Annonce
Horsens

Teaterdirektør: Omsorgen for andre mennesker spiller en væsentlig rolle for mig

Dengang Lone Wessel, ganske tilfældigt, kom ind i teaterbranchen, åbnede der sig en helt ny verden for hende. Foto: Morten Pape

Lone Wessel har en humanistisk tilgang til det meste, såvel privat som arbejdsmæssigt, og derudover holder den 51-årige direktør for Horsens Ny Teater umådelig meget af lyden af stilhed.

Hvis Lone Wessel ser et menneske, som står lidt alene, går hun gerne hen til vedkommende for at snakke.

For sådan er Lone Wessel.

Hun er også mor, kone og direktør, men hendes måde at udfylde de roller på adskiller sig ikke fra det at være menneske. Eller bare Lone, som hun siger, for det er helt banalt det, hun er i enhver sammenhæng. Bare Lone.

Chefen for Horsens Ny Teater er høj, slank og klassisk klædt, da hun tager imod i foyeren på sin arbejdsmæssige hjemmebane. Med sine smilende øjne signalerer hun samtidig, at hun er meget andet end en topleder. Eller som minimum en anderledes topleder. Eller i hvert fald en topleder, som hylder værdibaseret ledelse. For det gør hun.

- På Horsens Ny Teater råber vi ikke - her taler vi ordentligt til hinanden, som hun siger.

Jeg cykler til og fra arbejde hver dag, i al slags vejr, fordi jeg holder meget af naturen. Også når det regner og rusker. Jeg har fem kilometer hver vej - men tager gerne en omvej, så jeg cykler 14-16 kilometer hver dag.Lone Wessel

Lone Wessel


  • Alder: 51 år
  • Bopæl: Horsens
  • Opvækst: Odder
  • Civil stand: Gift
  • Børn: To døtre og en plejesøn
  • Søskende: To yngre søstre
  • Job: Direktør, Horsens Ny Teater
  • Tidligere job: Administrationschef på Teatret Svalegangen, projektleder Horsens Kommune, teatersekretær hos Kaskadeteatret, salgs- og marketingsassistent hos Coca-Cola
  • Uddannelse: Kontor og siden en diplomuddannelse i ledelse
  • Diverse: I fritiden fylder familien og en bred vifte af kulturoplevelser meget. Hun kører også mountainbike og løbetræner. Derudover betyder natur og litteratur meget i hendes liv. Som barn drømte hun om at læse teologi. Hun har en fortid som håndboldmålmand.
Forsidemulighed.

Begrænset potentiale

Lone Wessel voksede op i Odder omgivet af litteratur, som hun allerede dengang elskede, og i fritiden passede hun sit job som håndboldmålmand, hvilket dog ikke hvilede på en stor drøm om at blive en feteret landsholdsstjerne.

- For mig handlede håndbolden om det sociale og om at få alle med. Langt senere spillede jeg på et oldgirlshold, og her mente træneren på et tidspunkt, at jeg vist skulle etablere en strikkeklub i stedet, siger Lone Wessel grinende.

Hun erkender, at hendes grundholdning ikke harmonerer ret godt med ambitiøs topidræt, men omvendt var potentialet på oldgirlsholdet til at overse, konstaterer hun knastørt.

Egentlig drømte hun om at læse teologi i sine unge år - ikke fordi hun kom fra et specielt troende hjem - men hun blev opdraget til at respektere andre mennesker uanset race, køn, hårfarve, religiøs overbevisning og lignende.

Det satte sig i hende og sidder der stadig, og det var af egen fri vilje, at hun gik i søndagsskole og i kirke.

- Jeg var fascineret af historierne og miljøet i kirken, som er et fantastisk sted. Det er ikke sådan, at jeg bogstaveligt talt tror på jomfrufødsel og andre historier fra Bibelen, men generel omsorg for andre mennesker spiller en væsentlig rolle for mig.

I sit daglige arbejde møder Lone Wessel mange mennesker, så hun bruger en del tid på også at finde ro, at nyde lyden af stilhed, som hun siger. Det kan eksempelvis være ved at kigge ud over Bygholm Sø eller på en mountainbiketur. Foto: Morten Pape

Styrede mod jobcentret

Og det er ikke kun kristendommen, som drager hende - for eksempel rummer buddhismen mange tiltalende ting ifølge Lone Wessel. For eksempel findes misundelse ikke i buddhismen. Kun taknemlighed.

- Tænk, hvis alle mennesker tænkte sådan.

Hun endte nu ikke på teologistudiet, for efter handelsskolen så hun en jobannonce fra Coca-Cola, som på daværende tidspunkt var placeret i Højbjerg ved Århus.

Her fik hun en bred kontoruddannelse inden for økonomi, salg og markedsføring. Hun blev ansat efter endt uddannelse, indtil virksomheden fusionerede og flyttede til Sjælland.

Kort efter styrede hun ned på Jobcentret i Horsens for at se, hvad der var af muligheder, og det var her, hun så et opslag fra Kaskadeteatret.

- Man skulle godt nok være 30 år, stod der, men jeg søgte alligevel, selv om jeg kun var 21. Jeg får det jo ikke alligevel, tænkte jeg.

Faktisk var Lone Wessel så sikker på, at hun ikke fik jobbet, at hun, da hun fik tilbudt stillingen pr. telefon, sagde: I ved godt, hvem I har ringet til, ikke?

Selv om visitkortet siger teaterdirektør, er Lone Wessel ikke for fin til at feje bagtrappen, tjekke billetter ved indgangen, eller en helt tredje opgave, der skal løses til gavn for gæsternes ve og vel i Horsens Ny Teater. Foto: Morten Pape

Testede sig selv hårdt

Hos Kaskadeteatret åbnede en helt ny og fantastisk verden sig for Lone Wessel, og hun fik i Jan Torp en chef, der troede på hende. Og løbende gav hende nye udfordringer.

Samme historie gentog sig, da hun på grund af Kaskadeteatrets lukning, fordi statsstøtten forsvandt, skiftede til et job som projektleder hos Horsens Kommune.

- Henning Nørbæk sagde til mig, at jobbet kun var ni måneder, men heldigvis blev det til ni år i stedet med blandt andre fantastiske kollegaer, børnefestival, Middelalderfestival og Europeade. Jeg græd, da jeg forlod en arbejdsplads, hvor muligheder stod langt foran begrænsninger i køen, husker Lone Wessel.

Det skete også kun, fordi teaterverdenen lokkede igen. Teatret Svalegangen i Aarhus søgte en ny administrationschef. Stort set samtidig med sin tiltrædelse indledte Lone Wessel en diplomuddannelse i ledelse. Som hun klarede på to år inklusive hovedopgaven.

- Hvis jeg nogensinde har testet hver en krog af mig selv, skete det i den periode.

Lone Wessel er teaterdirektør på Horsens Ny Teater. Foto: Morten Pape

Deler sine fejl

Hun erkender, at uddannelsen var hård, og selv om hun følte sig hjemme i litteraturen, forstod hun ikke ret meget af det, der stod i fagbøgerne om ledelse, hvilket nu ikke rystede hovedunderviser Søren Friis Møller.

- Jeg kan huske, at vi lige i starten af uddannelsen var samlet, og jeg sad i den her hestesko sammen med mange fine folk. De berettede alle sammen om, hvordan de havde set lyset, men da de nåede om til mig, måtte jeg sige det, som det var: Jeg fatter ingenting.

Lone Wessel griner højt, og det gjorde Søren Friis Møller også, for han tvivlede aldrig på hende.

Det gik da også, selvfølgelig, og noget af det, Lone Wessel fandt ud af, var, at hendes måde at være menneske på hed noget på ledelsessprog.

- Uddannelsen var fantastisk, og jeg bruger den stadig i rigt mål. Min tilgang til ledelse handler om mennesker, en humanistisk tilgang frem for fejlfindermodellen, for man finder det, man leder efter. Jeg kan dog sagtens tage ansvar og træffe beslutninger, men jeg vil bare gerne have personalet med indover, når beslutningerne omhandler deres hverdag, siger direktøren for Horsens Ny Teater som et eksempel på sin ledelsesstil.

For hende er læring vigtig - også efter fejl. Og også efter fejl af direktøren.

- Dem deler jeg hurtigt med de ansatte, for så er der en chance for, at ingen af os begår min fejl igen.

Lone Wessel er teaterdirektør på Horsens Ny Teater. Foto: Morten Pape

Bliver sjældent vred

Når hun har fri, tilbringer hun gerne tiden med familien, som består af mand, to døtre og en plejesøn. At familien rummer en plejesøn, er et humanistisk udtryk for, at Lone Wessel deler menneskesyn med sin mand.

