Annonce
Horsens

Tendens på lokal skole: Unge søger mod landbruget

De interesserede kunne komme hele vejen rundt på landbrugsskolen. Privatfoto
Stigende interesse for landbrugsuddannelsen på Bygholm Landbrugsskole i Horsens. Især er interessen for eux stor.

Hatting: Lørdag blev der holdt åbent hus på Bygholm Landbrugsskole. Det blev en stor succes.

På skolen glæder man sig især over den stigende interesse, der er for at uddanne sig inden for landbrugsfagene.

Særligt har interessen for eux-landmand været stor i år.

- Vi glæder os over en vækst i besøgstallet på ca. 10 procent i år. Vi har budt gæster velkommen fra hele landet, og nogle var kørt langt for at være med til arrangementet på Bygholm Landbrugsskole, siger forstander ved Bygholm Landbrugsskole Erik Kallehave Kristensen i en pressemeddelelse.

Annonce
Staldene fik også besøg af de mange fremmødte. Privatfoto

Sammensat uddannelse

Eux-landmand er en uddannelse sammensat af erhvervsuddannelsen til landmand og en gymnasiel uddannelse. Uddannelsen er for de elever, der både vil arbejde praktisk, men på samme tid overvejer at læse videre.

Som eux-landmand har man en erhvervsfaglig studentereksamen og kan både søge faglært arbejde og få adgang til at søge ind på en videregående uddannelse.

Det er den mulighed, der gør, at flere og flere vælger erhvervsskolerne.

- Og den tendens ser vi også på Bygholm Landbrugsskole, lyder det fra Erik Kallehave Kristensen.

Lørdag var der åbent hus på Bygholm Landbrugsskole: Privatfoto
De blå overtrækssko måtte tages i brug uner fremvisningen. Privatfoto
Åbent hus på Bygholm Landbrugsskole. Privatfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Hovedgård skal vælge mellem turbo eller første gear

Det var lidt af en bombe, borgmester Peter Sørensen lod springe i begyndelsen af januar under en ellers fredelig nytårskur på ældrecentret i Hovedgård. Efter flere år i en mølpose løftede han ønsket om et togstop i den gamle stationsby mellem Horsens og Aarhus ud i det fri. Som bekendt er det hans socialdemokratiske partifæller, der danner regering, og det er formentlig ingen tilfældighed, at emnet lige netop i år var et vigtigt element i talen på Skovly. En af regeringens store uløste opgaver er at indgå et bredt forlig om den fremtidige infrastruktur, både hvad angår vej- og togtrafik. Dansk Folkeparti har for længst meldt sig ud af den gamle togfond-aftale, og det smalle infrastrukturforlig fra foråret 2019, som den daværende borgerlige regering indgik netop med DF, er lagt på is. I stedet har transportminister Benny Engelbrecht meddelt, at han vil gå efter et nyt bredt forlig om infrastrukturen og puste nyt liv i aftalen om togfonden. Ingen af delene står øverst i regeringens arbejdsprogram, men mon ikke Horsens-borgmesteren har vurderet, at det er god timing at starte nu, hvis de lokale kræfter skal mobiliseres og være med til at overbevise folketingspolitikerne om, at Hovedgård skal have et togstop. Derfor er det en vigtig beslutning, de lokale borgere og i første omgang lokalrådet skal træffe: Vil vi helst fortsætte i det nuværende tempo, hvor der stille og roligt bliver bygget nye lejligheder og solgt nogle få byggegrunde - eller vil vi have sat turbo på udviklingen? Der er ingen tvivl om, at Hovedgård vil blive yderst attraktiv som pendlerby i forhold til Horsens og i endnu højere grad Aarhus, hvis der kommer et togstop. I dag begrænser tilbuddet om offentlig trafik sig til busrute 202, og det tager ca. en time at komme til Aarhus og 25 minutter til Horsens. Hovedgård har før vist, at den rummer masser af initiativ og sammenhold. Ellers var der aldrig blevet sat gang i så stort et halbyggeri, som tilfældet er. Nu skal byen bare finde ud af, om den endnu engang er klar til at sætte alt ind for at få et togstop.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];