Annonce
Horsens

Start på søndag: De overtager Opel-forhandlingen i Horsens

Uggerhøj bliver Opel-forhandler i Horsens fra på søndag. Fra venstre ses Lone Østergaard, Sten Uggerhøj, Lasse Brorsbøl Jensen, der er afdelingsdirektør i Horsens, og Jørn Ginnerup. Foto: Uggerhøj
I forvejen har firmaet Citroën og Peugeot - fra på søndag er også forhandling af Opel koblet på hos Uggerhøj Biler på Høegh Guldbergs Gade i Horsens.

Horsens: Uggerhøj Biler på Høegh Guldbergs Gade overtager forhandlingen af Opel-biler i Horsens.

- Vi starter på søndag med alle modeller i en fuld forhandlerpakke og er klar til service fra på mandag, siger afdelingsdirektør Lasse Jensen.

Opel-mærket har været ledigt i Horsens siden 1. november 2018, da BMC Auto stoppede med forhandlingen.

Uggerhøj Biler i Horsens står i forvejen for forhandling af Citroën og Peugeot, og det giver af flere årsager god mening at inkludere Opel.

En række af Uggerhøjs i alt 11 forretninger i Jylland har haft Opel-forhandling siden 1980'erne, og multinationale Groupe PSA, der fremstiller blandt andet Peugeot og Citroën, købte i 2017 den europæiske del af General Motors, herunder netop Opel.

Lasse Jensen, der varsler åbningsfest inden for cirka en måned, siger, at Uggerhøj nu har de tre store mærker, forretningen skal bygge på.

- Vi kommer til at levere hver fjerde nye bil i Horsens. Det er dog ikke et mål at være størst, men at være bedst, fastslår han.

Annonce

Vi kommer til at levere hver fjerde nye bil i Horsens. Det er dog ikke et mål at være størst, men at være bedst.

Lasse Jensen, afdelingsdirektør

22 med pil opad

Antallet af medarbejdere har pil opad, lige nu er der 22 ansatte.

- Vi kommer til at ekspandere på mekanikere og sælgere, siger Lasse Jensen.

Pladsen på Høegh Guldbergs Gade rækker til udvidelse, lyder det fra afdelingsdirektøren. Forretningen kommer til at have i omegnen af 200 nye biler ad gangen.

Uggerhøj, der netop har fejret 65-års jubilæum, har godt 350 medarbejdere fordelt på 11 lokationer og sælger på årsbasis flere end 10.000 biler.

Horsens-afdelingen kom til 1. august 2017 forbindelse med en fusion med Ginnerup Automobiler A/S. I første omgang var man Citroën-forhandler, mens Peugeot kom til en måned senere.

Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Nu burde det være forbudt at nøjes med at lave korte uddannelsesaftaler

Læserbrev: Når man har fået en læreplads og klaret prøvetiden, får man en uddannelse, hvis man da ikke dummer sig gevaldigt undervejs eller dumper til svendeprøven. Sådan var det altid i de gode gamle dage, da en mester var en mester og tog ansvar for, at unge mennesker blev uddannet i byggefagene. Den slags mestre findes der heldigvis stadig en stor del af. Men der er altså også mange af de andre. Det er især dem med de større og større biler, der råber op om, at lærlinge er alt for dyre. Det er de samme mestre, der klynker over, at de ikke kan få folk nok og derfor må sige nej til opgaver. At de to synspunkter i den grad strider mod hinanden, er åbenbart ikke gået op for dem. Men uden nye svende i fremtiden bliver det jo endnu sværere at skaffe arbejdskraft nok. Alligevel er det den slags mestre, der tager en lærling på en kort lærekontrakt for så at skifte ham/hende ud med en anden, når praktikperioden er gået. Det kan være forståeligt i perioder med lav beskæftigelse, at mestre kan føle sig presset til at tage en lærling, som der måske ikke rigtig er plads til i virksomheden. Men lige nu, midt i en højkonjunktur med noget nær fuld beskæftigelse, gang i alle hjul og sorte tal på langt de fleste bundlinjer, burde det være forbudt at nøjes med at lave korte uddannelsesaftaler. En undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut har påvist, at de korte praktikaftaler skaber usikkerhed hos lærlingen og kan betyde en noget diffus uddannelse, fordi det langtfra er altid, praktiksted nummer to helt ved, hvad praktiksted nummer et har uddannet det unge menneske i. Selv i de tilfælde, hvor en kort praktikaftale virker som en forlænget prøvetid, og praktikken udvides til at omfatte hele forløbet i samme virksomhed, kan den korte uddannelsesaftale have negative følger, fordi den skaber usikkerhed. Nogle gange så stor, at lærlingen helt opgiver uddannelsen, når det nu er så svært at få en rigtig læreplads. Også derfor mener vi, de korte uddannelsesaftaler bør afskaffes. Tre måneders prøvetid må være nok til at finde ud af, om et ansættelsesforhold er rigtigt eller forkert. Indfør til gengæld gerne en uddannelsesbonus i vores næste overenskomst - altså en præmie til mestre for at uddanne til faget. Men kun for et helt og fuldt uddannelsesforløb. Vel vidende at en bonus måske ikke er nok, kunne det være fint, om man på alle uddannelser siger, som det allerede nu er tilfældet inden for malerfaget: En enkelt kort praktikaftale er maksimum - derefter er det fast arbejde resten af uddannelsen. For en uddannelse stykket sammen udelukkende af korte uddannelsesaftaler har sjældent samme kvalitet som et helt sammenhængende uddannelsesforløb.

Annonce