Annonce
Biler

Storebror til populær camper er næsten for stor

Grand California er bygget på en VW Crafter. Det er en fuldvoksen varebil og som camper kræver bilen fuld koncentration fra chaufføren. Alene længden på seks meter er udfordrende på parkeringspladser. Foto: Jens Høy
Grand California er storesøster til Danmarks mest populære autocamper, California. Bilen er for stor til daglig brug, men rummer også gode løsninger.
Annonce

Corona har for alvor pustet til den igangværende autocampertrend. Antallet af konventionelle campingvogne stagnerer, mens campersalget viser vækst godt hjulpet af det moderne menneskes ønske om at være tættere på naturen. Det kan ses rundtomkring på de danske havne, hvor der efterhånden er rift om de pladser, der er opstået de senere år.

Her kan autocamperfolket overnatte på et stykke afmærket asfalt og så ellers dele bad og toilet med havnes gæstesejlere.

Grand California

Motor: 2,0-liter TDI

Ydelse: 177 hk

Gear: 8-trins aut.

Pris: Fra 695.000 kr.Testbilen havde bl.a. følgende ekstraudstyrMarkise: 17.325 kr.

Adaptiv fartpilot op til 160 km/t inkl. CEB og Front Assist: 7.900 kr.

Alkove inkl. stige: 48.550 kr.

Ambientebelysning mellem overskabe: 8.477 kr.

Bakkamera: 4.962 kr.

Campingstole (2 stk.) og campingbord: 8.414 kr.

Climatronic: 15.520 kr.

El-klapbare sidespejle: 2.217 kr.

Opvarmet læderrat: 10.552 kr.

Navigation: 7.075 kr.

Vand- og luftvarmer med gas- og eldrift: 8.652 kr.Udvendige målLængde: 5,98 m

Bredde: 2,04 m

Højde: 2,97 m

Markise (ekstraudstyr): 2,50 m x 3,00 m (L/B)Øvrig infoSiddepladser: 4

Ståhøjde: 2,18-2,20 m

Ståhøjde på toilet: 1,85 m

Sovepladser: 2+2

Seng i bagenden (på tværs): 1,93 m x 1,36 m

Højseng: 1,60 m x 1,22 m i venstre side og 1,90 m x 1,22 m i højre side

Annonce

Fuldt bad

Netop spørgsmålet om toilet og bad er den grundlæggende forskel mellem en almindelig California og en Grand California. Den store er designet til de kunder, der ikke orker at stå op om natten og gå på offentligt toilet, og det er både bilens styrke og svaghed.

For at få plads til et veldimensioneret bad/toilet har VW brugt VW Crafter som udgangspunkt for Grand California, og det gør bilen meget stor.

Den testede camper er den korte version, men måler alligevel næsten seks meter i længden, og det gør den svær at komme rundt med på parkeringspladser. Den er ganske enkelt så lang, at den i mange danske byer rager ud over de standardiserede parkeringsbåse til gene for andre bilister og med en konstant risiko for, at en regelridende p-vagt får lyst til at udskrive en bøde, fordi bilen fylder ud over p-båsen.

Med en højde på tre centimeter under tre meter er man også udfordret på smalle veje med lavthængende grene. Glem alt om at komme ind i et p-hus, og husk at passe på, når du kører ind på en tankstation. Mange steder er der maks.-højde på tre meter!

Selve toilettet og badet er placeret centralt i bilen, og det fungerer meget fint, men kors, hvor optager det meget af camperens gulvareal.

Annonce

Seng under taget er en ommer

Vores testeksemplar har dobbeltseng bag i bilen på tværs, og den er kun lige godkendt til fuldvoksne danskere, mens sengen i alkoven helt fremme er en ommer. Funktionen med at trække sengen ud fungerer fint, men hvorfor kan den ikke komme længere ned?

Som den er konstrueret nu, ligger man helt oppe under taget, og er man blot let bredskuldret, er det svært at vende sig, så lavt til loftet er der over madrassen. Samtidig skal man montere en stige for at komme op og ned, og når den er monteret for natten, er det bøvlet at komme rundt i camperen. Det er derfor nemmest at kravle ud ad bagdøren og gå rundt om bilen for at komme om til bilens centrale opholdsrum.

I praksis fungerer hævetaget i en normal California bedre, og selv om sengen på første sal er smallere, der er mere komfort i form af luft og rumfornemmelse.

Den store California har både to gasblus og centralvarme, og begge dele kører på gas, idet bilen rummer to store gasflasker. Modsat den lille California er køkkenet placeret i forbindelse med skydedøren, og det giver bedre ventilation, og man kan kokkerere, mens man kommunikerer ud ad døren. Bilens køleskab er veldimensioneret, og vi oplevede, at bilen kan holde strøm på det hele omkring to dage, uden at den er forbundet til 220 volt.

Bilens centrale funktioner, såsom temperatur og batteriovervågning, styres fra et lille centralt display, men kontrollen med bilens Truma-centralvarmesystem kræver, at man benytter yderligere et display, der er monteret under anden sæderække. Ikke særlig brugervenligt.

Der er selvfølgelig ståhøjde i kabinen, men toilettet optager meget plads. Foto: Jens Høy
Annonce

Stor vindmodstand

Grand California har altid 8-trins automatgear og 2,0-liters dieselmotor med 177 hestekræfter og kan udstyres med en stribe komfortmuligheder. 4-hjulstræk er også en mulighed.

Som udgangspunkt savner man ikke kræfter, og er det vindstille, og kan man holde larmen ud, ja, så er det muligt at køre 130 kilometer i timen på motorveje, hvor det er tilladt. Vores test strakte sig over 1000 kilometer, og størstedelen af tiden kom vi aldrig over 95 kilometer i timen på motorvej. Herefter er støjniveauet nemlig så påtrængende, at man skal hæve stemmen meget for at samtale med sin medpassager. Blæser det en smule, ja, så skal den store bil konstant styres og kontrastyres en anelse.

Med til billedet af Grand California hører også muligheden for at være flere end to i køretøjet. Jo, der er et smalt bænksæde bag førersædet med to s-seler, men der er så smalt, at det kun er egnet til store børn og sæderyggen er næsten 90 grader stejl, idet den hviler op ad toiletkonstruktionen.

Foto: Jens Høy
Annonce

Konklusion

Grand California er til dig, der ikke vil undvære eget toilet. I forhold til California er bilen mere rummelig, men har ikke samme hygge, og størrelsen gør den uanvendelig til ekspeditioner i snævre byer.

Sengen oppe under taget er meget lille. Foto: Jens Høy
Foto: Jens Høy
Bilens centrale funktioner, såsom temperatur og batteriovervågning, styres fra et lille centralt display, men kontrollen med bilens Truma-centralvarmesystem kræver, at man benytter yderligere et display, der er monteret under 2. sæderække. Foto: Jens Høy
Annonce

Mest læste

Annonce
Horsens

HFS rystede topholdet

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Guds eget land

Østjylland

Coronavirus viser tænder: Der er enorme forskelle i smittespredningen i de østjyske kommuner

Annonce