- Jeg er fuldstændig overbevist om, at verden godt kan blive et bedre sted. Det sker helt automatisk, hvis vi alle bidrager lidt og lader være med at fokusere så meget på egen næsetip.

I en til tider hektisk hverdag fyldt med oplevelser og mennesker, har Lone Wessel også behov for at trække sig tilbage og finde rum med ro.

- Jeg holder meget af lyden af stilhed. Det kan være, når jeg sidder og kigger ud over Bygholm Sø. Eller bare hjemme i haven. Jeg finder også de stunder, når jeg cykler og løber, og det er vigtigt for mig. Godt nok har jeg en høj stresstærskel, og jeg er god til at planlægge og forberede, men lyden af stilhed har jeg også brug for.

Man behøver ikke være i selskab med Lone Wessel ret længe, inden et spørgsmål presser sig på: Bliver den kvinde mon nogensinde rasende, vred eller bare en lille smule sur?

- Det gør jeg faktisk ikke ret meget i, fordi det er så destruktivt, siger Lone Wessel, som dog understreger, at hun, da børnene var små, brugte udtrykket: Nej, punktum.

Hvilket var et udtryk for, at der ikke skulle diskuteres yderligere.

- Den ældste datter ligner mig på mange punkter, men hun kan godt blive sur og gal, og når det sker, og jeg kommer på banen, siger hun altid: Jeg hører, hvad du siger, mor, men lige nu skal jeg bare have lov til at være sur og gal, fortæller en smilende Lone Wessel.

Og det får datteren så lov til.

For sådan er Lone Wessel også.

Lone Wessel er teaterdirektør på Horsens Ny Teater. Foto: Morten Pape
Fejlfinder kan man ikke ligefrem kalde Lone Wessel, som i sin ledelsesstil hellere fokuserer på læring. Også af de fejl, hun selv laver, for dem går hun ikke og putter med. Foto: Morten Pape
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Leder: Tirsdag morgen går alting lidt hurtigere på hsfo.dk

Nye briller, ny frisure eller et slips, der matcher efterårets farver - de fleste af os trænger til at få vores "look", som det hedder på nydansk, forfrisket en gang imellem. Og det gælder såmænd også Horsens Folkeblads hjemmeside, www.hsfo.dk, som tusindvis af horsensianere - flere og flere - klikker ind på hver dag. Den tekniske stab, der designer hjemmesiden, har arbejdet længe og målrettet med en opdatering, og i morgen tidlig, tirsdag klokken 4, går det nye hsfo.dk så i luften. Helt synligt vil det være, at hjemmesiden har fået nyt design og nye skrifter - men opdateringen indeholder også en række tekniske forbedringer, som vil komme læserne til gavn. Først og fremmest er den nye hjemmeside endnu hurtigere med nyhederne end den nuværende. Nyhederne kommer hurtigere ud i verden, når vi på redaktionen trykker "offentliggør" - og hjemmesiden reagerer mere tjept, når du som læser klikker på artikler og/eller billeder. Det nye design gør det samtidig muligt for os at præsentere flere nyheder ad gangen, især for dem, der følger med på en pc. Den nye hjemmeside er naturligvis også tilpasset iPads og mobiltelefoner, men her sætter skærmstørrelsen en begrænsning for antallet af overskrifter. Det bliver nemmere at finde frem til dagens e-avis, hvor man kan bladre gennem siderne ligesom i den trykte avis. E-avisen får simpelthen en fast kasse på forsiden. Som noget nyt er det muligt at få en digital assistent - "hun" hedder Athena - til at læse nyhederne op. Det kan både være en fordel for dem, der måtte have svært ved at læse, og for dem, der for eksempel vil høre nyt, mens de kører bil. Endelig bliver det nemmere for læserne at udnytte og tilpasse vores nyhedsbreve, hvor man hver dag får en e-mail med de vigtigste overskrifter. Vi ved, at mange af jer, der læser den trykte avis, også følger med på nettet. Og vi håber og tror, at I vil synes godt om det nye hsfo.dk. Skulle der vise sig børnesygdomme - så tøv ikke med at kontakte redaktionen eller avisens Kundeservice. God fornøjelse i morgen klokken 4.

Odder

Digt, drama og dokumentar på Egmont Højskolen: Kunst kan lære unge at blive hørt

Annonce