Annonce
Læserbrev

Sven Grønborgs originale kunstanalyser

Bent Riis. Arkivfoto: Morten Pape
Annonce

Læserbrev: Den 8. juni i år skrev jeg et læserbrev i Horsens Folkeblad, som unægteligt spredte ringe i vandet. Indlægget førte til, at jeg blev interviewet og citeret i Danmarks Radio, TV2, Radio4, Kristeligt Dagblad, Information og Jyllands Posten.

At så mange af landets seriøse medier kunne få øje på mit indlægs principielle karakter, kan jeg naturligvis kun være tilfreds med. Anliggendet var, at Jysk Fynske Medier endnu en gang har fået byrådets tak og tilladelse til at opstille en døds-skulptur på Søndergade.

Christian Lemmerz var igen kunstneren - igen, igen! Denne gang hed skulpturen Adam, og Lemmerz kunne fortælle at værket handlede om folkemordet i Rwanda.

Debatten om mediekoncernens såre indskrænkede kunsthorisont er blevet ført, så den vil jeg ikke gentage. Jeg vil nøjes med at rose selve ideen om, at Horsens får en skulpturalle, og så håbe på, at byrådet begynder at insistere på diversitet. Flere dødsfikserede kunstværker på Strøget vil næsten være for meget…

I Horsens Folkeblad den 30. august genopfriskede formanden for Horsens Folkeblads Fond, Sven Grønborg, forløbet af den horsensianske ”kunstfejde” - som var Informations betegnelse for meningernes brydning.

For Grønborg var det vigtigt at få sine meningsmodstandere reduceret til idioter. Det gjorde han blandt andet med den friske bemærkning, at ”ingen af dem er kendt for at have det sorte bælte i kunstforståelse”.


Måske ville det tjene Sven Grønborg bedst, hvis han nøjedes med at konstatere, at vi er uenige.


Så kække ord skal man måske være forsigtig med, med mindre man selv kan fremvise bæltet, og det kan Grønborg næppe. I hvert fald ikke, hvis der skal vurderes ud fra mandens læserbrev i Horsens Folkeblad den 10. juni. Sven Grønborgs kunstkyndige forsvar for Memento Mori-værkerne lød blandt andet således: ”Skulpturerne er yndede motiver for tusinder af turistfotos og selfies og klappeobjekter for masser af småbørn”.

Jeg tror ikke, at det er en analyse, som vil finde en varig plads i kunsthistorien. Senere i sit indlæg opholder Grønborg sig specifikt ved Kviums skulptur af en blind dreng og et afpillet kranie, som får følgende forklaring med på vejen: ”Antallet af halve øl og cigaretter og kvarte pizzaer, som drengen gennem årene har fået af unge på vej hjem fra bytur, vidner heller ikke om gru og elendighed”…

At analysen er original, må man trods alt medgive Sven Grønborg. Jeg har i hvert fald ikke hørt tilsvarende indfaldsvinkel til et kunstværk de otte gange, jeg har været censor ved landets statsanerkendte censurerede udstillinger. Måske ville det tjene Sven Grønborg bedst, hvis han nøjedes med at konstatere, at vi er uenige.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Ejer af Oasen: Jeg troede, det var en kunde, der ringede for at aflyse...

Hedensted

Galleri udstiller samlerobjekter

Horsens For abonnenter

Borgmester er ærgerlig over Learnmark-beslutning - bestyrelsesformand åbner dør på klem

Annonce