Annonce
Odder

Nyt våben mod frost virker - næsten: Men andre problemer driller letbanen

Køreledningerne på Odderbanen var frostfri og togene kørte stort set uden problemer på strækningen i dagene hvor mange bus- og bilpendlere kom sad fast i trafikken. Desværre svigtede teknikken i sporskifter på tre af Odderbanens stationer. Foto: Henrik Lund
Aarhus Letbane har været inde i en dårlig periode. Det skyldes dog først og fremmest vrøvl med teknikken og ikke så meget is på køreledningerne, som tidligere har drillet. Aktuelt er der bøvl med et fjernstyringssystem, og det betyder, at nogle afgange må aflyses.

ØSTJYLLAND: Det er ingen hemmelighed, at Aarhus Letbane ved flere lejligheder har måttet indstille driften på især Grenåbanen, men også enkelte gange på Odderbanen på grund af is på køreledningerne.

Letbanen har forsøgt sig med forskellige våben i kampen mod isen, men hverken intensiv natkørsel for at skrabe is af køreledningerne eller påsmøring af glycerin har virket tilfredsstillende.

Derfor tog Aarhus Letbane denne vinter et nyt middel i brug. Midlet hedder Interflon Lube EPR og skal smøres på køreledningerne en gang om måneden i vinterhalvåret. Der har været gode erfaringer med olien i blandt andet Holland og Frankrig og håbet er derfor, at det også kan løse problemerne i Aarhus og Østjylland.

Annonce

Et par læsere af Århus Stiftstidende og letbanependlere har imidlertid oplevet flere driftsproblemer på Grenåbanen den seneste tid og undrer sig over, om letbanens nye våben kan løse problemerne.

En af læserne, Hanne Roed fra Hjortshøj, fortæller, at hun to gange i begyndelsen af december, måtte skifte til andre transportmidler, da letbanetoget måtte opgive at fortsætte til Grenaa.

Første gang kørte toget kun til Ryomgård og passagererne måtte køre resten af vejen til Grenaa i bus. Og et par dage senere var den gal igen, skriver hun.

Toget afgik til tiden klokken 6.12 fra Hjortshøj, men kørte kun til Hornslet.

- Det er dybt frustrerende, og jeg er lige ved at sige, at jeg er ligeglad med to tog i timen til Grenaa. Jeg vil bare gerne have et tog i timen til Grenaa, skriver hun og opfordrer Århus Stiftstidende til at spørge letbane-chefen om, hvordan det går med det nye smøremiddel til køreledninger på Grenaa-strækningen.

Så det har vi gjort.

Det bliver bedre

Fredag morgen i forrige uge var driften nemlig kortvarigt indstillet mellem Ryomgård og Grenaa på grund af is på køreledningerne. Ifølge adm. direktør hos Aarhus Letbane, Michael Borre, ser det dog ud til, at våbnet virker efter hensigten, men dog ikke 100 procent optimalt - endnu.

- Det havde vi heller ikke forventet. Firmaet vi købte midlet af fortalte os på forhånd, at den fulde effekt først opnås efter et antal ganges påføring. De kan ikke sige præcist, hvor mange gange, men vi skal nok op på tre gange - måske fire - før vi oplever den fulde effekt, og ved om det virker, som det skal, forklarer Michael Borre.

Et letbanetog i sne og frost sætter i gang mod Odder. Foto: Henrik Lund

Før Aarhus Letbane valgte Interflons produkt som våben mod isen, havde man en lang snak med de ansvarlige ved letbanen i den franske by Dijon. Her var erfaringerne særdeles gode. Efter tidligere at have haft problemer på grund af is på køreledningerne, havde den franske letbanen klart færre problemer i forbindelse med vinteren 19/20, som var den første, hvor Interflons isbekæmper var i brug.

- Og i 20/21-vinteren havde man ingen problemer overhovedet, siger Michael Borre.

I den forgangne vinter måtte Aarhus Letbane i alt ti morgener aflyse afgange på grund af is på køreledningerne. Otte af de ti gange lå efter nytår.

Annonce

Nyt lag i denne uge

I denne uge kommer Interflon til Østjylland for at påføre olien på køreledningerne, så når denne vinter når årsskiftet, har Interflon været forbi Aarhus Letbane to gange.

Belært af den fredag morgens problemer, valgte Aarhus Letbane dagens efter for en sikkerheds skyld at lade et af banens arbejdskøretøjer gennemkøre strækningen for at skrabe eventuel is af køreledningerne med det resultat, at der ingen problemer var den følgende morgen.

Det har der heller ikke været siden, selvom der har været mange dag, hvor vejret måske tidligere havde givet udfordringer.

Aarhus Letbane og Midttrafik tager dog ingen chancer. Derfor vil der på morgener med risiko for aflysninger holde erstatningsbusser til at tage over, hvis is på køreledningerne igen sætter letbanen ud af spil.

Annonce

Bøvl med sporskifter og signaler

Problemer løb letbanen dog ind i alligevel - ikke direkte på grund af vejret, men som følge af at teknikken svigtede. Det skete blandt andet på Odderbanen torsdag 2. december.

På strækningen er sporskifterne udstyret med varme for at sikre, at de ikke fryser fast, men i Viby, Mårslet og Assedrup virkede installationen ikke. Derfor kunne der ikke skiftes spor på de stationer. Den enkeltsporede letbanestrækning til Odder er helt afhængig af, at togene kan køre forbi hinanden på stationerne, derfor resulterede problemerne i flere aflysninger og forsinkelser.

