x
Annonce
Læserbrev

Tegning. Ytringsfrihed og uforskammethed

Meningen med ytringsfrihed er jo netop, at man frit kan fremsætte sine synspunkter, og at disse synspunkter så i den efterfølgende debat bliver behandlet efter fortjeneste.

Læserbrev: Der har været en sværm af indlæg i sagen om Jyllandspostens tegning af det kinesiske flag med mikrober indsat i stedet for stjerner.

Det gøres f.eks. gældende, at tegningen er dårlig satire, fordi essensen i sagen er tragisk, og ikke er egnet til at gøre grin med, og at nogen bør undskylde overfor Kina.

Men disse synspunkter forekommer mig at ramme helt udenfor skiven.

Meningen med ytringsfrihed er jo netop, at man frit kan fremsætte sine synspunkter, og at disse synspunkter så i den efterfølgende debat bliver behandlet efter fortjeneste. Det er på den måde det åbne samfund fremmer eller bekæmper forskellige synspunkter, og på den måde lærer ved at lytte til guldkornene og efterlade affaldet til glemsel.

Og det er jo lige her, at den danske model adskiller sig radikalt fra det kinesiske diktatur. Her undertrykker man gennem pervers overvågning og latent trussel om vold den mindste kritik af det kinesiske regime og fjerner på denne måde de mekanismer, der skal sikre, at man lærer af sine fejl og lytter til den eneste centrale ledetråd for en ordentlig regerings virke, nemlig folkets bedste.

Det vi ser i disse år er en ny linje fra en stadig mere selvbevidst kinesisk supermagt, hvor man med pression begynder at missionere for den totalitære kinesiske model i resten af verden, en udvikling, der er en voldsom trussel mod de idealer vi sætter højest, og som ligger til grund for vores livsstil.

Metoden er at isolere små enheder, og lægge pres her. For nylig kender vi det fra pressionen mod Færøerne i sagen om G5, krav om , at Taiwan fjernes fra nogle kort, skandalen, hvor demonstranter ulovligt fratoges tibetanske flag under det kinesiske statsbesøg, og nu indblanding i placering af en skulptur i København.

Denne trafik bør der dæmmes op overfor i fællesskab, hvilket kræver at EU sætter foden ned, og beder Kina om at holde snablen indenbords.

Så derfor må man hjertens gerne kritisere tegningen i JP, men aldrig stoppe deres ret til at trykke den, og aldrig honorere diktaturstaters påtagne fornærmethed, hvis formål ofte fortoner sig i gustent overlæg.

Annonce
Annonce
Danmark

Her er de nyeste corona-tal:

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Elev i 9. klasse: Hvordan kan man allerede nu sige, at vi ikke kan gennemføre de afsluttende eksamener på skolerne?

Læserbrev: Lukket alle steder. Jeg må indrømme, at det er noget af en vild situation, vi står i. Jeg er glad for, at regeringen gør, hvad den kan for at stoppe den her pandemi. Jeg er enig langt hen ad vejen, men de er gået for langt. Indtil videre har skolerne været lukket siden 16. marts. Lærere og elever bliver hjemme og foretager digital undervisning. Det virkede, og vi vidste alle, at det var nødvendigt. Lærerne var hurtige til at reagere og skrev, hvad vi skulle have lavet i skolen, som vi nu skal lave hjemme. Ude på min skole får vi sjældent store lektier for. Vi kører mest med, at det, man ikke får lavet i skolen, skal man lave derhjemme. Så får vi nogle gange lektier for, som vi ikke får tid til på skolen, men sjældent. Men selvom vi lige pludselig havde et bombarderet skema, så fik alle omstillet sig og gjorde det nødvendige. Nu er antallet af nye smittede, indlagte og døde på vej nedad. Så nu spørger jeg direkte: Hvordan kan man allerede nu sige, at vi ikke kan gennemføre de afsluttende eksamener på skolerne? Jeg ved, det er nogle erfarne folk, der har taget beslutningen. Men jeg kan bare ikke se, hvordan de allerede to måneder før de mundtlige eksamener kan sige, at det ikke vil blive til noget. Et af argumenterne lyder, at eleverne ikke vil have nok tid til at forberede sig til de mundtlige eksamener. Men tid er jo det eneste, vi har. Vi ved allerede nu, at vi ikke kommer i skole tidligst før midten af maj. Jeg er godt klar over, at det her kan blive ved indtil sommerferien. Men vil det ikke være ærgerligt at stå i en situation, hvor vi sagtens kunne have gennemført de mundtlige eksamener, uden at have forberedt noget? Hvorfor allerede nu prøve at forudse to måneder frem? Lad os da tage det dag for dag. Vi kan nemmere undvære de skriftlige eksamener. Dem kan lærerne afløse med tidligere skriftlige opgaver. Aflys de mundtlige om nødvendigt. Men lad os give det en måned til, og så vurderer vi, om det vil være muligt. Hvis ja, fantastisk. Hvis nej, så prøvede vi. Lad os nu forestille os, at vi får det her under kontrol. Eleverne har forberedt sig godt og er klar til eksamener. Men vi er ikke 100 pct. sikre endnu. Så kan vi jo sagtens udføre eksamenerne, men bare tage de nødvendige forholdsregler. Og hvis det sker, at det går helt galt her i Danmark, så har vi jo om ikke andet prøvet at lave den skriftlige del. Og i øvrigt: Hverken lærerstrejken eller anden verdenskrig forhindrede da nogen som helst eksamener. Hvorfor skulle det her så?

Erhverv

Flere corona-lukkede butikker i Horsens åbner nu igen

Horsens

Slut med venlige henstillinger: Tirsdag står politiet klar med bødeblokken ved genbrugspladsen

Horsens

Peter Sørensen om genåbning efter påske: Alle forældre ved besked på tirsdag klokken 12

Annonce