Annonce
Østjylland

Teaterdirektør råber vagt i gevær: Nu er det nok med nedskæringen

Allan Aagaard holder reception, fordi han er begyndt som direktør på Aarhus Teater
Allan Aagaard på Aarhus Teater mener, at omprioriteringsbidraget er gået fra et være godt til effektivisering til skadeligt.

AARHUS: Allan Aagaard, økonomisk direktør på Aarhus Teater, er bekymret.

Det er han, fordi det såkaldte omprioriteringsbidrag stadig rammer en del af landets kulturliv, for eksempel hans teater. Nu har nedskæringen eksisteret siden 2016, og frygten er, at den vil fortsætte helt til 2022.

- Der kunne være noget sundt i nedskæringen det første par år. Vi kunne gå os selv efter i sømmene og effektivisere. Men når det fortsætter, bliver det slemt. Selv om vi løber stærkt for at tjene penge på andre aktiviteter, kan vi ikke løbe så hurtigt som omprioriteringsbidraget, så hvert år skærer vi i vores produktion, siger Allan Aagaard.

På Aarhus Teater er der cirka 30 medarbejdere færre end før den årlige nedskæring på to procent, som omprioriteringen indebærer. Nedskæringen i mandskab er sket i produktionen, værksteder og administration. Fast ansatte er ændret til løst ansatte, og i 2019 har landsdelsscenen 5,9 millioner kroner mindre at producere teater for end i 2015, oplyser direktøren.

Aarhus Teater får i år cirka 68,3 millioner kroner i støtte på finansloven og tjener cirka 31 millioner kroner selv, for eksempel ved entreindtægter. Teatret får ikke støtte fra Aarhus Kommune.

Annonce

Selv om vi løber stærkt for at tjene penge på andre aktiviteter, kan vi ikke løbe så hurtigt som omprioriteringsbidraget.

Allan Aagaard, økonomidirektør på Aarhus Teater

Alarmerende

- Mit største ønske til forhandlingerne om finansloven er, at omprioriteringsbidraget stopper nu, for efter fem år er det blevet direkte ødelæggende og ikke effektiviserende, som ellers var tanken med det, siger Allan Aagaard.

- Samlet set har vi i alt mistet cirka 15 millioner kroner siden 2016. I år, sæson 2019-20, mister vi 1.365.000 kroner. Men hvis omprioriteringsbidraget fortsætter frem til og med 2022 som tidligere annonceret, vil vi til den tid samlet have mistet cirka 27 millioner kroner, og så vil det for alvor gøre ondt, ja, jeg vil kalde det alarmerende, siger den tidligere bankdirektør i teatrets direktørstol, hvor han arbejder sammen med den kunstneriske leder Trine Holm Thomsen.

Hun har kunnet opretholde produktionen, men hvis besparelsen fortsætter, kan teatret blive tvunget til at skære ned på egenproduktionen, antallet af forestillinger, skoleordninger og blive nødt til at vise gæstespil, oplyser Allan Aagaard.

Hjælp fra erhvervslivet

Aarhus Teater har ikke siddet på hænderne, mens omprioriteringsbidraget har hærget pengekassen.

- Vi har styrket vores erhvervsnetværk, og det er meget vigtigt, siger Allan Aagaard.

- Når kulturlivet bliver tvunget til at finde en anden finansiering end den offentlige, betyder det meget, at erhvervslivet bakker op, føjer direktøren til.

Han kan konstatere, at teatret i 2017 havde 35 virksomheder i erhvervsnetværket. I dag er tallet 59, så det er en vækst på 24 virksomheder.

- Hertil kommer, at vores omsætning på virksomhederne er vokset med cirka 1,6 millioner kroner om året. Den samlede omsætning på erhvervsnetværket er cirka 3,5 millioner kroner, og nettobundlinjen er cirka 2 millioner kroner årligt, siger Aagaard.

Omprioriteringen stripper økonomien på Aarhus Teater som Andreas Jebro her i den højt roste forestilling "Erasmus Montanus". Foto: Emilia Therese
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce