Annonce
Læserbrev

Tag det roligt, når fanden males på væggen i debatten om fri bevægelighed

Læserbrev: Danskernes opbakning til EU er historisk høj, og i valgkampen forud for Europa-Parlamentsvalget 26. maj taler mange kandidater positivt om fordelene ved at være med i EU. Det er glædeligt.

Det indre marked og den fri bevægelighed giver Danmark en årlig velstandsgevinst svarende til 164 mia. kr.

Alene sidste år betalte de ca. 242.000 EU/EØS-borgere i Danmark 6,4 mia. kr. mere i skatter og afgifter, end de fik i velfærdsydelser.

Siden 2002 har de bidraget - når alle ydelser m.m. trækkes fra - med over 45 mia. kr. til Danmarks pengekasse. Det er penge, som vi har kunnet bruge på f.eks. børnehaver, skoler, hospitaler, ældrepleje, veje og beskæftigelse.

EU-borgere gør vores land rigere og giver mere plads til velfærd. Det kan ikke diskuteres.

Alligevel anklages EU undertiden for at underminere, true og svække den danske model.

Den fri bevægelighed fører til massiv social dumping og skader velfærden i Danmark, lyder det.

DF ønsker at "suspendere" arbejdskraftens fri bevægelighed. Gør man det, kan Danmark ikke være med i det indre marked. Det vil gøre et voldsomt indhug i vores velfærd.

Læren af brexit er, at selv store medlemslande ikke får lov til at plukke de gode kirsebær ud af den samlede indre markedspakke.

Men DF er ikke alene om at hakke på dem, der kommer udefra og bidrager.

Flere partier har ført en hård kampagne mod social dumping, som om det er et massivt problem på det danske arbejdsmarked. Vælgerne må snart få fornemmelsen, at arbejdskraftens fri bevægelighed i EU er problemet.

Det er den ikke. For fri bevægelighed er en del af den samlede indre markedspakke, der har været en kæmpe gevinst for Danmark.

Selvfølgelig skal social dumping bekæmpes. Der skal være ordentlige og fair arbejdsvilkår for alle. Men på langt, langt størsteparten af det danske arbejdsmarked er der godt styr på det. Det store flertal er underlagt overenskomster og er organiserede.

I enkelte brancher som transport, byggeri og landbrug har der været enkeltsager med social dumping. Men få, kedelige dumpingsager er undtagelser, ikke normen, og vi mister proportionerne i debatten.

Det danske arbejdstilsyn kan med flere virksomhedsbesøg, RUT-register og bøder få bugt med meget. Gerne med flere ressourcer. EU forhindrer ikke Danmark i at håndhæve de regler, som allerede er.

Så tag det roligt, når fanden males på væggen i debatten om fri bevægelighed. Danmark har det meget bedre i EU's indre marked end udenfor.

Bjarke Møller. Arkivfoto
Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Læserbrev

Transportminister svarer igen: Hvorfor sænker du ikke sigtekornet, Troels Lund Poulsen?

Læserbrev: Troels Lund Poulsen (V) påstår her i avisen, at jeg løber fra et løfte om at ville udbygge E45 (læserbrevet "Tillykke. Nu skylder de røde en ny motorvej" 13. september, red.). Inden han skyder os for mange såkaldte "løftebrud" i skoene, vil jeg ganske stilfærdigt oplyse, hvad vi rent faktisk lovede før valget. For som vi sagde, så ønsker vi - i modsætning til hvad den tidligere regering leverede - at indgå en bred infrastrukturaftale til gavn for hele Danmark, som kan holde uanset, om regeringsmagten skulle skifte. Jeg synes derfor, at Troels Lund Poulsen skal sænke sigtekornet og lytte til opfordringen fra dele af erhvervslivet, som gør opmærksom på, at investeringer i infrastruktur er for vigtige til at være en årlig tilbagevendende politisk kampplads. Jeg kan naturligvis ikke svare på, hvorfor den tidligere regering valgte at indgå en så smal infrastrukturaftale kort før lukketid inden folketingsvalget. Men jeg kan konstatere, at hvis det havde været magtpåliggende for den tidligere regering, at dens investeringsplan skulle overleve efter et valg, så havde de nok brugt energien bedre på at sikre et bredt flertal. Og her - få måneder efter valget - så har Venstre allerede selv har trukket stikket på den tidligere regerings investeringsplan ved at melde ud, at partiet ikke længere vil prioritere Ring 5-motorvejen. Situationen er altså den, at der ikke længere er flertal for planen. Og det er den risiko, man løber, når man indgår smalle politiske aftaler. Det er også derfor, jeg ønsker at indgå en så bred infrastrukturaftale som muligt, hvilket også var formålet med vores eget trafikudspil fra før valget. Og i den forbindelse vil det være naturligt, at vi også drøfter trængselsudfordringerne på E45. Jeg ser meget frem til de kommende forhandlinger om en ny infrastrukturaftale og glæder mig over den konstruktive tilgang, som jeg har bemærket fra Venstres transportordfører, der på et samråd har udtalt: "Nu er valget overstået, og nu skal vi så se, om vi kan finde hinanden i en bred aftale, og det er vi da opsat på fra Venstres side." Det, synes jeg, er meget positivt. Og det synes jeg, at Troels Lund Poulsen bør lytte til. For vores fælles infrastruktur bør ikke være en politisk kampplads. Det er erhvervslivet, pendlerne og alle andre trafikanter, der hver dag sidder fast i trafikken, altså for vigtige til.

Odder

Digt, drama og dokumentar på Egmont Højskolen: Kunst kan lære unge at blive hørt

Annonce