Annonce
Horsens

Til salg: Tidligere Endelave-færge venter på ny ejer

Endelave-navnet kan stadig ses på siden af den gamle færge, der nu er indregistreret i Faaborg, men ligger i Assens. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
- Jeg har rigeligt at se til, siger Jette Kobber, der ejer den tidligere færge.

Assens: Med 700.000-800.000 kr i hånden kan man blive reder på den tidligere Endelave-færge, der nu er navngivet "Harald Blåtand". Det nuværende rederi er M/S Thea K Aps, der tegnes af Jette Kobber i Faaborg.

Rederen mistede sin mand, Jan Kobber, sidste år, og nu finder Jette Kobber, at tiden er inde til at skille sig af med skibet, der sejlede mellem Snaptun og Endelave fra 1982 til 1995:

- Jeg har rigeligt at se til i forvejen, fastslår Jette Kobber over for Fyns Amts Avis.

Den ombyggede, tidligere bil- og passagerfærge har gennem flere år ligget uvirksom hen i Assens havn. Imens er der udført forskelligt renoveringsarbejde på den.

- Vi har investeret en del i den indvendig og er ikke helt færdige, og så trænger den til en gang udvendig maling, siger Jette Kobber.

Harald Blåtand blev bygget i Esbjerg og Assens i 1982 specifikt til overfarten fra Snaptun til Endelave. Her blev den i 1995 erstattet af den nuværende færge, M/F Endelave. I 1998 blev den gamle færge solgt og kom til Søby Værft, hvor vogndækket blev ændret til et 120 kvm samlingslokale med scene. På dækket ovenover er der restaurant-plads til omkring 90 gæster.

I godt 10 år sejlede det efterfølgende med passagerer på Roskilde Fjord og på Øresund.

Kobber-ægteparrets rederi købte Harald Blåtand i 2011, og siden har den bl.a. trafikeret på Limfjorden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Leder For abonnenter

Leder: Folkedomstolen i aktion

Skulle hun have været dømt for uagtsomt manddrab, den 28-årige kvinde, der i maj måned sidste år overtrådte færdselsloven og som konsekvens af det kørte ind midt i et cykelløb og ramte en 18-årig cykelrytter, der et døgn senere døde af sine kvæstelser? Nej, mente retten i Aarhus, der mandag middag idømte den 28-årige kvinde fra Odder en bøde på 1500 kroner. Det er samme bøde, som man får, hvis man taler i mobiltelefon, mens man kører. I den situation får man også et klip i kørekortet. Det koster også en bøde på 1500 kroner at køre imod ensretningen uden at ramme nogen, eller at køre mellem 84 og 90 kilometer i timen i en 70 kilometers zone. Hvis der er vejarbejde, bliver bøden fordoblet. Ikke overraskende har dommen i cykelløb-sagen affødt mange kommentarer på diverse Facebook-sider. Ikke mindst kommentarer, der udtrykker undren over, at det kun koster 1500 kroner at køre et andet menneske ihjel. Retsfølelsen er krænket, er overskriften for mange af de kommentarer, der vælter ind på de sociale medier, hvor folkedomstolen peger på alt fra lang fængselsstraf til fratagelse af kørekort. Dommerne i folkedomstolen har talt. Dommen er for mild, retssystemet en hån og retsfølelsen sat ud af spil. Men god gammeldags forargelse er heldigvis ikke nok til at afgøre en passende dom. For hvilken straf er egentlig den rigtige, når man ved et uheld tager et andet menneskes liv? Vil en fængselsstraf overhovedet give mening? Hun gjorde det helt sikkert ikke med vilje, og hun har formentlig straffet sig selv hvert eneste sekund siden den fatale dag i maj sidste år. Forældrene får ikke deres søn tilbage, og man må formode, at den 28-årige uanset straffens størrelse vil undgå at gentage fejlen resten af livet. Og er straffen ved at skulle leve resten af livet med bevidstheden om, at hun har taget et andet menneskes liv, måske ikke straf nok. Og at hun ved, at hun i nogles øjne slet ikke burde gå frit rundt.

Østjylland

Første dansker undersøges for coronavirus i Aarhus: Patienten har det godt, siger overlæge

Annonce