Annonce
Horsens

Status på Wall of Sound: Flere gæster - men ikke flere købte billetter

Wall of Sound trak 3100 til to dages festival foran Fængslet i weekenden. Foto: Morten Pape
Med 600 flere gæster nåede Wall of Sound målsætningen på over 3000 besøgende, og det er tilfredsstillende, selv om der ikke var flere betalende gæster end året før.

Horsens: Anden udgave af Wall of Sound er forbi, og nu venter der for arrangørerne nogle dage med oprydning og evaluering af de to dage med festival på Fængslet i Horsens.

Allerede søndag eftermiddag kunne de gøre status over de første ting, blandt andet antallet af gæster, hvor målet lød på 3000.

- Vi er ved at have et endeligt tal, men der er stadig nogle af de lister, vi trækker data fra, der skal verificeres. Som det ser ud nu, har vi været 3100 mennesker. Det dækker over gæster, artister, hjælpere og alle andre bidragydere - alle dem med adgang til pladsen, som har været til stede, siger Jeppe Vind, der som leder af KulisseLageret har været medarrangør af Wall of Sound og blandt andet har stået for billetoverblik.

Annonce
Det har været al krudtet værd, og vi har brugt meget krudt på det. Vi er virkelig begejstrede, for det har været en supergod festival. Jeg synes også, samarbejdet mellem os arrangører har været godt, og de frivilliges indsats har været fremragende. Vi er også begejstrede for den positive feedback, vi har fået indtil videre, så vi glæder os allerede til tredje runde næste år.

Jeppe Vind, medarrangør af Wall of Sound og leder af KulisseLageret

Fint med 600 flere gæster

Antallet af betalende gæster er ikke helt på plads endnu, men det lander omkring 17-1800, hvilket er på niveau med 2018-udgaven. I debutåret var der dog ikke mere end 2500 gæster i alt, og for Jeppe Vind er det en succes, at de runder de 3000 i år, selv om der ikke er blevet købt flere armbånd.

- Det her er et udviklingsprojekt, og man starter ikke bare de første år med at sparke dørene ind hos en masse mennesker. Folk skal lige afkode, hvad Wall of Sound er for en størrelse, så det er fint at konstatere, at vi har haft 600 flere gæster. Der er jo blandt andet også givet billetter til tilflyttere, hvor nogen måske ville have købt billet, hvis de ikke var inviteret derigennem, siger han.

- Så at nå målsætningen er enormt tilfredsstillende, og hvad der er endnu bedre, er den respons, vi har fået fra gæsterne. Der er blevet meldt utroligt positivt tilbage over oplevelsen i år, så på den måde kan vi se, at vi rammer det, vi gerne vil ramme med et fedt musikprogram, der er nutidigt og nysgerrigt, og med mange andre dimensioner i form af oplevelser og nærvær, siger Jeppe Vind, der næsten er overvældet over responsen.

Forbedret festivalplads

Økonomien for festivalen er endnu ikke på plads, men så er der andre ting, som arrangørerne kan kigge på i forhold til, hvad der har virket godt og mindre godt. Den sidste del af det gemmer Jeppe Vind i første omgang til evalueringen med de andre arrangører, og han fremhæver i stedet noget, der efter hans mening har fungeret godt.

- Pladsindelingen var velfungerende i år med de ændringer, vi har lavet. Der har været plads til at stoppe op og kigge på de mindre oplevelser, og samtidig har pladsen ved de store scener kunne samle folk til de større gruppeoplevelser, siger han og fremhæver det som en forbedring i forhold til sidste år.

Læs alt om Wall of Sound

Mindblowing koncert

Jeppe Vind har stået for booking af kunstnere, og derfor er musikken selvfølgelig også noget, han har fulgt tæt. Det mest rutinerede islæt bliver det første, han fremhæver.

- Savage Rose var mindblowing fantastisk som liveorkester, og de havde ikke spillet i Horsens i vel nok to årtier. Jeg var ret spændt på at se aldersgruppen til deres koncert, og de ramte faktisk alle, selv om i hvert fald Annisette har mange år i musikbranchen på bagen. Det er fedt, når musikken på den måde kan samle folk, siger han.