Når teknikken ellers virker, tænder sporskiftevarmen, når temperaturen bliver for lav. Det var den teknik, der svigtede.

- Vi har nu tændt for sporskiftevarmen hele tiden. Dermed skulle det problem være løst, siger Michael Borre.

To gange i den seneste tid har lyssignalet ved Mindet været ude af funktion og derfor givet problemer for letbanetogene. Ifølge Michael Borre er aftalen med Aarhus Kommune, at signalet skal gå i sort, når det svigter. Når der sker gælder den almindelige højrevigepligt i krydset, men to gange har signalet ved svigt i stedet vist rødt for både vejtrafikken og letbanen.

- Og så må vi jo ikke køre, forklarer letbanedirektøren.

Når den slags tekniske svigt sker ved Mindet er det et rigtigt dårligt sted.

- Fordi alle togene på alle strækningerne skal gennem det kryds. Så vi skal have en snak med kommunen for at få løst fejlen.

Onsdag i sidste uge var den så gal i Nørreportkrydset, der fra klokken 10 til klokken 15 var spærret for al letbanetrafik. Derfor kørte der i det tidsrum kun tog mellem Aarhus H og Odder og mellem Aarhus Universitetshospital og Grenaa via Lisbjerg-Lystrup strækningen.

Den sidste uges tid haft nogle dage, der har været virkelig elendige, men det er seks forskellige forklaringer på, hvad der gik galt

Michael Borre, adm. direktør Aarhus Letbane

Ifølge Michael Borre blev der opdaget et problem i forbindelse med et eftersyn af sporene som ikke kunne klares uden at driften skulle indstilles. Han er dog godt tilfreds med, at arbejdet - når det nu var påkrævet - kunne udføres uden for myldretiderne og dermed generede færrest muligt.

- Den sidste uges tid har vi haft nogle dage, der har været virkelig elendige, men det er seks forskellige forklaringer på, hvad der gik galt, siger Michael Borre.

Annonce

Store problemer på vejene

Det har dog langt fra været den rene elendighed. For eksempel kørte letbanetogene stort set uden problemer onsdag 1. december, hvor vejtrafikken i løbet af dagen blev afviklet med store forsinkelser, da regnen slog over i sne. Dagen efter var problemerne endnu større på vejene, hvor bilisterne og buspassagerne kun kom frem med stort besvær.

Derfor irriterer det Michel Borre, at letbanen løb ind i tekniske problemer.

- Vi kørte bare derud af, mens busser og biler havde store problemer i sneen.

Annonce

Bøvl med fjernstyring

De seneste dage har i øvrigt budt på en ny slags bøvl for letbanen. Både mandag og tirsdag har der været flere aflysninger på Aarhus Letbanes afgange mellem midtbyen og AUH Skejby.

- Siden vi indlagde ny køreplan i systemet tirsdag morgen, har vores fjernstyringssystem ikke virket, fortæller Michael Borre, direktør for Aarhus Letbane.

Når fjernstyringssystemet ikke virker, bliver letbanens hovedcentral nødt til at være i direkte kontakt med førerne konstant, hvilket betyder, at visse afgange må aflyses for at nedbringe kapaciteten og gøre opgaven overkommelig.

Man har ikke et overblik over, hvornår problemet er løst, men ifølge direktøren håber man, at trafikken kan afvikles som normalt fra onsdag morgen.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Dyre gaspriser, dyre importvarer og kundernes ønske om billige blomster gør det svært at drive forretning

Danmark

Torsdagens coronatal:overblikket over epidemiens udvikling

Annonce
Annonce
Annonce
Horsens

38-årig mand overfaldet og forsøgt bortført ved sit hjem på Chr. M. Østergaards Vej: Nu er endnu en mand sigtet i sagen

Horsens For abonnenter

Spejdere har nu købt omstridt grund ved Nørrestrand: - Det er en kæmpe lettelse

Brædstrup

Slut med rekorder: Færre besøgte Den Genfundne Bro sidste år

Horsens For abonnenter

15 boliger har skiftet hænder denne uge - en af dem for over fem millioner kroner: Se listen her

For første gang i to år: Storm rammer Danmark med vindstød af orkanstyrke

Horsens

Granvoksne mænd med potente småbiler: Vi mødes til ræs hver uge

AC Horsens For abonnenter

Nu må AC Horsens, Horsens Kommune og DBU tage sig sammen og tale sammen, før det bliver pinligt

Erhverv

Fra en specialitet til en anden - ny butik åbner i det tidligere Bronuts

Hedensted For abonnenter

Ny pasnings-model bekymrer forældre: Er det forsvarligt, at pædagoger kører rundt med vores børn i store busser?

For abonnenter

Effektiv fidus til at undgå tårnhøje el- og gaspriser: Folk køber brændeovne og bygger skorstene i hobetal for at spare på strømmen

Debat

Tidligere AC Horsens-formand: Få lavet en løsning, så sponsorloungen igen kan anvendes til det, den er bygget til

AC Horsens For abonnenter

AC Horsens har mere eller mindre lukket transfervinduet: Disse to punkter gør cheftræneren tilfreds med udbyttet

Hedensted

Kok fra Kolding skal drive sognegården videre

Annonce