Annonce
Erhverv

Streetfood-marked klar med åbningsdato: Vil satse på varieret og bæredygtig mad

Posthuset Street Food indleder nu processen med at finde de 10 madboder, der skal have til huse i streetfoodmarkedet på Lichtenbergsgade. Arkivfoto: Morten Pape
Posthuset Street Food ApS vil i højsommeren være klar til at byde horsenianerne på mad fra hele verden.

Horsens: Om godt fem måneder kan horsensianerne nyde en frokost i byens nye streetfoodmarked på Lichtenbergsgade.

Det ligger fast, efter Posthuset Street Food ApS har udpeget 1. august som åbningsdato.

- Det er den dato, vi arbejder efter, selvom vi godt ved, at det er en underlig situation, samfundet befinder sig i i øjeblikket, siger Birgitte Nygaard, projektleder hos Posthuset Street Food.

Virksomheden har netop indledt sin søgen efter bodholdere til streetfoodmarkedet i det gamle posthus, der i alt kommer til at rumme 10 madboder.

- De 10 boder skal repræsentere forskellige dele af verden. Maden skal laves fra bunden, og al mad skal serveres i bæredygtig emballage, siger Birgitte Nygaard.

Annonce

Krav til madboder

Posthuset Street Food har formuleret fem kerneværdier, som madbodholderne skal leve op til for at komme i betragtning til streetfoodmarkedet:

- Kvalitet. Køkkenet skal bruge friske råvarer, der i videst mulige omfang skal indkøbes lokalt. Maden skal laves fra bunden, så kunden kan følge med i processen.

- Mangfoldighed. Maden i det enkelte køkken afspejler det land eller det område, som køkkenet repræsenterer. På den måde differentierer køkkenerne sig fra hinanden.

- Rimelighed. Alle køkkener skal servere mindst et mættende måltid til 55 kroner.

- Bæredygtighed. Køkkenerne serverer al mad i bæredygtig service. Køkkenerne sorterer affald og arbejder på at reducere madspild. Der opfordres til at benytte økologiske råvarer.

- Ordentlighed. Alle, der er en del af driften i Posthuset Street Food, skal være indstillet på at gå en ekstra kilometer for gæsten. Man skal spille hinanden gode og dele rundhåndet ud af smil og godt samvær.

Mange uopfordrede henvendelser

Potentielle bodholdere kan søge en bodplads via et ansøgningsskema, som findes på Posthuset Street Foods Facebook-side. Ansøgerne med de bedste madkoncepter inviteres herefter til et interview, hvor folkene bag Posthuset Street Food finder frem til, hvem der skal deltage i en "tasting", hvor ansøgerne skal præsentere den mad, de har tænkt sig at servere i streetfoodmarkedet.

Maden bliver her bedømt af folkene bag Posthuset Street Food samt to eksperter i skikkelse af Anders Halskov-Jensen, der vandt tv-programmet Masterchef i 2015, og Mads Falck Valentin-Hjorth, der står bag den lokale virksomhed Mad hos Mads.

- Ved at invitere nogle professionelle med ind, som er vant til at smage på mad, og som har nogle andre vinkler end os, sikrer vi, at vi får nogle spændende koncepter og noget spændende mad, som kunderne vil kunne lide, siger Birgitte Nygaard.

Projektlederen er opmærksom på, at der muligvis vil være nogle potentielle bodholdere, der er påpasselige med at byde sig til i denne økonomisk usikre tid.

- Men vi er nødt til at begynde at rekruttere nu, hvis vi skal være klar 1. august. Vi er bevidste om, at vi er udfordret i forhold til hele situationen (med coronavirus, red.), og der er risiko for, at nogen ser tiden an, men nu må vi se, hvor mange ansøgninger der kommer ind. Foreløbig har mange allerede henvendt sig uopfordret, siger Birgitte Nygaard.

Vil dyrke økologiske råvarer

Som spisested vil Posthuset Street Food frem for alt have en bæredygtig profil, forklarer Birgitte Nygaard.

- Vi forsøger at udfordre os selv på alle de beslutninger, vi tager, med henblik på at træffe bæredygtige beslutninger. Eksempelvis vil vi benytte rigtigt bestik, selvom det giver mere bøvl end engangsbestik, og i selve indretningen vil vi bygge stedet op med genbrugsmaterialer, siger projektlederen, der ligeledes oplyser, at madboderne bliver indrettet i containere.

Posthuset Street Food har samtidig erhvervet sig et landbrug nord for Horsens.

- Her vil vi dyrke økologiske fødevarer, som folkene bag madboderne måske kunne være interesseret i at aftage. Vi tror meget på økologi som et middel til at præge bæredygtighedsagendaen, siger Birgitte Nygaard.

Projektet bag det nye streetfoodmarked blev en realitet som følge af Postnords beslutning om at flytte sine lokale aktiviteter ud til Vestvejen. Den tidligere posthusbygning på Lichtenbergsgade blev i den forbindelse købt af erhvervsmanden Carsten Vejby Møller, der har stiftet selskabet Posthuset Street Food ApS.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Buketten erstatter festen og blomsterne bringes ud i bilen: Alternative løsninger hitter i havecentrene

Danmark

Live: Mette F. - Gradvis åbning af Danmark efter påske er sandsynlig men der går tid før samfundet er normalt igen

Annonce