Rækkefølgen på kunstnerne er han også ganske tilfreds med. Blandt andet, hvordan man kunne gå fra Savage Rose på den ene scene og videre til Jada, der er en af 2019's mest fremadstormende kunstnere, og man fik derved en god vekselvirkning, fortæller han.

The Savage Rose var mindblowing gode, siger medarrangør Jeppe Vind. Foto: Morten Pape

Stramt program

Ved nogle koncerter skulle man dog skynde sig en smule frem og tilbage mellem de to scener, hvis man ikke skulle gå glip af enten ekstranummeret eller de første par sange. Især hvis man lige skulle have en øl med på vejen.

Jeppe Vind medgiver, at det måske var tilfældet enkelte gange.

- Vi havde en times koncert med Carl Emil Petersen og en 45 minutters koncert med Liss, som vi måtte bytte rundt, og det gjorde selvfølgelig, at der ikke blev mange minutter i den ende, hvor koncerten blev et kvarter længere. Ved Savage Rose sagde deres manager også, at de nok ville få svært ved at overholde tiden, og der sagde vi nej til, at de skulle tage et nummer ud. Overordnet set synes jeg, der var tid nok til at komme frem og tilbage mellem koncerterne, siger han.

Lyden var god

Da Folkebladet spurgte 10 publikummer om, hvad der havde været mindre godt ved festivalen, var vejret det, som flest slog ned på. Men det skete også med en anerkendelse af, at det kan man som arrangør ikke gøre noget ved.

Der blev kørt flis ud på pladsen, hvis det var nødvendigt og taget de forholdsregler, man nu engang kan, når det regner, som det gjorde det meste af fredagen.

Enkelte af publikummerne nævnte lyden på bassen ved en enkelt koncert - den med Klumben & Raske Penge - som værende for høj, men Jeppe Vind synes ikke, at lyden har fejlet noget, når han har hørt musikken fra pladsen.

- Jeg synes, der har været et utrolig gedigent niveau på lydfronten, og jeg har ikke registreret andet end god lyd. Der kan måske have været enkelte numre, men så har jeg ikke hørt dem, siger Jeppe Vind, der fik hørt lidt fra alle koncerterne, men sjældent i deres fulde længde.

Sådan er det, når man også er arrangør, og det betyder også, at der den kommende tid skal evalueres endnu mere på festivalen, og allerede snakkes om, hvordan den skal se ud næste år.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Dårligt argument for dyrere børnepasning

Fra nytår bliver det dyrere at få passet sine børn i Horsens Kommune. Den slags er en politisk beslutning, og Horsens Byråd er naturligvis i sin gode ret til at sætte prisen op og ned alt efter politisk prioritering. Så langt så godt, og indrømmet, det er svært tit og ofte at skulle forklare prisstigninger, men det er er altså tæt på være verdens dårligste argument, når man forklarer prisstigningen med, at kommunen tilfører syv millioner kroner ekstra til området. Flere kommunale kroner er altså lig med, at man som forældre skal betale mere, lyder logikken. Argumentet holder også så langt, at for at få økonomien til at hænge sammen, når vi skal have passet de små i vuggestue, dagpleje, børnehave eller sfo, er der også en forældrebetaling. Den må maksimalt andrage 25 procent. En sats, der er indført, så ingen kommuner uhæmmet bruger den knap at skrue på, når der skal lægges budget. Nøgleordet her er maksimalt. For det er klart, at forældrebetalingen stiger, når procentsatsen fastholdes, og det samlede budget stiger, men i ordet maksimalt ligger også, at man selvfølgelig kan sætte satsen ned, så forældrene ikke skal betale mere for at få passet børn efter nytår. Der kan være mange gode argumenter for at tilføre midler til børnepasning og at lade forældrebetalingen stige, men der er ingen sammenhæng mellem flere midler og øget forældrebetaling. Horsens Byråd kunne uden problemer vedtage, at det fra nytår skulle være billigere for forældrene at sende deres børn i kommunale pasningstilbud og samtidig tilføre flere midler for at kunne ansætte eksempelvis flere pædagoger. Det kunne eksempelvis være begrundet i at ville tiltrække flere børnefamilier til kommunen. Det er en politisk beslutning med tilhørende solide argumenter, som man så kan være enig eller uenig i, men at sige, at forældrene skal betale mere, fordi kommunen bruger flere penge på området, har ingen logisk sammenhæng.

Annonce