Annonce
Odder

Store forandringer på vej i midtby: Bilerne forsvinder fra gågaden og Torvet

I løbet af kort tid bliver Tovet i Odder gjort helt bilfrit forstået på den måde, at der hverken må parkeres eller køres på den store plads. Arkivfoto
Pullerter ved alle indkørsler skal forhindre bilkørsel efter klokken 11. Målet er at gøre centrum mere indbydende og lokke til flere aktiviteter.
Annonce

Odder: Står det til medlemmerne af miljø- teknik og klimaudvalget, skal gågaden og Torvet om kort tid tømmes for både parkerede og kørende biler.

Udvalget behandlede sagen på sit sidste møde - også selv om den ret bemærkelsesværdige ændring af bybilledet faktisk er en del af den overordnede midtbyplan, der stadig arbejdes på, og som endnu ikke har været forbi politikernes bord. Det har formanden for udvalget, Ole Lyngby Pedersen (V) det nu ganske fint med.

- Netop spørgsmålet om biler i midtbyen er blevet vendt og drejet undervejs, og de fleste mener, at vi kan tilføre området mere liv ved at fjerne bilerne. Men skal vi have glæde af det allerede til sommer, skal vi i gang nu. Derfor hastværket, siger formanden, hvis konklusion bekræftes af de svar, som er indkommet i forbindelse med udvikling af den nye strategi for byudvikling. Her svarer 65 procent, at de ønsker et bilfrit torv, mens 60 procent ønsker parkeringspladserne på Torvet fjernet. I gennemsnit er der 149 ledige p-pladser andre steder tæt på centrum.

Skal vi have glæde af et bilfrit torv og en gågade uden biler, skal vi i gang nu. Ellers når vi ikke at få glæde af ordningen til sommer.

Ole Lyngby Pedersen (V), formand for udvalget for miljø, teknik og klima

Annonce

Hæve-sænke-pullerter

Går planen igennem i byrådet 8. april, vil der blive sat hæve-sænke-pullerter op ved urmageren øst for Centralhotellet, ved ind- og udkørslen ved Holsteinsgade samt for enden af gågaden ved Raupachsgade.

Forvaltningen foreslår, at pullerterne skal være nede, så man på hverdage kan køre varekørsel på det bilfri område kl. 05-11. Er der bilister, som skal ind på området efter kl. 11 eller i weekenden, skal de tildeles en adgangsbrik eller en fjernbetjening. Det kan være for eksempel ærindekørsel for handicappede, hjemmeplejen og Beredskabet.

Administrationen af disse adgangsbrikker skal ifølge forslaget ligge hos Fælles Drift & Service, som vil opkræve 150 kr. i depositum.

- Bliver forslaget vedtaget i byrådet, håber jeg, at vi kan få pullerterne op hurtigst muligt, så vi kan begynde at planlægge aktiviteter på Torvet og i gågaden med det samme. For sommeren er jo det tidspunkt, hvor vi kan afprøve flest byrumsforsøg, siger Ole Lyngby Pedersen, der sammen med resten af udvalget er villig til frigive 518.000 kr. til etablering af pullerterne samt at bruge 13.492 kr. om året på at administrere dem.

Annonce

Lad os prøve

Formanden for Handelstandsforeningen Køb Odder, Lars Juel, hilser det nye forslag bilfri midtby velkommen, også selv om han kan være lidt bekymret for, om Torvet blot bliver en stor tom plads.

- Grundlæggende synes jeg, at det er en god idé med hæve-sænke-pullerter, fordi de vil gøre det meget nemmere at spærre af, når der er aktiviteter på Torvet. Ingen tvivl om det. En forudsætning for, at ordningen bliver en succes er imidlertid også, at der kommer til at ske noget. Ellers bliver det blot en stor tom plads midt i byen. Men lad os nu få det prøvet hen over sommeren, siger den nyvalgte formand, der til gengæld vil finde det bekymrende, hvis politikerne vælger at holde Torvet bilfrit hele vinteren.

- Nej, om vinteren skal bilerne kunne køre på Torvet. Der sker alligevel ikke noget, siger han.

Det fremgår ikke af beslutningen, om ordningen skal være permanent.

Formanden for Køb Odder, Lars Juel, hilser de nye hæve-sænke-pullerter velkomme. - En forudsætnnig for, at et bilfrit torv bliver en succes er dog, at vi får en masse aktiviteter på pladsen, siger han. Arkivfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

På kanten af kaninhullet

Horsens

Dagens corona-tal: På ét punkt ligner Horsens Kommune ikke de andre

Annonce