Annonce
Biler

Test af ny Suzuki: Høj og pudsigt udseende by-jeep er mest til nærområdet

Suzuki Ignis er nærmest unik som en mikroklasse crossover. Foto: Jens Overgaard
Vi tester den faceliftede Suzuki Ignis, der er blevet mere sparsommelig, men den har også fået færre kræfter.
Annonce

En hundehvalp kan være både charmerende og en smule pågående - alt efter race og temperament. Det samme er tilfældet med den lille, høje Suzuki Ignis, der siden debuten i 2017 har været helt sin egen.

Det er en bil, der placerer sig i grænselandet mellem mikro- og miniklassen, og som på mange måder definerer det, som Suzuki gennem årtier har gjort til sin spidskompetence, nemlig små, vævre bybiler. At højden så her giver både en nem indstigning og et godt overblik på vejene i storbyjunglen, skader heller ikke.

Vi tester bilen, der nu har fået et midtvejsfacelift. Det sker med det højeste udstyrsniveau kaldet Adventure, hvor bilen lander på knap 166.000 kroner. Men du kan få Ignis fra 140.000 kroner og endda en firehjulstrukket version til 180.000 kroner. Man kan nu også få CVT-automatgear i flere af versionerne. Det ligger 27.000 kroner over modeller med manuelt gearskifte.

Den største ændring ligger under hjelmen på modellen, hvor en 1,2-liters benzinmotor helt i tidens ånd har fået optimeret forbruget med mild hybrid-teknologi. Det betyder i dette tilfælde, at effekten er faldet fra 90 hk til 83 hk, hvor batteri og en lille elmotor er med til at strække dråberne.

Det giver et forbrug, som på papiret hedder 19,6 km/l, og vi landede faktisk på 19,5 km/l efter en uge med megen motorvejskørsel. Så på den front lever bilen op til forventningerne.

SUZUKI IGNIS 1,2 ADVENTURE AEB

Pris: 165.990 kroner.

Brændstoføkonomi: 19,6 km/l (WLTP).

C02 pr. km: 124 g.

Ejerafgift, halvårlig: 500 kroner.

Motor: Trecylindret motor på 1,2 liter.

Ydelse: 83 hk.

0-100 km/t.: 12,7 sekunder.

Topfart: 155 km/t.

L/B/H: 370/169/160 cm.

Annonce

Afrundet kabine

I det daglige trækker det op med en funktionalitet, som er hjulpet af en pæn frihøjde, som svarer til den større Suzuki Vitara, og en meget regulær kabine med et bagsæde, der kan forskydes 16,5 centimeter i længderetningen. Det betyder, at bagagerummet kan justeres fra 260 liter til 373 liter.

Længden på bare 3,70 meter og en mikrobil-smal kabine sætter dog sine begrænsninger, så man sidder meget tæt. Bag rattet har man udsigt til et nydeligt designet instrumentbord, hvor instrumentgruppen med faceliftet har fået nyt design.

Plasten er dog knaldhård overalt og afslører, at der er tale om en billig bil. Suzukis klare storskærm på syv tommer med Apple Carplay har vi rost ved flere lejligheder. Den holder endnu, men er begyndt at virke lidt mat og langsom over for nyere og større skærme hos konkurrenterne.

Annonce

Lille motorkraft

På vejen har du en bil, hvor den korte akselafstand og begrænsede motorkraft gør, at bilen bedst egner sig i byen og på landevej. Ignis er egentlig rimelig støjdæmpet, og motoren fungerer gnidningsfrit og ubesværet mellem ren benzindrift og hjælp fra elmotoren.

Motorkraften er dog ikke voldsom, så overhalinger kræver bevidst nedgearing og lang vej at komme forbi på. Her har det altså ikke været muligt at forene sig med EU's miljøkrav, uden at det koster på kræfterne.

Udstyrsniveauet i basisversionen Club er pænt med full LED-forlygter, aircondition og DAB Plus-radio, men det mangler en sikkerhedspakke med automatisk nødbremse, vognbaneassistent og slingrevarsel.

Den skal du altid investere i, især da merprisen kun er 5000 kroner. Adventuremodellen har også udstyr som klimaanlæg, nøglefri start, læderrat, alufælge, tagræling og splitbagsæde.

Indstigningen er god i Ignis, som dog er noget simpelt indrettet. Foto: Jens Overgaard
Annonce

Konklusion

Suzuki Ignis er en bil, der først og fremmest har sin force i byen, hvor det høje udsyn giver overblik. Basisversionen med en sikkerhedspakke giver mest mening for de fleste.

Når du kommer op i udstyrsmodellerne, er de små crossovere til omkring 200.000 kroner langt bedre biler.

Med en længde på 3,70 meter er målene kompakte for Suzuki Ignis, men frihøjden svarer til den større Suzuki Vitara. Foto: Jens Overgaard
Med en længde på 3,70 meter er målene kompakte for Suzuki Ignis, men frihøjden svarer til den større Suzuki Vitara. Foto: Jens Overgaard
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Et kys til prinsen

CORONAVIRUS

Live: Nye rejsevejledninger - rejser til Tyskland og Cypern frarådes

Annonce