgård skal vælge mellem turbo eller første gear

Det var lidt af en bombe, borgmester Peter Sørensen lod springe i begyndelsen af januar under en ellers fredelig nytårskur på ældrecentret i Hovedgård. Efter flere år i en mølpose løftede han ønsket om et togstop i den gamle stationsby mellem Horsens og Aarhus ud i det fri. Som bekendt er det hans socialdemokratiske partifæller, der danner regering, og det er formentlig ingen tilfældighed, at emnet lige netop i år var et vigtigt element i talen på Skovly. En af regeringens store uløste opgaver er at indgå et bredt forlig om den fremtidige infrastruktur, både hvad angår vej- og togtrafik. Dansk Folkeparti har for længst meldt sig ud af den gamle togfond-aftale, og det smalle infrastrukturforlig fra foråret 2019, som den daværende borgerlige regering indgik netop med DF, er lagt på is. I stedet har transportminister Benny Engelbrecht meddelt, at han vil gå efter et nyt bredt forlig om infrastrukturen og puste nyt liv i aftalen om togfonden. Ingen af delene står øverst i regeringens arbejdsprogram, men mon ikke Horsens-borgmesteren har vurderet, at det er god timing at starte nu, hvis de lokale kræfter skal mobiliseres og være med til at overbevise folketingspolitikerne om, at Hovedgård skal have et togstop. Derfor er det en vigtig beslutning, de lokale borgere og i første omgang lokalrådet skal træffe: Vil vi helst fortsætte i det nuværende tempo, hvor der stille og roligt bliver bygget nye lejligheder og solgt nogle få byggegrunde - eller vil vi have sat turbo på udviklingen? Der er ingen tvivl om, at Hovedgård vil blive yderst attraktiv som pendlerby i forhold til Horsens og i endnu højere grad Aarhus, hvis der kommer et togstop. I dag begrænser tilbuddet om offentlig trafik sig til busrute 202, og det tager ca. en time at komme til Aarhus og 25 minutter til Horsens. Hovedgård har før vist, at den rummer masser af initiativ og sammenhold. Ellers var der aldrig blevet sat gang i så stort et halbyggeri, som tilfældet er. Nu skal byen bare finde ud af, om den endnu engang er klar til at sætte alt ind for at få et togstop.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];